کد خبر: ۶۰۰۵۵
تعداد نظرات: ۳۰ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با یکی از کلینیسین‌های باسابقه خراسان رضوی:
«دکتر آرشام اشراقی» افزود: در همه دنیا هم همین است. ۵۰۰ میلیون حیوان خانگی در دنیا وجود دارند که اگر مردم نتوانند آنها را نگهداری کنند، قریب به ۸۰ درصد دامپزشکان بیکار می‌شوند ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «آینده حیوانات کوچک به سمتی می‌رود که به زودی نیازمند ایجاد یک معاونت تحت این عنوان در سازمان دامپزشکی کشور هستیم»؛ این را یک کلینیسین دام کوچک از استان خراسان رضوی با حدود ۲۳ سال سابقه کار به حکیم مهر می‌گوید.

 «دکتر آرشام اشراقی» معتقد است چه بخواهیم و چه نخواهیم، جامعه صنعتی شده است و در جامعه صنعتی انسان‌ها تنها شده‌اند و به خاطر مشکلاتی که دارند، به حیوانات کوچک روی آورده‌اند. این حیوان در کشور ما هیچ قانونی ندارند و باید قوانین آن تدوین شود، چرا که این بی‌قانونی هر روز مشکلات و معضلاتی درست می‌کند.

حکیم مهر: آقای دکتر، مهمترین چالش حال حاضر حوزه دامهای‌ کوچک چیست؟

به نظر من مهمترین چالش بحث سگفروشی است که یک فرایند بلاتکلیف است. سؤال اینجاست که اگر کسی خواهان سگ باشد، از کجا باید خرید کند؟ آیا لازم است برای این فعالیت، مجوز داده شود یا خیر؟ سگفروشی آری یا خیر؟ اگر بله، پس باید یک راهکار هم برای آن تعریف شود. مسلما این کار نباید در محل کلینیک انجام شود، چون از لحاظ قانونی کلینیک نمی‌تواند محلی برای فروش حیوانات باشد، کمااینکه محل درمان است. در حال حاضر صرفا مجوز‌ سگ‌های کار داده می‌شود. این سؤال پیش می‌آید که آیا سگ‌های غیرکار نباید فروخته شوند؟ اگر نباید فروخته شوند، باید این مساله به صراحت گفته شود و قانون آن هم مشخص شود که آیا فروش این سگ‌ها ممنوع یا آزاد است؟

حکیم مهر: تعریف سگ‌های کار چیست؟

از دیدگاه من و سایر دوستانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، هر سگی که کاری برای صاحب خود انجام دهد، سگ کار است. حتی یک سگ کوچک اگر می‌‌تواند افسردگی یک انسان را حل کند، در حال انجام یک کار است. مثلا اگر یک روانشناس تجویز کرد که فردی به خاطر مشکلاتی که دارد، باید یک سگ داشته باشد، به هر حال این مساله از سوی یک کارشناس تجویز شده و سگ کار است.

حکیم مهر: از این دیدگاه که همه سگ‌ها، جزء سگ کار محسوب می‌شوند.

بله. از طرفی بزرگانی مثل «آیت‌الله مکارم شیرازی» اعلام می‌کنند اگر سگی کاری انجام می‌دهد، نگهداری آن مشکلی ندارد. پس باید این مسائل کمی بازتر شود و حتی مجلس به آن ورود کند.

حکیم مهر:‌ گویا مجلس تحرکاتی در این زمینه داشت.

