کد خبر: ۶۰۰۲

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی آذربایجان شرقی، ریگان، نرماشیر، خراسان رضوی و شمالی، سربیشه و قم

 

کسب رتبه برتر روابط عمومی اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی در کشور

روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان در ارزیابی سالانه روابط عمومی های ادارات کل دامپزشکی کشور موفق به کسب رتبه برتر کشور شد.
در سال 1389  روابط عمومی اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی با راه اندازی پرتال اداره کل دامپزشکی استان ، تولید بیش از  300 خبر، انتشار بیش از 1200 خبر در رسانه ها، تهیه و نشر بیش از 12 مورد کاتالوگ و پمفلت در مورد فعالیتهای مختلف دامپزشکی ،هماهنگی و دیدار بامسئو لین ، اطلاع رسانی ، برنامه ریزی مناسب در دیدارها و ملاقات های مردمی  مدیر کل دامپزشکی استان و راه اندازی نمایشگاه و تجهیز سخت افزاری و نرم افزاری روابط عمومی استان و.... توانست در بین  استانهای برتر کشور قرار گیرد.
همچنین روابط عمومی اداره کل دامپزشکی این استان به عنوان رئیس کارگروه پژوهش و افکارسنجی و پایش رسانه ای روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور انتخاب گردید.

 

-------------------------------

 

مدیر دامپزشکی ریگان خبر داد:
توزیع شربت ضدانگل خوراکی در جمعیت دامی ریگان


مدیر شبکه دامپزشکی ریگان گفت: توزیع شربت ضدانگل خوراکی آنتی‌بیوتیک، تزریق واکسن و سم‌پاشی اماکن دامی به ویژه در مناطق زلزله‌زده ریگان طی ماه جاری انجام شد.

حجت‌الله جعفری اظهار داشت: درمانگاه‌های بخش خصوصی در شهرستان ریگان روزانه 35 دامدار را زیر پوشش درمانی خود قرار می‌دهند.
وی با اشاره به اینکه شهرستان ریگان یکی از مهم‌ترین مناطق استان از نظر جمعیت دامی محسوب می‌شود، افزود: در سال‌های اخیر با توجه به افزایش سطح آگاهی علمی دامداران شهرستان تعداد زیادی از دامداری‌های شهرستان به صورت نیمه‌صنعتی با توجه به علم روز دامپروری و دامپزشکی به پرورش دام می‌پردازند.
جعفری تصریح کرد: شبکه دامپزشکی این شهرستان هم در راستای دستیابی به این هدف مهم کلاس‌های ترویجی و آموزشی ویژه دامداران و عشایر شهرستان در زمینه پرورش، شناخت و کنترل بیماری‌های دامی در سال گذشته و سال جاری برگزار کرده است.
وی گفت: در این شهرستان در حال حاضر دو داروخانه دامپزشکی، یک درمانگاه، مرکز مایه‌کوبی و شرکت خدمات ممیزی دامپزشکی به دامداران این شهرستان همه روزه خدمات‌رسانی می‌کنند.
جعفری خاطرنشان کرد: درمانگاه دامپزشکی شهرستان ریگان هفته‌ای یک‌بار کلاس‌های آموزشی ویژه دامداران این شهرستان برگزار می‌کند.
وی بیان کرد: مرکز مایه‌کوبی هم در واکسیناسیون بیماری‌هایی از قبیل آنتروتوکسمی، قانقرا یا تب‌ برفکی و بروسلوز همگام با شبکه دامپزشکی در کنترل و پیشگیری از بیماری‌های دامی نقش مهمی ایفا می‌کند.
جعفری تصریح کرد: شرکت خدمات ممیزی با نظارت، کنترل و ارائه خدمات آموزشی به مراکز عرضه و کنترل فرآورده‌های خام نقش مهمی در برقراری بهداشت و سلامت عمومی شهرستان ایفا می‌کند.
وی اذعان کرد: شبکه دامپزشکی به صورت مرتب از مراکز بخش خصوصی به منظور انجام هرچه بهتر فعالیت این مرا کز بازدید می‌کند.
جعفری اذعان کرد: با توجه به اینکه بیشترین دامدار در مناطق کوهستانی ریگان هستند، توزیع شربت ضدانگل خوراکی آنتی‌بیوتیک، تزریق واکسن و سم‌پاشی اماکن دامی به ویژه 3 هزار رأس دام در مناطق زلزله‌زده انجام شده است.
در شهرستان ریگان بیش از 200 هزار رأس دام سبک و 14 هزار و 500 رأس دام سنگین نگهداری می‌شود.

