کد خبر: ۶۰۰۳۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:
«دکتر عیسی کلانتری» در دیدار با مجمع نمایندگان استان‌های آذربایجان شرقی و غربی گفت: با خشک شدن دریاچه ارومیه سلامتی میلیون‌ها نفر به خطر می‌افتاد ...

حکیم مهر: معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در دیدار با مجمع نمایندگان استان‌های آذربایجان شرقی و غربی گفت: اولین هدف از احیای دریاچه ارومیه، سلامت مردم است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از سازمان حفاظت محیط زیست، «دکتر عیسی کلانتری» با بیان اینکه کارشناسان از سال ۱۳۷۶ درباره خشک شدن دریاچه ارومیه هشدار داده بودند، افزود: در سال ۸۹ در نامه ای به مقام معظم رهبری درباره عواقب خشک شدن دریاچه ارومیه به ایشان توضیح دادم و نوشتم که خشک شدن این دریاچه باعث تهدید سلامت مردم است.

وی ادامه داد: در بحث خشک شدن دریاچه ارومیه، اقتصاد و کشاورزی در مقایسه با سلامتی مردم اهمیت چندانی ندارند، زیرا اگر این دریاچه خشک می شد و روند احیای آن به سرانجام نمی رسید، تا شعاع بسیاری سلامت مردم به جد تهدید می شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بر اساس گزارش دامپزشکی استان آذربایجان غربی، در سال ۹۴، سرطان پوستی در حیوانات شمال غربی دریاچه ارومیه، در مدت دو سال ۲۸ برابر افزایش داشته، اظهار داشت: با خشک شدن دریاچه ارومیه سلامتی میلیون ها نفر به خطر می افتاد به طوری که تا شعاع ۱۳۰ کیلومتری از هر طرف این دریاچه، سلامت مردم تهدید می شد این یعنی ترکیه و نخجوان هم درگیر پیامدهای خشک شدن این دریاچه می شدند.

معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه بی توجهی به توسعه پایدار باعث خشک شدن دریاچه ارومیه شد، گفت: در کشور با دید تک بعدی به تولید و همچنین با نادیده گرفتن این اصل که توسعه باید پایدار باشد، تصمیماتی گرفته شد که عواقب آن خشک شدن دریاچه ارومیه و به خطر افتادن سلامت مردم بود.

وی با بیان اینکه در سال ۹۲ میلادی در کنفرانس ریو تصویب شد که حداکثر مجاز برداشت هر کشور از آب های تجدید پذیر، ۴۰ درصد باشد، اظهار داشت: متاسفانه در ایران ۱۰۳ درصد از آبهای تجدید پذیر کشور را استفاده می کنیم این یعنی داریم از سهم نسل های آینده هم استفاده می کنیم و این با توسعه پایدار همخوان نیست.

کلانتری با هشدار در این باره که با این میزان مصرف آب، در مناطقی از کشور عملاً کشاورزی تعطیل خواهد شد، گفت: موضوع تصحیح الگوی مصرف آب های تجدید پذیر یکی از مسائلی بود که نتوانستیم درباره آن کاری کنیم و اگر این رویه را اصلاح نکنیم برای نسل‌های آینده هیچ چیز را باقی نخواهیم گذاشت و در برابر آنها مسئولیم.

وی با تاکید بر اینکه همه مهاجرین جنگ ۸۸۰ هزار نفر بودند، افزود: اگر دریاچه ارومیه خشک می شد، باید پنج میلیون نفر برای آنکه سلامت شان تهدید نشود، جابجا می شدند، چون اگر این اتفاق نمی افتاد بیماری های بسیاری سلامت مردم را به خطر می انداخت، به عنوان مثال بیماری آلبیدو، چشم را نابود می کرد یا فشار خون مردم شهر تبریز ظرف دو سال یک دهم بار افزایش پیدا کرد.

کلانتری ادامه داد: همین ها باعث می شد که آنجا قابل سکونت نباشد ما به خاطر این که حق نداشتیم آرامش مردم را به هم بریزیم و خیال شان را مشوش کنیم، در آن زمان نمی توانستیم این مسائل را بگوییم ولی الان که روند احیا به سرانجام رسیده است، باید اینها را بیان کرد.»

این مقام محیط زیستی تغییر درجه حرارت را از دیگر پیامدهای خشک شدن دریاچه ارومیه عنوان کرد و گفت: اگر دریاچه خشک می شد، تفاوت دمای تابستان و زمستان تا هفت درجه هم می رسید و این تفاوت دما باعث می شد که نه تنها اکوسیستم از بین می رفت بلکه آنتی بیوتیکها از کار می افتاد و مقاومت ژنتیکی انسان دچار اختلال می شد.

کلانتری وظیفه نمایندگان، مخصوصاً نمایندگان استان های حاشیه دریاچه ارومیه را در حفظ و حراست از این دریاچه سنگین دانست و گفت: ما هم دریاچه ارومیه را حفظ کردیم و هم توانستیم با تصحیح الگوی مصرف آب کشاورزان، کاری کنیم که در کشاورزی آن منطقه با صرفه جویی آب، ۱۸ درصد کارایی بیشتری داشته باشد، اکنون وظیفه نمایندگان است به خاطر مردم منطقه و صیانت از سلامت آنها در حفظ و احیای دریاچه ارومیه کوشا باشند و در این راه به سازمان حفاظت محیط زیست کمک کنند.

 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Germany
|
۰۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
0
0
این .......ها چیه؟!
کسی نمیخواد چیزی بگه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
0
0
جناب کلانتری کاری به آمارهایی که دادید و مشخص نیست منبعش چیه ندارم اما لطفا بگید بیماری آلبیدو چیه تا یاد بگیریم؟
عجب روزگاری شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
0
0
رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: به عنوان مجری ثبت اطلاعات سرطان آذربایجان‌شرقی معتقد هستم که هیچ دلیلی بر افزایش این بیماری در اطراف دریاچه ارومیه به دلیل خشک شدن آن وجود ندارد.3 تیر 99
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
0
1
مگر کسی یا بخشی در دامپزشکی تا کنون سرطان پوست را رصد کرده؟
چه کسی یا اداره یا ارگانی ، این ۲۸ برابر شدن را تایید می کند؟

همه امارها همین شکلی شده اند
غیر از امار تورم که هنوز تک رقمی است و ما دچار توهم تورم هستیم
نظر شما
ادامه