بله. یک طرحی آمد اما ادامه پیدا نکرد. بالاخره باید مشخص شود که تعریف سگ کار چیست؟ آیا می‌توان آن را در آپارتمان نگهداری کرد؟ اگر می‌شود قوانین آن چگونه است؟ حرف من این است که ما چه بخواهیم و چه نخواهیم جامعه صنعتی شده است و در جامعه صنعتی انسان‌ها تنها شده‌اند و به خاطر مشکلاتی که دارند، به این حیوانات روی آورده‌اند. این حیوان در کشور ما هیچ قانونی ندارد و باید قوانین آن تدوین شود. چرا که این بی‌قانونی هر روز مشکلات و معضلاتی درست می‌کند. مثلا سگی که بیرون برده می‌شود، باید شناسنامه بهداشتی داشته باشد تا آلودگی بهداشتی ایجاد نکند. یا باید گواهی تربیتی داشته باشد که مشکلی از نظر حمله کردن درست نکند. مشکل تربیتی از نظر بدرفتاری نداشته باشد. اینها نیازمند ساماندهی است و به نظر من هیچ‌کس به فکر ساماندهی در این بخش نیست.

حکیم مهر: به نظر شما راهکار حل این مشکل چیست؟

این مشکل را قانون باید حل کند و قانون‌گذار باید رسما برای آن قانون بگذارد و ما فرایند را هدایت کنیم. فرهنگ آن نیز باید آن طور که جامعه می‌خواهد، جا بیفتد، در غیر این صورت، با شکل و شمایل خود شکل خواهد گرفت و بعدا ممکن است ناهنجاری‌های آن بیشتر شود. بنابراین نظر من این است کسانی که تصمیمگیرنده هستند، به جای تدوین آیین‌نامه‌ها و قانون‌ها و دستورالعمل‌ها، بیشتر وقت خود را به این امر اختصاص دهند تا کمکم شکل و شمایل لازم را بگیرد.

حکیم مهر:‌ موضع سازمان دامپزشکی کشور یا حاکمیت در این خصوص چیست؟

سازمان دامپزشکی تا الان در مورد دام کوچک هیچ سلسله مراتب سازمانی نداشته است. البته از زمانی که دکتر ماکنعلی تشریف آوردند، یک کمیته مشورتی تشکیل شده که زمانی که بنده قصد داشتم عضو آن شوم، دوستان اجازه ندادند و گفتند که صرفا همکاران تهرانی می‌توانند عضو باشند تا دسترسی به آنها امکان‌پذیر باشد. در صورتی که با استفاده از ظرفیت فضای مجازی می‌شد کمیته مشورتی را خیلی بزرگتر کرد که همه در آن حضور داشته باشند.

ضمن اینکه الان نیازی به کمیته مشورتی نیست. بلکه دام کوچک نیاز دارد که یک معاونت جداگانه در سازمان دامپزشکی داشته باشد. دام کوچک با سرعت رشد کنونی، به زودی تبدیل به بزرگترین بخش سازمان دامپزشکی می‌شود و می‌تواند اشتغال دامپزشکان جوان را تامین کند. در همه دنیا هم همین است. ۵۰۰ میلیون حیوان خانگی در دنیا وجود دارند که اگر مردم نتوانند آنها را نگهداری کنند، قریب به ۸۰ درصد دامپزشکان بیکار می‌شوند. دامپزشکی در همه جای دنیا روی بحث پت می‌چرخد و سایر بخش‌ها، بسیار محدود است و نیاز نبوده این همه دانشکده و این همه فارغ‌التحصیل برای آن تولید شود.

حکیم مهر:‌ در حال حاضر شاهد این هستیم که خرید و فروش سگ به شکل عمده در فضای مجازی انجام می‌شود. آسیب‌های این فرایند چیست؟

خرید و فروش در فضای مجازی انجام می‌شود اما مجوز برای این کار صادر نشده است و این خیلی بد است. اگر یک نفر یک سگ بخرد، این حیوان ممکن است مشکلاتی از نظر بهداشتی یا سایر جنبه‌ها داشته باشد. مثلا اصلا مشخص نیست که به درستی قیمت‌گذاری شده یا خیر و این مساله می‌تواند ناهنجاری‌هایی به دنبال داشته باشد. مساله فروش سگ فعلا رسمی نیست و باید به شکل دقیق تعریف شود و بگویند که مثلا مجوز فروش سگ با این شرایط به این عده داده می‌شود.