 

------------------------------------

 

مسئول دامپزشکی نرماشیر خبر داد:
مایه‌کوبی دام‌های نرماشیر علیه بیماری شاربن


مسئول شبکه دامپزشکی شهرستان نرماشیر گفت: طرح واکسیناسیون بیماری‌های شاربن و پا‌ستورلوز شتر در نرماشیر برای نخستین بار در حال اجراست.

محمد سرحدی اظهار داشت: طرح واکسیناسیون بیماری‌های شاربن و پا‌ستورلوز شتر در نرماشیر برای نخستین بار در حال اجراست.
سرحدی بیان کرد: در راستای خدمت‌رسانی هرچه بیشتر به مردم برای کنترل بیماری‌های دامی در طرح مذکور واکسن شاربن شتر به صورت رایگان توزیع می‌شود.
وی با اشاره به واکسینه همزمان بیماری پا‌ستورلوز شتر در این شهرستان بر ضرورت استقبال مردم در این زمینه تاکید کرد و گفت: در صورت استقبال مردم واکسن بیماری مورد نظر نیز به صورت رایگان بین دامداران توزیع می‌شود.
سرحدی تصریح کرد: بیماری پاستورلوز از بیماری‌های تنفسی شتر بوده که عامل مشکلات فراوانی برای جمعیت حیوانی این منطقه محسوب می‌شود.
وی بیان داشت: لازم است تا دامداران از فرصت موجود در زمینه واکسیناسیون دام‌های خود بهره برده و اقدام لازم را انجام دهند.
سرحدی واکسیناسیون را بهترین راه برای کنترل بیماری‌های دامی دانست و تصریح کرد: همواره بیماری‌های دامی از جمله مهم‌ترین عوامل تلف‌شدن دام بوده و واکسیناسیون به موقع نقش بسزایی در رونق صنعت دامپروری و اقتصاد جامعه دارد.
وی با اشاره به تعداد قابل توجه جمعیت شتر در این شهرستان خاطر‌نشان کرد: شهرستان نرماشیر با دارا بودن 14 هزار راس دام سنگین و 100 هزار راس دام سبک از قطب‌های دامپروری شرق استان محسوب می‌شود.

 

------------------------------

 

290 میلیون تومان غرامت به دامداران خراسان رضوی پرداخت شد
 
اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی در جهت کنترل بیماری های سل و بروسلوز در جمعیت دامی استان و پیش گیری از بروز آنها در جمعیت انسانی، سال گذشته 329 راس دام را حذف و به دامداران خسارت دیده از این بیماری ها 290 میلیون تومان غرامت پرداخت کرده است.
معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان با اعلام این خبر اظهار داشت: گسترش عملیات دامپزشکی در اقصی نقاط استان و نیز توجه ویژه به مباحث مرتبط با کنترل و پیشگیری از بیماری های مشترک بین انسان و حیوان از جمله؛ سل و بروسلوز(تب مالت) باعث شد تا در سال 89 تعداد دام های درگیر با این بیماری ها با کاهش 40 درصدی نسبت به سال قبل از آن به 329 راس برسد.
دکتر جواد اعلمی گفت: دراین راستا جهت مبارزه با بیماری سل و بروسلوز (مشترک بین انسان و دام) درسال 1389 تعداد  122 هزار نوبت سر تست  توبرکولین انجام شده که پیش بینی می شود با توجه به اهمیت موضوع این رقم به 150 هزار نوبت سر افزایش پیدا کند و امیدواریم رقم 63 هزار  نوبت سر آزمایش خون بر روی جمعیت گاوی استان که در سال قبل اجرا شده در سال جاری به رقم 85 هزار نوبت سر برسد.
وی گفت: این موارد در شناسایی  دام های مثبت سلی و یا بروسلوزی و اعزام آنها به کشتارگاه در جهت اجرای عملیات بهداشتی و ضدعفونی در راستای قطع زنجیره بقای عوامل بیماری زا در دامداری های دارای دام مستعد بیماری موثر بوده  و در صورت محرز شدن ابتلای دام ها به بیماری های یاد شده و حذف آن ها، پس از تشکیل پرونده غرامت، 75% زیان واقعی  به دامدار پرداخت می گردد که درسال 89 در مجموع بیش از  290 میلیون تومان از این بابت توسط اداره کل دامپزشکی به دامداران خسارت دیده پرداخت گردیده است و این روند در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت.
معاون فنی دامپزشکی فعالیت دامپزشکی را در جهت مبارزه با بیماری های مشترک، زمینه ساز کاهش آن ها در بین آحاد جامعه خواند و یادآور شد: هرگونه سرمایه گذاری در این بخش سبب کاهش هزینه های سنگین درمانی ناشی از  شیوع این بیماری ها شده و از طرفی بسترساز سلامت جمعیت انسانی نیز خواهد بود.
وی از دامداران استان به عنوان ارکان تولید فرآورده های دامی خواست تا دستورالعمل های بهداشتی و قرنطینه ای را همیشه رعایت کنند و ضمن رعایت فواصل زمانی واکسیناسیون دام های خود با اکیپ های دامپزشکی همکاری داشته باشند تا جمعیت دامی استان که سرمایه ملی و تاثیرگذار در اقتصاد کشور محسوب می شود از آسیب های ناشی از بیماری ها مصون بماند. او جمعیت دام سبک و سنگین استان را در حال حاضر بیش از 6 میلیون و 930 هزار راس گوسفند و بز و 353 هزار راس گاو و گوساله دانست.

