آزمایش جدیدی تأیید کرد که گربه‌ها برخلاف سگ‌ها می‌توانند ویروس کرونای عامل کووید ۱۹ را به یکدیگر منتقل کنند. البته هنوز هیچ مدرکی مبنی‌بر اینکه حیوانات خانگی ویروس را به انسان‌ها منتقل می‌کنند، وجود ندارد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از زومیت، گزارش علمی جدید تأیید می‌کند که گربه‌ها و سگ‌ها می‌توانند به ویروس کرونای جدید آلوده شوند و احتمالا هیچکدام از این دو حیوان بیمار نمی‌شوند. اگرچه گربه‌ها پاسخ ایمنی قدرتمند و محافظی تدارک می‌بینند که ممکن است درزمینه‌ی واکسن‌های انسانی ارزش مطالعه داشته باشد. اما هنوز هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد حیوانات خانگی ویروس را به انسان منتقل کرده‌اند، اگرچه گربه‌ها ویروس را منتشر می‌کنند و گربه‌های دیگر را آلوده می‌کنند. در مجرای تنفسی فوقانی سگ‌های آلوده‌ی مورد مطالعه‌ی ویروسی تولید نشد و آن‌ها اصلا آن را منتشر نمی‌کردند اگرچه برخی مطالعات نتایج متفاوتی پیدا کرده‌اند. هیچ‌یک از گربه‌ها و سگ‌های مورد مطالعه، بیمار نشدند.

نویسندگان گزارش جدید که اخیرا در مجله‌ی  PNAS منتشر شد، برای تأکید روی اینکه چرا حیوانات خانگی درزمینه‌ی انتقال عفونت ویروس کرونا به انسان عامل نگرانی نیستند، به انتقال در دنیای واقعی اشاره می‌کنند. پژوهشگران این مطالعه خاطرنشان کردند که درحالی‌که میلیون‌ها انسان در سراسر جهان به ویروس آلوده شده‌اند و یک میلیون نفر براثر این بیماری جان باخته‌اند، گزارش‌های انگشت‌شماری درمورد حیوانات خانگی که به‌طور طبیعی آلوده شده‌اند، وجود داشته است.

اگر گربه‌ها می‌توانند ویروس را منتشر کنند، چرا درحالی‌که ازنظر تئوری ممکن است، مردم را عفونی نمی‌کنند؟ یک دلیل آن است که تعداد انسان‌هایی که دچار ویروس شده‌اند، بسیار زیاد است و انسان‌ها هستند که ویروس را به گربه‌ها می‌دهند. دلیل احتمالی دیگر آن است که عفونت در زندگی روزمره از عفونت در آزمایشگاه بسیار متفاوت است.

دانشمندان در آزمایش خود ویروس کرونا را ازطریق لوله‌‌ی کوچکی وارد حفره‌ی بینی سگ‌ها و گربه‌ها کردند. قبل از این رویه، به حیوانات داروی بیهوشی دادند اما نکته این است که چنین اتفاقی در دنیای واقعی رخ نمی‌دهد. بعدا، گربه‌های دیگر در تماس نزدیک با گربه‌های آلوده که ویروس را منتشر می‌کردند، قرار گرفتند.

آیا چنین چیزی در دنیای واقعی رخ می‌دهد؟ شواهدی درمورد گربه‌های خیابانی در ووهان چین وجود دارد که نشان می‌دهد آن‌ها درمعرض ویروس قرار گرفته‌اند. اما ممکن است در کشورهایی مانند آمریکا که بسیاری از گربه‌ها در فضاهای داخلی نگه‌داری می‌شوند، انتقال بسیار کم باشد. یا به‌گفته‌ی دکتر  آنجلا بوسکو لاوث  یکی از پژوهشگران مطالعه‌ی جدید، عفونت گربه با ویروس ممکن است نسبتا رایج باشد اما به‌علت اینکه نشانه‌ای ندارد، انسان‌ها متوجه آن نشوند.