وقتی پت در فضای مجازی خریداری می‌شود، مشکلات آن خیلی بیشتر است. یکی از دلایلی که مردم برای خرید سگ به سراغ کلینیک‌های دامپزشکی می‌روند، همین است. چون عده‌ای از کلینیک‌ها واحدهای غیرمستقیمی دارند که از طریق یک واسطه، فروش سگ را انجام می‌دهند و حداقل خیال مردم از نظر بهداشتی راحت‌تر است و می‌دانند خرید را از جایی انجام می‌دهند که جوابگوست، اما در فضای مجازی ممکن است کسی جوابگو نباشد. وقتی فروش سگ با مسئولیت کلینیک انجام می‌شود، کار مردم راحت‌تر است. هرچند که طبق قانون این کار نباید انجام شود و همه ما هم می‌دانیم، اما دلیل آن صدور بی‌رویه پروانه کلینیک است. بعضی مجبور شده‌اند برای اینکه دخل و خرج آنها با هم بخواند، یک نفر را داخل کلینیک بگذارند تا او این کار را انجام دهد و مشتری تولید کند. برای کلینیک تولید مشتری مهم است چرا که افزایش مراجعهکننده را به دنبال خواهد داشت. به هر حال حیوان در آینده کارهایی دارد که برای انجام آن به همین کلینیک مراجعه می‌کند.

در ۳ سال گذشته تعداد کلینیک‌های دام کوچک در استان خراسان و مشهد بیش از ۲ و نیم برابر شده است. این رشد، خیلی زیاد است و این تعداد کلینیک برای درمان و پیشگیری نیاز نبوده و بنابراین اینها کمکم به کارهای دیگر روی آورده‌اند.

حکیم مهر:‌ آیا تاکنون درخواستی برای تشکیل معاونت دام کوچک نداشته‌اید؟

به صورت کتبی خیر، اما زمانی که درخواست خود را برای دکتر ماکنعلی ایمیل کردم، از سازمان با من تماس گرفتند و گفتند کمیته مشورتی صرفا از همکاران تهران تشکیل می‌شود. به همین دلیل من کمی دلسرد شدم و دیدم دوستان هم موضع را جدی نگرفتند.

حکیم مهر: الان این کمیته تشکیل شده است؟

من چون عضو کمیته نیستم، خبر ندارم. قرار بود کمیته مشورتی تشکیل شود اما خبر ندارم که تشکیل شده یا خیر. بحث بر سر این بود که گفتند می‌خواهیم کمیته را از تعداد محدودی از متخصصین در تهران تشکیل دهیم که این کار، بیشتر جنبه‌های علمی را مد نظر قرار خواهد داد. به نظر من مشکلات دامپزشکی دام کوچک بحث علمی نیست، کمااینکه سطح دام کوچک ایران از نظر علمی خیلی بالاست و حتی سرطان‌ها هم در حال درمان هستند. مشکل ما مشکلات قانونی و اجرایی است. اتفاقا کمیته مشورتی نیاز به انسان‌های علمی نداشت، بلکه بیشتر محتاج انسان‌های اجرایی بود تا به دنبال طرح قوانین بروند و قانون دام کوچک را بنویسند، چون قانونی وجود ندارد.

حکیم مهر: آیا اخیرا در شهرستان با شهرداری مشکلی نداشته‌اید؟

کلینیک‌های دامپزشکی مشهد اولین جایی بودند که با شهرداری به مشکل خوردند و پلمپ شدند. ما با شورای شهر صحبت کردیم و جلساتی هم با استانداری گذاشتیم. در این زمینه، نظام، اداره کل و انجمن صنفی کلینیک‌ها ما را همراهی کردند. مساله در مشهد فعلا حلوفصل شد اما نه به شکل ریشه‌ای. این هم برمی‌گردد به اینکه هیچ قانونی برای دام کوچک وجود ندارد و همه چیز آن باید جدا نوشته شود.

