کد خبر: ۶۰۰۲۰

یک دکترای علوم دام گفت: مصرف روزانه یک تخم‌مرغ چهار درصد نیاز انرژی یک زن بالغ را تأمین می‌کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر بهروز یاراحمدی» اظهار کرد: تخم‌مرغ منبع خوبی از پروتئین، ویتامین‌ها و املاح ضروری است و می‌تواند به‌عنوان یک ماده غذایی مهم در برنامه غذایی افراد وجود داشته باشد.

وی افزود: نیازهای تغذیه‌ای افراد برحسب جنس و سنشان متفاوت است. یک تخم‌مرغ متوسط ۷۶  کیلوکالری انرژی دارد و مصرف روزانه آن سه درصد نیاز انرژی یک مرد بالغ و چهار درصد نیاز انرژی یک زن بالغ را تأمین می‌کند.

یاراحمدی افزود: در نمودارهای ارزیابی کیفیت پروتئین موجود در مواد غذایی، همیشه تخم‌مرغ در بالاترین حد یعنی ۱۰۰ قرار دارد و به‌عنوان استاندارد مرجع برای سنجش پروتئین سایر غذاها استفاده می‌شود.

این عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات لرستان گفت: تخم‌مرغ، بیشتر ویتامین‌های موردنیاز بدن به‌جز ویتامین C را دارد.

وی بیان کرد: تخم‌مرغ منبع خوبی از ویتامین‌های گروه B و ویتامین A است.

یاراحمدی اضافه کرد: همچنین تخم‌مرغ ویتامین D و ویتامین E را به مقدار کافی و لازم تأمین می‌کند و حاوی تمامی املاح برای تأمین سلامتی فرد است به‌خصوص اینکه منبع بسیار خوب ید و فسفر بوده که ید برای ساخت هورمون تیروئیدی و فسفر برای رشد بهتر و سلامتی استخوان‌های بدن لازم است.

این دکترای علوم دامی گفت: املاح مهم دیگری که در تخم‌مرغ وجود دارند شامل روی، سلنیم، آهن و کلسیم است. روی باعث بهبود زخم، بلوغ و رشد بهتر می‌شود و عفونت را نیز از بین می‌برد. سلنیم نیز یکی از آنتی‌اکسیدان‌های مهم بوده و رادیکال‌های آزاد ناشی از سوخت ناقص چربی‌ها را در بدن از بین می‌برد و می‌تواند علیه عوامل ایجادکننده سرطان نقش داشته باشد.

 

نظر شما
ادامه