کد خبر: ۶۰۰۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: بیماری تب سه روزه دام سنگین با عامل ویروسی با تلاش کارشناسان و همکاری بهره‌برداران شهرستان‌های غربی استان کنترل و مهار شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر حمیدرضا حسینی» روز سه شنبه ابراز داشت: بیماری تب سه‌روزه در دام سنگین مانند گاو و گاومیش در اثر گزش نوعی پشه و انتقال ویروس عامل بیماری به بدن دام  رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: در تب سه روزه که دام‌های سنگین را درگیر می‌کند، ویروس عامل بیماری‌زا از طریق گزش پشه به بدن دام منتقل می‌شود و موجب بروز تب شدید همراه با افزایش ترشحات بینی و چشم، سفتی عضلات، لنگی و در مواردی زمین‌گیر شدن دام می‌شود.

وی بیان کرد: بیماری تب سه روزه در فصل گرم سال شیوع پیدا می‌کند  و در زمان حاضر این بیماری در غرب استان سمنان درشهرستان‌های گرمسار و آرادان شیوع یافت و اکنون بیماری کنترل  ومهار شد.

وی افزود: شیوع تب سه روزه در بین دام‌های سنگین شهرستان‌های گرمسار و آرادان کمتر از سه درصد بود و دام‌ها در قالب کشتار اضطراری به کشتارگاه اعزام شد.

حسینی اظهار داشت: به جز غرب استان سمنان در دیگر مناطق استان بیماری تب سه روزه گزارش نشده است و این بیماری به انسان سرایت نمی‌کند و فقط خسارت مالی برای بهره‌برداران به دنبال دارد.

وی یادآور شد: بیماری تب سه روزه قابل انتقال از دام به دام دیگر و بین دام و  انسان مشترک نیست و اداره کل دامپزشکی استان سمنان برای کنترل و مهار بیماری تب سه روزه در غرب استان سمنان اقدام‌های مختلفی مانند سمپاشی، واکسن و توزیع دارو انجام داد تا در نهایت بیماری مهار  شد.

وی تصریح کرد: به منظور مهار بیماری تب سه‌روزه تمام اماکن عمومی در نزدیکی کانون بیماری با تامین ۴۰۰ لیتر سم، ضدعفونی و سمپاشی شد.

حسینی خاطرنشان کرد: ۲ هزار دز واکسن نیز از طریق پنج مرکز مایه‌کوبی در گرمسار و آرادان  به منظور کنترل بیماری تب سه روزه دام در اختیار بهره‌برداران قرار گرفت.

وی ابراز داشت: یک هزار و ۶۰۰ بهره بردار در زمینه دام سنگین در استان فعالیت دارند که آموزش و هشدار درباره بیماری تب سه ‌روزه به همه آنان اطلاع‌رسانی شد.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان اظهار داشت: ۲ هزار و ۵۰۰ پیامک آموزشی در سه مرحله ارسال و ۲ هزار بروشور بین بهره‌برداران دام سنگین به منظور آموزش و هشدار از تب سه روزه توزیع شد.

بیماری تب سه روزه (BEF) یک بیماری ویروسی مختص گاو و گاومیش است که به وسیله حشرات منتقل می شود و به هیچ عنوان بین انسان و حیوان مشترک نیست.

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کارشناس سازمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
0
0
دکتر عزیز
بیماری روند اپیدمیولوژی خود را طی کرده و یکماه است که در کل کشور فروکش نموده
نظر شما
ادامه