امروز کلینیک‌های دام کوچک وارد شهرها شده‌اند در حالی که در قوانین به این موضوع به ریز اشاره نشده و این قوانین زمانی نوشته شده که اصلا کلینیک دام کوچکی وجود نداشته است. کمیته مشکلی را حل نخواهد کرد چون هم باید کشوری باشد و هم اجرایی. به هر حال شهرداری‌ها هم معضلات خود را دارند. آنها به دنبال درآمد هستند و یکی از درآمدها کلینیک‌های دام کوچک هستند. حتی من شنیدم که مراکز رادیولوژی هم باید تجاری باشند.

این مسائل باید یک بار برای همیشه حل شود. امروز کسی که قصد سرمایه‌گذاری در حوزه دام کوچک دارد، سردرگم است. ممکن است سرمایه‌گذار ورود نکند و اگر ورود نکند، رشته رشد نخواهد کرد. سرمایهگذار نیاز به قانون دارد و هیچ کدام از این بخش‌ها قانون ندارد و به همین دلیل شهرداری‌ها سلیقه‌ای عمل می‌کنند. نظام دامپزشکی، سازمان و انجمن‌ها هم مشکلات را به شکل مقطعی حل می‌کنند و نه ریشه‌ای.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۳۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
نگین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
0
10
صحبت های جناب اقای دکتر اشراقی عالی بود
واقعا باید یک قانون درست برای زندگی این حیوانات بیگناه گذاشته بشه تا بتونن در یک شرایط نرمال زندگی کنن
و مشکلاتی که الان واسه مراکز حمایتی به وجود اومده که همه با بودجه شخصی اداره میشن به وجود اومده از طرف مسئولان محترم و دولت حل بشه و کسانی که باعث ازار این حیوانات میشن مجازات بشن و باعث ازدرگی خاطر مردم نشن
با عنایت مسئولان محترم در این حوزه و توکل به خدا این مشکلات حل بشه و همه طبق قانون مشخص شده عمل کنن
ممنون از اقای دکتر اشراقی
پاسخ ها
سیما صفاریان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
نظرات دکتر اشراقی بسیار واضح بیان شده و گویای تمام مشکلات این حوضه هست .امیدوارم گوش شنوا هم وجود داشته باشد !
ناشناس
|
Canada
|
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
0
9
متاسفانه مدیران سازمان عملکرد صحیحی ندارند
به راحتی میتوان یک دفتر بهداشت و بیماری های دام کوچک تاسیس کرد
واقعا از زنبور عسل و کرم ابریشم که چرخه مالی و بهداشتی و تاثیرگذاری کمتری ندارد
عرفان
|
France
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
1
5
به نظر من که بهترین کار اینه فروش سگ فقط در کلینیک انجام بشه چون کسایی که تولید کننده هستن یا دلال هیچ سررشته ای ندارن و فقط بخاطر سودشون حیوونهارو با هزار بیماری و الودگی میفروشن و نژادسونم اکثرا دروغ میگن پس بهتره فقط دست کلینیکها باشه
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
نظرتون مخربه. مگه در آمریکا کلینیک‌سگ‌می فروشه؟ یک‌مقدار شان رشته رو حفظ کنید. ما دلال حیوان نیستیم. طبیب هستیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
2
8
بهتر هست نگذارند بحث حیوانات خانگی خصوصا خرید و فروش سگ مانند ماهواره بشود.
علنا ۸۰-۹۰ درصد مردم در منازلشان ماهواره دارند و با نصب آن دارند کار غیر قانونی میکنند. این کار خلاف قانون شهروندان که صحیح هم هست باعث لوث شدن قانون و موارد مشابه و بی اعتنایی مردم خواهد شد.

سگ نیاز جامعه هست و محدود کردن آن خصوصا گاها بصورت منطقه ای (مورد اخیر دادستانی خودمختار مشهد)
باعث فعالیت بیشتر موارد فضای مجازی و زیرزمینی خواهد شد و قطعا تخلفات بسیار زیاد خواهد شد.

مجلس یا دولت که تمایلی به قانون گذاری صحیح در این مورد ندارد، همچنین بهتر هست بگوییم عرضه این کار را ندارد.