 

---------------------------------

 

کارگاه آموزشی بهداشت و بیماری های کرم ابریشم در دامپزشکی خراسان شمالی برگزار شد
 
کارگاه آموزشی یک روزه بهداشت و بیماری های کرم ابریشم با حضور کارشناسان دامپزشکی و جمعی از کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی هفدهم خرداد سال جاری در اداره کل دامپزشکی برگزار گردید.
در این دوره آموزشی دکتر فخری ایرانمنش در خصوص بیماری های عفونی و غیرعفونی مربوط به کرم ابریشم و اصول پیشگیری از این بیماری ها مطالبی را ارائه کرد.
 در ادامه این کارگاه، جمعی از نوغانداران استان نیز از آموزش هایی در خصوص بهداشت پرورش کرم ابریشم بهره مند گردیدند.

 

----------------------------------

 

واکسیناسیون 140 قلاده سگ علیه هاری در سربیشه


از ابتدای سال جاری بیش از 140 قلاده سگ علیه بیماری هاری در شهرستان سربیشه واکسینه شدند.
رئیس شبکه دامپزشکی سربیشه گفت: برای سگ های واکسینه شده علاوه بر قلاده گذاری، شناسنامه بهداشتی نیز صادر شده است.

سیدحمید محمدی از بیماری هاری به عنوان یکی از کشنده ترین بیماری های مشترک بین انسان و دام  یادکرد و حذف سگ های ولگرد و واکسیناسیون سالیانه سگ های گله را در پیشگیری و مبارزه با این بیماری موثر دانست.

وی خاطرنشان کرد:سگ های ولگرد با همکاری شهرداری شهرستان جمع آوری می شوند.

محمدی افزود : پیش بینی می شود طی سالجاری  بیش از 500 قلاده سگ علیه این بیماری تحت پوشش این واکسن قرار گیرند.

وی با اشاره به واکسیناسیون سگ های دامداران روستایی و عشایری توسط اکیپ های سیار دامپزشکی،از آن دسته از شهروندانی که سگ در خانه نگهداری می کنند خواست به منظور حفظ سلامت خود و خانواده با مراجعه به شبکه دامپزشکی شهرستان نسبت به مایه کوبی حیوان خود اقدام نمایند.

 

-----------------------------------

 

تقدیر معاونت سیاسی استاندار قم از مدیر کل دامپزشکی استان قم


معاون سیاسی امنیتی استانداری قم از تلاشهای اداره کل دامپزشکی استان قم در مبارزه باقاچاق کالا تقدیر کرد.
در پی تلاشهای اداره کل دامپزشکی استان قم در جهت مبارزه باقاچاق کالا، توسط سرپرست معاون سیاسی امنیتی استانداری قم لوح تقدیر به دکتر رفیعی مدیرکل دامپزشکی استان اهداء گردید.
در این لوح آمده است با عنایت به زحمات و تلاشهای ارزشمند جنابعالی در جهت تحقق اهداف و ماموریتهای ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و  تدابیر کمیسیون مربوطه درسال 1389 بدینوسیله قدردانی و تشکر خود را از زحمات و تلاشهای شما اعلام میدارم.

 

نظر شما
ادامه