کد خبر: ۵۹۹۸۲
تعداد نظرات: ۲ نظر

رییس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات وزارت بهداشت گفت: آمار حیوان‌گزیدگی در کشور به خصوص در روستا‌ها رو به افزایش است و لازم است برای کاهش و متوقف کردن آمار حیوان‌گزیدگی جمعیت گربه و سگ‌های بدون‌صاحب کنترل شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روزنامه اعتماد، به دنبال رشد نگران‌کننده آمار حیوان‌گزیدگی در کشور، وزارت بهداشت از شهروندان درخواست کرد تا حد امکان، از غذا دادن به سگ‌ها و گربه‌های خیابانی خودداری کنند زیرا این حیوانات، در صورت آلودگی به ویروس هاری، مهم‌ترین کانون انتقال بیماری به انسان هستند.

«دکتر بهزاد امیری»، رییس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات وزارت بهداشت، در توجیه این درخواست،گفت: آمار حیوان‌گزیدگی در کشور ما رو به افزایش است و بیشتر، در روستا‌ها اتفاق می‌افتد، چون در آن مناطق نزدیک به زیستگاه وحوش و از جمله روباه و گرگ و شغال، سگ‌های گله بیشتر در معرض خطر گاز گرفته شدن قرار دارند.

وی افزود: برای کاهش و متوقف کردن آمار حیوان‌گزیدگی در کشور، لازم است که جمعیت گربه و سگ‌های بدون‌صاحب کنترل شود. کنترل جمعیت گربه و سگ‌های بدون‌صاحب، به هیچ‌وجه به معنای کشتن آن‌ها و خوراندن سم و تیراندازی به طرف آن‌ها نیست، چون اتفاقا، این حیوانات خودشان قادر به کنترل جمعیت خودشان هستند.

امیری خاطرنشان کرد: با غذا دادن به آنها، برخلاف نظر بسیاری از شهروندان، ما نه‌ تنها به این حیوانات کمک نمی‌کنیم بلکه به آن‌ها ظلم می‌کنیم، چون گربه و سگ، اگر غذای کمتری بخورند، قدرت باروری‌شان کاهش یافته و حتی تعداد تولد زنده گربه و سگ هم کاهش خواهد یافت و به دنبال این اتفاق، جمعیت گربه و سگ‌های بدون‌صاحب هم، بدون دخالت انسان و البته بدون اقدامات غیرانسانی کنترل خواهد شد.

وی بیان کرد: این توضیح را اضافه کرد که در تمام شهرها، کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد که مهم‌ترین کانون انتقال بیماری هاری به انسان هستند، بر عهده شهرداری‌هاست و شهرداری‌ها باید مکان‌هایی برای نگهداری سگ‌های ولگرد جمع‌آوری شده اختصاص دهند و واکسن ضدهاری که در موسسه رازی تولید می‌شود و در اختیار سازمان دامپزشکی قرار می‌گیرد، به شهرداری‌ها تحویل شود تا این سگ‌ها، در صورت بیمار نبودن، با این واکسن، مصون‌سازی شوند.

امیری یادآور شد که شهرداری‌ها امروز اذعان می‌کنند که به دلیل رشد بی‌رویه تعداد سگ‌های ولگرد، دیگر فضای خالی و کافی برای نگهداری سگ‌های خیابانی ندارند و مسئولان سازمان دامپزشکی هم، اذعان می‌کنند که دیگر واکسن کافی برای واکسیناسیون جمعیت رو به افزایش سگ‌های ولگرد در اختیار ندارند.

 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
3
4
قطعا بیشتر افرادی که غذارسانی میکنند حیوانات رو عقیم هم می‌کنند .به امید روزی که انسان به این درک برسد که کره زمین به تمامی موجودات تعلق دارد نه فقط انسان
پاسخ ها
دامپزشک
| Italy |
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
قطعا اونهایی که کنار اتوبان ها و جاده ها میزنن کنار و باقی مانده غذا و اشغال گوشت جلوی سگ ها میریزن سگ ها رو عقیم می کنند!
این چه حرفیه دوست عزیز چرا دوستی خاله خرسه می کنید
هر روز صبح سگ های کنار اتوبان کرج قزوین رو ببینید که نشسته اند و منتظر ماشین هایی هستند که توقف کرده و به انها غذا بدهند
بزرگترین کمک انسان به طبیعت این هست که در آن دخالت نکند.اجازه بدهیم حیوانات زندگی طبیعی شون بکنند.انسان با ورود به جنگل ها و دشت ها و.. وارد محل زندگی حیات وحش می شود و این ظلم به سایر جانداران هست ولی غذا دادن به سگ و گریه داخل مناطق شهری و روستایی با ورود به حیات وحش فرق دارد.اگر نگران سایر جانداران هستیم باید فکری به حال افزایش جمعیت انسانی بکنیم.نمیشه جمعیت انسانی را افزایش بدیم و نگران سایر موجودات هم باشیم
نظر شما
ادامه