پس بهتر هست مسئولان محترم سازمان خودشان دست به کار بشوند تا از این بیشتر این قشر دامپزشک بخش خصوصی مورد هجمه و آزار افرادی مانند شهرداران مناطق یا دادستان های نفاخ شهرهای کوچک و بزرگ و ... نشوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Switzerland |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
سگ وفادارترین مخلوق خداوند که نجس هم نیست ولی جاش تو پارکها نیست اگر کسی امکان نگهداری این حیوان محشر را ندارد بیخود میکنه نگهداری کنه
ناشناس
| Norway |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
اشتباه منفی دادم.
دو کلمه حرف حساب، دامپزشکی در قبال فشارهای ارگان ها به کلینیک های دام کوچک خیلی منفعل عمل میکند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
علنا ۸۰-۹۰

دقیقا برعکس
مجید نصیری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
0
3
با سلام بنده با نظر آقای دکتر موافقم و خیلی مفید بیان شد.این مشکلات کاملا در بطن این موضوع حس میشه و اگه واقعا قانون معینی در این مورد گذاشته میشد جلوی خیلی مشکلات که الان پیش رو داریم گرفته می‌شد.
طهرانی پور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
0
3
بسیار عالی بود گفته ی های جناب دکتر اشراقی
امیدوارم همه ی این مشکلات بزودی حل بشه
هر چند تا زمانی که افردا کارکشته ای مثل جناب اشراقی
جایگزین افراد بی مسئول و کارنابلد نشوند که بدون فکر در این موارد تصمیم میگیرند
این مشکل و امثالهم .... حل نمیشود
ناشناس
|
Canada
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
4
1
بهتر نیست کل سازمان رو به سازمان دام کوچک تغییر بدیم ؟!
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
نه همون یک بخش کوچک هم داشته باشه ممنون می شویم و دست بوسیم! از بقیه بخش ها و فهالیت ارزنده این سازمان عریض و طویل هم متشکریم.
فرشید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
0
2
نظرات همکار عزیز دکتر اشراقی عزیز بسیار بجا و صحیح هست .
مشکل امروزه ی جامعه دام کوچک ، فقدان قوانین درست، علمی و آگاهانه از نیازهای روز جامعه هست ک راه حل برطرف شدن آن آگاهی کامل قانون گذار از نیازهای روز جامعه و هماهنگی قانون گذار با افراد علمی و اجرایی در این رشته هست . متاسفانه فقدان کمیته های تخصصی در نهادهای دولتی متولی این امر چون سازمان دامپزشکی هم مزید بر علت شده و شاهد بی قانونی و سردرگمی بیشتر همکارانی هستیم که در این عرصه مشغول به فعالیت هستند . فروش حیوانات خانگی مقوله ای نیست ک بتوان تحت عنوان ممنوع بودن با آن مقابله کرد ، پس چه بهتر که قوانین مدون و اصولی برای پرورش دهندگان و فروشندگان در این مورد تعریف شود و چه بهتر که این فروش با نظارت دامپزشکان صورت گیرد تا شاهد سردرگمی کمتری در این زمینه باشیم . فروش حیوانات چه به صورت قانونی و چه به صورت غیر قانونی انجام خواهد شد ، پس چه بهتر که قانون با انعطاف علمی و عملی خود بتواند چهارچوبی کاملا ضابطه مند و منطبق بر اصول علمی برای فروش حیوانات خانگی تعریف کند .
نووان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
0
1
به این مشکل باید خیلی قبلتر رسیدگی میشد و امیدوارم الان این صحبتها نتیجه‌بخش باشه و مسئولین راهکار درستی رو در نظر بگیرن و حداقل در این مورد مسئول باشن.
پندار الف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
