کد خبر: ۶۰۰۷۲
تعداد نظرات: ۷ نظر
سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر جلال‌الدین میرزای رزاز» افزود: ساده‌ترین سطح ارتباط ما با سازمان دامپزشکی شروع می‌شود و باید تا وزارت غذا و تغذیه گسترش پیدا کند ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی:‌ سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر ضمن اشاره به جایگاه انستیتو و ارتباط مساله غذا به ارگان‌ها و نهادهای مختلف کشور، گفت: تا امروز بحث غذا و سلامت مردم به شکل «از مزرعه تا سفره» مطرح بوده است، اما در حال حاضر این شعار ارتقا پیدا کرده و به شعار «از سلول تا سلول» تبدیل شده است.

 «دکتر جلال‌الدین میرزای رزاز» ادامه داد: «در این شعار، سلول به معنای سلول‌های کشاورزی و گیاهی در مزرعه است که البته در مورد آن نیز مباحث مختلفی مثل تراریخته و... مطرح است. تا وقتی که غذا از دهان فرو برده می‌شود، بحث تغذیه مطرح است و جذب آن شامل رسیدن به سلول‌های بدن است.»

وی با اشاره به گستردگی بحث تغذیه و غذا در جامعه، تصریح کرد:‌ «به دلیل این گستردگی‌ها، مجبوریم تعاملات مختلفی با سازمان‌های ذی‌ربط داشته باشیم؛ کمااینکه ۳ هفته پیش یک تفاهم‌نامه گسترده با سازمان شیلات منعقد کردیم.»

دکتر رزاز درخصوص تعاملات انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای با سازمان دامپزشکی کشور خاطرنشان کرد: «تعاملات ما با سازمان دامپزشکی از گذشته وجود داشته است اما باید تقویت شود و لازم است که در ارتباط نزدیک‌تری با هم باشیم.»

وی با تاکید بر اینکه بحث غذا و سلامت مردم به لحاظ جایگاه قانونی و مسائل دیگر، به ما برون‌سپاری شده و ما نیز باید مسئولیت آن را بپذیریم، گفت:‌ «انستیتو تغذیه با قدمت ۶۰ ساله و با توجه به اینکه در حال حاضر به‌عنوان قدیمی‌ترین نهاد غذا و تغذیه در یونسکو ثبت شده است، این رسالت مهم را بر عهده دارد. ما در این مسیر دست همکاری و نیاز به سوی همه سازمان‌های ذیربط دراز می‌کنیم؛ کمااینکه با وزارت جهاد کشاورزی تعاملات خیلی خوبی داریم و خود بنده عضو کمیته فنی سازمان غذا و دارو نیز هستم.»

سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور ضمن تاکید بر گستردگی بحث تغذیه، تصریح کرد: «بعضی از کشورهای توسعه یافته وزارت غذا و تغذیه تشکیل داده‌اند؛ ایران نیز در یک یا ۲ دهه آینده باید به این سمت حرکت کند و این گریزناپذیر است. ساده‌ترین سطح ارتباط ما با سازمان دامپزشکی شروع می‌شود و باید تا وزارت غذا و تغذیه گسترش پیدا کند.»

وی ضمن اشاره به برخی موازی‌کاری‌ها و وجود متولیان مختلف تغذیه کشور، اظهار کرد: «ما یک کشور در حال توسعه داریم که دارای منابع مالی محدود و امکانات محدودتری است و باید از این امکانات استفاده بهینه کنیم. اما کانون‌های متعددی وجود دارند که در این حوزه فعالیت می‌کنند، بدون اینکه از یکدیگر خبر داشته باشند. بحث امنیت غذایی یک بحث بسیار مهم و کلیدی است که به‌عنوان یک پارامتر امنیت ملی مطرح است؛ در حدی که سازمان پدافند غیرعامل نیز بحث امنیت غذایی را رصد می‌کند و آنها یک دپارتمان قوی در این زمینه دارند. در همین راستا ما در روزهای هفته و در ایام ماه به جلسات متعددی دعوت می‌شویم که از شورای‌عالی سلامت شروع می‌شود و به نهادهای مختلف از جمله سازمان دامپزشکی، سازمان غذا و دارو، مرکز تحقیقات و پژوهش‌های مجلس، انستیتو تغذیه و خیلی جاهای دیگر می‌رسد. حتی اخیرا من شنیدم در دانشگاه غیر علوم پزشکی تهران نیز سند امنیت غذایی می‌نویسند.»

دکتر رزاز در پایان گفت: «صاحب‌نظرانی که در این حوزه حضور دارند، می‌توانند با تجمیع و ارائه یک خروجی، در وقت، امکانات و هزینه‌ها صرفه جویی کنند. من در هر جلسه‌ای که شرکت می‌کنم، اولین خواهشم این است که به کانون‌های متعدد تمرکز دهیم؛ کمااینکه بحث امنیت غذایی یک بحث بسیار مهم است که با توجه به شرایط خاصی که کشور ما از نظر تحریم‌ها و اوضاع اقتصادی دارد، نیاز است که این کانون‌ها به مراکز مهم‌تر و دارای سهم بیشتری که دارند تبدیل شوند که بتوانند تصمیم‌سازی و جریان‌سازی کنند، چون این یک واقعیت است که موازی‌کاری وجود دارد.»

انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
علی
|
Germany
|
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
0
0
سلام اقای دکتر وزارت کشاورزی در تمام دنیا متولی همان وزارت غذا و تغذیه مورد نظر شما است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
............... این تمام دنیای شما روی کدام کره منظومه شمسی است که ما بی خبریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
0
0
همه هم دنبال ایجاد یه وزارتخونه برای خودشون هستند!
حتما منظورشون اینه که دامپزشکی هم بره زیر مجموعه وزارت تغذیه !؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
0
0
وزارت بهداشت و درمان و آموزش دامپزشکی
مجید
|
United States of America
|
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
0
1
فقط جلوی مدرک فروشی و بیکاری دامپزشکان را بگیرید نمیخواهد وزارت خانه تاسیس کنید یا اصلا دامپزشکی را به وزارت بهداشت ملحق کنید . خیانت در پذیرش دانشجو و فروش مغول وار مدرک دامپزشکی درد مشترک جامعه دامپزشکی است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۷
0
0
وزارت بهداشت قسمت غذا را باید رها کند و به وزارت جهادکشاورزی و دامپزشکی بسپارد
چونه عملا فقط به درمان فکر می کند و قسمت کمی هم به پیشگیری بیماریهای عفونی و واکسیناسیون و بقیه قسمت رها است و فقط اسمش را یدک می کشد
در جامعه بگردید و مشاهده کنید که فقط پرسنل زیاد می کند
ناظر بهداشتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۷
0
0
بی شک حق امنیت غذایی و بهداشت تغذیه ای دومین نیاز جامعه و حق شهروندان از دولتمردان بعد از امنیت است،
چندسال اخیر و بروز تمام مشکلات غذایی و تخلفات وحشتناک در صنایع غذایی کشور، عدم استقبال از برخی محصولات غذایی و خبرهایی که ناخواسته درز میکند بیانگر بی اعتمادی شدید جامعه به محصولات بهداشتی و.... تولیدی دارد، این امر سبب رشد روزافزون محصولات سنتی و طبیعی شده که اصلا نظارت بهداشتی ندارند.
ادامه این روند در نهایت به ضرر تولید خواهد بود.
نیاز به تاسیس ارگانی که تخصص لازم را داشته باشد و درعین تعهد به سلامت جامعه به جایی وابسته نباشد بسیار مورد نیاز است.
نظر شما
ادامه