کد خبر: ۶۰۰۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بیشترین تلفات بیماری طاعون نشخوارکنندگان در پارک ملی کلاه قاضی اصفهان بوده است که شرایط خاص خود را دارد و علی رغم تمامی اقدامات انجام شده 460 راس از حیوانات در آن منطقه از بین رفتند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از برنا، طاعون نشخوارکنندگان در موج نخست خود سال 94 در مناطقی از کشور مانند زیستگاه های استان البرز خسارت سنگینی به جمعیت بز کوهی وارد کرد که در مرحله بعد از پاییز سال 98 در کشور شایع شد. این بیماری اولین بار در قاره آفریقایی و ساحل عاج مشاهده شد که به آن، بیماری طاعون بزی هم می‌گویند. طاعون نشخوارکنندگان کوچک، بیماری قابل سرایت از دام اهلی به حیوانات وحشی است و در مکان ‌هایی مشاهده می‌شود که دام اهلی در تماس با حیوانات وحشی بوده است.

واکسیناسیون انجام شده است

 «دکتر شهاب الدین منتظمی» مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص به خبرنگار اجتماعی برنا گفت: از پاییز سال گذشته بیماری طاعون نشخوارکنندگان در کشور شایع شد. کمیته فنی به صورت مشترک با سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت کشور وجود دارد. مطالب به صورت اورژانسی در آن کمیته مطرح شد.

او افزود: در این جلسه مناطق درگیر و مناطقی که احتمال درگیری آن ها بیشتر بوده است شناسایی شدند و این تحقیقات در اختیار سازمان دامپزشکی قرار گرفت و این سازمان نیز به خوبی مقوله واکسیناسیون را انجام داد اما به هر حال بیماری ای است که به صورت دوره ای حتی اگر یک گله نیز ایمن نشده باشد از طریق آن شایع شود.

این مقام مسئول در سازمان محیط زیست خاطرنشان کرد: استان های خراسان شمالی، رضوی، جنوبی و اصفهان با این بیماری بیشتر درگیر شدند و هنوز این بیماری مهار نشده است اما میزان شیوع آن کاهش یافته است. این بیماری جز بیماری های مشترک میان انسان و حیوانات نیست و فقط نشخوارکنندگان کوچک را درگیر می کند و اگر مدیریت نشود این گونه از حیوانات را به شدت درگیر خواهد کرد و می تواند یک بحران در حوزه دام ایجاد کند.

طاعون از طریق مصرف گوشت حیوانات منتقل نمی شود

منتظمی با تاکید بر اینکه طاعون از طریق مصرف گوشت حیوانات منتقل نمی شود، گفت: گله هایی که درگیر طاعون می شوند توسط سازمان دامپزشکی کنترل خواهند شد. علائم اصلی این بیماری در حیوانات بیشتر تنفسی است و از چشم و دهان و بینی آن ها ترشحاتی خارج و زخم هایی بر بدن آن ها ظاهر می شود. در دام های اهلی این علائم به وضوح مشاهده می شود و به علت اینکه بیماری ویروسی است می توان آن را کنترل کرد.

مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بیشترین تلفات بیماری طاعون نشخوارکنندگان در 9 ماه گذشته در پارک ملی کلاه قاضی اصفهان بوده است که شرایط خاص خود را دارد. علیرغم تمامی اقدامات انجام شده 460 راس از حیوانات در آن منطقه از بین رفتند اما طی 9 ماه گذشته این بیماری در خراسان جنوبی، رضوی و شمالی به مراتب کمتر بود.

مناطق پرخطر شناسایی شده اند

این مقام مسئول در سازمان محیط زیست با اشاره بر اینکه تمامی تلاش ها برای کنترل این بیماری انجام شده است، اذعان کرد: این بیماری نیاز به کنترل و نظارت بیشتری دارد و ما انتظار داریم این نظارت ها از سوی سازمان دامپزشکی بیشتر شود. این سازمان باید واکسیناسیون را به موقع انجام دهد و همه گیر باشد.

او افزود: ما مناطق پرخطر را به آن ها اعلام کرده ایم. این بیماری در مناطقی که آبشخور مشترک میان حیوانات وحشی و اهلی وجود دارد بیشتر شایع شده است. امروزه استان های کرمان و یزد نیز در خطر هستند و باید اقدامات پیشگیری در این استان ها انجام شود.

منتظمی در پایان گفت: این احتمال وجود دارد که این بیماری به وسیله قاچاق دام وارد کشور شده باشد. ما به واسطه مراقبت ها در این عرصه می توانیم در کنترل بیماری موفق عمل کنیم و باید مراقب کلیه دام های وارداتی بود.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کارشناس بررسی های سازمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
0
1
جناب اقای دکتر منتظمی عزیز
بیماری بومی ایران است و از کشورهای همسایه وارد ایران نشده
بایستی روی ریسک فاکتورهای بیماری در حیات وحش مطالعه دقیقی صورت گیرد آنوقت اقدامات مناسب جهت مهار بیماری صورت پذیرد که این مهم تا کنون صورت نگرفته . متاسفانه در سال های اخیر علیرغم کاهش قابل توجه در رخداد بیماری در دامهای اهلی ولی همچنان رخداد بیماری در حیات وحش روند افزایش دارد
نظر شما
ادامه