0
2
آقای اشراقی به مسائلی اشاره کردند که درست و‌ بدیهی است. اگر دست‌اندرکاران خرده هوشی و اندک آینده‌نگری داشته باشند به راحتی فرصت‌های تجاری و بهداشتی گفته شده قابل درک است.
امثال آقای دکتر اگر نباشند کسی از حقوق حیوانات دفاع نمی‌کند.
دکتررفیعی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
0
1
کجا دکتر اینجا یا فرانسه؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
0
1
بابد محلهای در تمام ایران ‌بعنوان کلینیکهای دام کوچک در اطراف شهر دایر شود ‌و در آن مکانها اجازه بیمارستان و کلینیک دامپزشکی تاسیس شود ‌و در کنار آن محل بریدینگ حیوانات خانگی طبق پرتوکل تدوین شده دابر گردد تا باز مطمبن ‌و بدون‌ مزاحمت ‌پهداشتی ‌و وسواس بهداشتی و محل و کار درست با مالکیت یا مشارکتی‌ با علاقمندان پت شاپ و متمرکز خارج ار حرف و حدیث مذهبی و مراحمت بجا و بی جای شهرداریها آنوقت مانند بازار طلافروشان یا سایر مشاغل متمرکز اتحاد کاری هم ابجاد میشود و رقابت در باسواد بودن و بهتر ارایه کار خواهد بود نه مسایل غیر حرفه ای. در پایان مراجعین در یک محل متمرکر میتواند نیاز درمانی حیوان خانگی خود را برطرف کنند خلاصه هرکه طوطی خواهد جور هندوستان کشد ضمنا دبگر درمان زیرزمینی به بهانه آرایش پت و غیره قابل کنترل و تعقیب خواهد بود و دامپزشک مجبور نیست اجاره گزاف با ترس از شهرداری که مزاحم کارش بشود یا نشود پرداخت نمیکند. به تظر اینجانب بهترین گزینه و عملی و قانونی و اشتغالزای درست همراه با قانون است در شان دکتر دامپزشک نیست که راسا سگ یا گربه بفروشد چون اینکار نیاز به دکتری ندارد همچنانچه فروش گوسفند و گاو اینجنین نیست دامپزشک فقط باید گواهی سلامت و تایید شناسنامه بهداشتی و درمان انجام دهد هرکس مخالف است و نمیتواند کارهای پردرآمد دیگر پیدا کند بی دردسر
مرتضی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
0
1
سلام بنده هم بعنوان عضو کوچکی از این جامعه موافق نظرات دکتر اشراقی عزیز هستم . در واقع این حجم عظیم شاغل در این بخش حتما یک معاونت در سطح کشور نیاز خواهند داشت تا اینقدر دچار کج رفتاری نسبت به قوانین و سلیقه ایی عمل کردنهای دیگر ارگان ها رو نداشته باشیم . حمایت ارگان دولتی (معاونت دام کوچک) لازمه تدوین قانون است .
این حجم از کورکورانه رفتار مسئولین با پیشرفت علم جای سوال دارد!!!؟؟؟
فاطیما
|
France
|
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
0
2
با سلام بنده هم بعنوان عضو کوچکی از این جامعه با نظرات آقای دکتر اشراقی عزیز موافقم ،خیلی مفید بیان شد.امیدوارم بررسی و پیگیری شود
آرين
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
0
3
توضيحات دكتر اشراقي عزيز بسيار دقيق و به جا بود اگر در اين رابطه قانوني تصويب بشه و نظارت بر پرورش دهنده ها درست انجام بشه هم به ارتقا ديدگاه جامعه نسبت به حيوانات دام كوچك كمك ميكنه و هم اهميت رشته دامپزشكي بين مردم جدي تر تلقي ميشه
ف.ر
|
Philippines
|
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
0
2
توضیحات جناب دکتر اشراقی در این زمینه بسیار کامل و متین و نکته سنج بود. با توجه به نقش شایانی که این دسته از حیوانات چه از جنبه فردی-روحی و روانی و چه از جنبه اجتماعی و جامعه در زندگی روزمره دارند، علاوه بر بحث مهم ایجاد موقعیت شغلی برای دامپزشکان جوان، هر چه زودتر تدابیری برای این مسئله صورت بگیرد. با تشکر از جناب دکتر اشراقی
