کد خبر: ۶۰۰۴۶
تعداد نظرات: ۲ نظر

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان در مورد بیماری هاری در استان گفت: اقدامات و تلاش ما باعث شده  آمار و تلفات هاری در سال 98 و در شش ماهه 99 صفر باشد و این نشان دهنده خدمات عمده دامپزشکی است که از چشم مردم معمولا پنهان است

به گزارش حکیم مهر به نقل از صاحب نیوز، «دکتر شهرام موحدی» اظهار کرد: بیماری هاری یک بیماری ویروسی بسیار کشنده در انسان و دام است؛ این بیماری یکی از بیماری های خطرناک بین انسان و دام است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان تصریح کرد: سنگر اول مبارزه با بیماری هاری در حوزه دام های اهلی با دامپزشکی است؛ بیماری هاری را می توان  به سه بخش مختلف تقسیم کرد که هر کدام سه متولی مختلف دارد؛ بخش انسانی در اختیار دانشگاه علوم پزشکی، بخش دام های اهلی که به عهده سازمان دامپزشکی و بخش دیگر این بیماری در حیات وحش بوده که بر عهده محیط زیست است.

وی افزود: اداره کل دامپزشکی در واکسیناسیونی که شامل سگ و در حیوانات خانگی هم گربه است در کلینیک های بخش خصوصی واکسن تزریق می کند؛ در طول سال واکسیناسیون انجام می شود؛ این اتفاق علی رغم خطرات بسیار زیادی که برای همکاران ما دارد و تعداد زیادی از همکاران  وقتی می خواهند سگ های گله را واکسن بزنند، مورد حمله سگ قرار می گیرند و به دست و پای آن ها آسیب می رسد، انجام می گیرد.

موحدی در ادامه عنوان کرد: در سال 98 علی رغم همه این مشکلات 17 هزار قلاده سگ واکسن هاری دریافت کردند و تعدادی از همکاران ما هم در پی گزش سگ در بیمارستان ها بستر شدند؛ در سال 99 نیز تا پایان شهریور ماه به 9 هزار قلاده سگ واکسن تزریق شد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان خاطرنشان کرد: هزینه واکسن و عملیات واکسیناسیون کاملاً رایگان است و دولت هزینه بسیاری سنگینی در این زمینه انجام می دهد؛ اگر تمام این  اقدامات نبود، حوزه انسانی با خطرات بسیازی زیادی شدید رو به رو بود، چرا که بیماری هاری در کل دنیا قابل درمان نبوده و فرد مبتلا شده به این بیماری فوت می کند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان اذعان کرد: اقدامات و تلاش ما باعث شده آمار و تلفات هاری در سال 98 و در شش ماهه 99 صفر باشد و این نشان دهنده خدمات عمده دامپزشکی است که از چشم مردم معمولا پنهان است.

موحدی در ادامه گفت: بیماری هاری یک بیماری آندمیک در کشور بوده و در کشور وجود دارد و قابل ریشه کنی نیست؛ اکثر مشکل ما در این بیماری مربوط به حمله وحوشی مانند روباه و شغال است که این حیوانات ممکن است در طبیعت هار باشند و به حیوانات اهلی که دامداران نگهداری می کنند، حمله کنند؛ این اتفاق در دامداری هایی که در حاشیه مناطق حفاظت شده ای مانند سمیرم، چادگان و تیران کرون گاهی اتفاق افتاده است.

شهرام موحدی با بیان اینکه برای کنترل بیماری هاری باید فکری برای کنترل آن در حیات وحش انجام دهیم، گفت: خوشبختانه در حال حاضر مشکل خاصی در این بیماری در استان اصفهان نداریم.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان بیان کرد: گزش انسان توسط حیوانات که گاهی علائم هاری دارند، اتفاق می افتد که آن ها به مراکز بهداشت مراجعه می کنند و تحت پروتکل های بهداشتی و زدن واکسن و سرم قرار می گیرند و این روند خیلی سریع انجام می شود.

موحدی خاطرنشان کرد: شهروندان وقتی مورد گزش حیوانی قرار گرفتند که این حیوان می تواند موش هم باشد، محل گزش را با با آب و صابون شسته و سریعا به مرکز بهداشت مراجعه کنند.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
همکار سازمان دامپزشکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
0
1
جناب آقای دکتر، آیا می دانید همین افراد خط مقدمی، حقوقی کمتر از حد تصور نماینده مجلس برای یک راننده دریافت می کنند. البته اگر دارای سابقه کار بیش از 20 سال باشند کمتر از نصف حقوق قابل تصور نمایده برای راننده (7 میلیون تومان). .....................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
حکیم مهر عزیز چرا مطلب را کامل درج نمی کنی؟ مگر حاوی توهین بوده و کسی را زیر سوال برده. واقعا متاسفم برای شما !!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟
نظر شما
ادامه