گربه‌ها همچنین ممکن است ویروس را به جانوران وحشی منتقل کنند. دکتر بوسکو لاوث گفت پژوهش منتشر نشده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد موش‌های آهویی ممکن است به ویروس کرونای جدید آلوده شوند. همچنین در خارج از آزمایشگاه، عفونت عمدتا به تنفس در ذرات ویروسی حاصل‌از فرد عفونی بستگی دارد و لزوما تماس معمولی به‌معنای دچار شدن حیوانات به عفونت نیست.

در آزمایشگاه نشان داده شده است که راسوهای اهلی نسبت‌به عفونت با ویروس کرونا حساس هستند و ویروس را به راسوهای اهلی دیگر منتقل می‌کنند. اما دانشمندان دانشگاه تافتس در مقاله‌ای که هنوز مورد بازبینی قرار نگرفته است، گزارش کردند که در یک خانه با ۲۹ راسوی اهلی خانگی و دو انسان مبتلا به کووید، هیچ‌یک از راسوهای اهلی دچار عفونت ویروسی نشدند. این ۲۹ راسوی اهلی آزادانه در خانه پرسه می‌زدند و هر دو انسان بزرگسال به‌اندازه‌ی کافی بیمار بودند که علائمی را نشان دهند، بنابراین در آنجا فرصت زیادی برای عفونت وجود داشت کیتلین ساواتسکی، ویروس‌شناس دانشگاه تافتس و یکی از نویسندگان مقاله‌ی مرتبط با راسوی اهلی، گفت: «آیا این شگفت‌آور نیست؟ این آزمایش طبیعی زیبایی بود

پژوهشگران چنین نتیجه‌گیری کردند که ممکن است موانع ژنتیکی دربرابر عفونت وجود داشته باشد که در محیط آزمایشگاه که در آن غلظت بالایی از ویروس استفاده می‌شود، قادر به محافظت نباشند. به‌نظر می‌رسد مینک‌ها که از همان خانواده‌ی جانوری هستند که راسوی اهلی در آن قرار دارد، به‌سادگی آلوده شوند و بیمار شوند. پژوهشگران همچنین انتقال از حیوانات به انسان‌ها را در مزارع مینک در هلند گزارش کرده‌اند که مقاله‌ی آن‌ها هنوز مورد بازبینی قرار نگرفته است. دکتر ساواتسکی گفت مقاله شواهد بسیار محکمی درمورد چندین رویداد مستقل انتقال مینک به انسان را نشان می‌داد.

پژوهشگران دانشگاه ایالتی کلرادو توصیه می‌کنند که گربه‌ها در فضاهای داخلی نگه‌داری شوند، خصوصا اگر فردی در خانواده بیمار شده باشد زیرا آن‌ها می‌توانند ویروس را به گربه‌های دیگر منتقل کنند. دکتر  استفانی پورتر  یکی دیگر از پژوهشگران مطالعه‌ی جدید، پیشنهاد کرد اگر فرد مبتلا به کووید باید در بیمارستان بستری شود و دارای گربه‌ی خانگی باشد، باید مراقبان گربه این موضوع را بدانند که فاصله‌گیری اجتماعی را همان‌طور که درمورد انسان‌ها رعایت می‌کنند، درمورد گربه‌ها نیز رعایت کنند.

دکتر بوسکو لاوث گفت گربه‌های آلوده‌ای که ایمنی نشان دادند، حیواناتی بودند که ازطریق تماس با گربه‌های دیگر آلوده شده بودند نه اینکه ویروس با لوله به بینی آن‌ها منتقل شده باشد. پاسخ ایمنی این گربه‌ها قوی‌تر از برخی حیوانات آزمایشگاهی دیگر بود، اگرچه این موضوع که آن محافظت تا چه مدت دوام دارد، کاملا ناشناخته است.