ناشناس
|
Germany
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
0
2
بسیار شفاف و سنجیده بود نظرات اقای دکتر اشراقی ,امیدوارم که مشکلات ریشه ای مرتفع گردد ..
دکتر کلانتری
|
Poland
|
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
0
2
با سلام و تشکر از آقای دکتر اشراقی بابت طرح مسائلی که در عرصه کاری دام کوچک وجود دارد و پیشنهادات سازنده شان .
به نظر بنده ، قوانین و شیوه نامه های موجود ، به دلیل عدم استفاده از نظرات نیروهایی که کننده آن کارها هستند تدوین شده و در عمل با مشکل مواجه می‌گردند .
بنا بر این جا دارد ، دست از وصله پینه کردن قوانینی که نا کارآمدی آنها در عمل اثبات شده دست برداشت و با استفاده از قوانین کشورهای موفق و صاحب نظران مجرب ، قوانینی علمی ، فنی و قابل اجرا تدوین شود .
اگر قرار باشد در مورد مثلأ دام کوچک مسائل ویژه ای در نطر گرفته شود ، در دل همان قوانین گنجانده خواهد شد .
زهره
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
0
2
ضمن تاييد فرمايشات آقاي دكتر، تاكيد ميكنم بي قانوني از يك طرف و برخورد سليقه اي مسئولان در شهرهاي مختلف كه خود ناشي از نبود قانون مشخص هست و عدم حمايت مسئولان و مديراني هم كه به ظاهر حامي اين جريان هستند يا نداشتن توان مديريتي و درايتهاي لازم واقعا باعث دلسردي در انجام كارهاي اجرايي دراين زمينه شده است. و همانطور كه آقاي دكتر اشراقي فرمودند در اين زمينه بيشتر از بحث علمي مسئله طرح و تصويب و اجراي قوانين كاربردي و عمليست كه بيشتر نيازمند تجارب افراد باسابقه عملي و از تمام نقاط كشور هست. و مسئله مهم ديگر اين كه كلينيكهاي دام كوچك اولين محافظان سلامت و بهداشت پت و متعاقبا سلامت وامنيت افراد جامعه هستند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
1
1
آخه استاد گرامی کجای دنیا دام کوچیک معاونت داره؟؟؟؟ شما چارت OIE رو دیدید؟ چرا ما در هر رشته ای کار می کینم فک می کینم اون کار خیلی از بقیه مهمتره؟؟؟؟ حداکثر اهیمت دام کوچک اینه که در دفتر مبارزه یک گروه داشته باشه ...
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
حالا کی گفته چارت OIE ملاکه؟ شما برو ببین در آمریکا AVMA چیه بیشتر با دامپزشکی آشنا بشو بعدا صحبت می کنیم.
مونا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
0
0
با عرض سلام.
با تشکر از آقای دکتر اشراقی که نظراتشون، بسیار مفید و دقیق و کامل بیان شده. امید است که نتیجه بخش باشد و مشکلاتی که در این زمینه ها وجود دارد، به زودی مرتفع گردد
مونا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
0
0
با عرض سلام و سپاس از جناب آقای دکتر اشراقی،
صحبت های ایشان بسیار دقیق و کامل و صحیح است. امید است که نتیجه بخش باشد و مشکلاتی که در این زمینه ها وجود دارد، به زودی مرتفع گردد.
راستاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
0
0
باتوجه به اینکه مجوز های دارو و درمان و کلینیکهای شهری با نظام دامپزشکی است. بهتر است مراکز عرضه و فروش و پرورش حیوانات خانگی هم با نظارت نظام فعالیت کنند و با عقد قرارداد با دامپرشک ملزم به پیشگیری از بیماریهای مشترک و مسری و درمان بیماریهای حیوانات باشند تا ضمن تامین بهداشت عمومی،سلامت و رفاه و حقوق حیوانات هم رعایت شود.
نظر شما
ادامه