کد خبر: ۵۹۹۹۶

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از امضای تفاهمنامه همکاری مشترک بین این اداره کل و شرکت داروسازی نصر فریمان با هدف تقویت تشخیص و مدیریت بیماریهای حیوانات وحشی خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی عصر یکشنبه به نقل از «تورج همتی» گزارش داد: هدف از این تفاهمنامه هم‌افزایی در زمینه تشخیص و کنترل بیماری‌ها در حیات وحش استان و توسعه بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود و امکانات مشترک علمی و فنی طرفین و نیز ترغیب مسوولیت‌های اجتماعی بخش خصوصی و ترویج رویکرد" ۸۰ میلیون ایرانی- ۸۰ میلیون محیط‌بان" است.

وی افزود: این تفاهمنامه با حضور رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، فرماندار و امام جمعه فریمان و جمعی از مقامات محلی بین این اداره کل و شرکت یاد شده تبادل شد.

او ادامه داد: بیماریهای حیات وحش و نیز بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان در کنار سایر عوامل مخرب محیط زیست طبیعی، یکی از عوامل تهدیدکننده تنوع زیستی به شمار می‌آیند و شیوع آنها حیات جوامع انسانی را نیز به شدت مخاطره می‌اندازد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: آنفلوانزای نوع پرندگان و خوکی نوع A، هاری، سیاه زخم (شاربن)، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از جمله بیماری‌هایی هستند که علاوه بر خطراتی که برای حیوانات وحشی به ویژه گونه‌های نادر یا در معرض خطر انقراض دارند به عنوان تهدیدی جدی برای بهداشت جوامع انسانی و دامهای اهلی نیز محسوب می‌شوند و پیشگیری و مهار به موقع آنها از اهمیت خاصی برخوردار است.

همتی افزود: به همین منظور و با هدف کنترل و پیشگیری از شیوع بیماریهای حیات وحش، مدیریت پسماندهای دارویی، شیمیایی، آزمایشگاهی و تقویت توان علمی و بهره‌مندی از پتانسیل‌های موجود همچنین فرایند درمان به کمک تیم متخصصان و دامپزشکان این تفاهمنامه مشترک همکاری به مدت دوسال به تأیید و امضاء دو طرف رسیده است.

۲۰ درصد مساحت ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومتر مربعی خراسان رضوی زیر پوشش اداره کل حفاظت محیط زیست است و این اداره به ازای هر ۲۵ هزار هکتار یک محیط‌بان دارد.

مساحت زیستگاه‌های این استان نیز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.

 

نظر شما
ادامه