کد خبر: ۶۰۲۴۱

محققان در مقاله‌ای که به تازگی منتشر شده، هشدار دادند؛‌ خطر انتقال کووید-۱۹ از انسان به حیات وحش جدی و قابل توجه است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از  ایرنا، اگرچه منشاء دقیق همه گیری کووید-۱۹ مشخص نیست، اما بیشتر محققان تخمین می زنند این ویروس قبل از آلوده کردن انسان ها، از خفاش ها به بدن یک نوع مورچه خوار به نام «پانگولین» راه یافت. اکنون محققان نگرانند که این ویروس  دوباره از انسان به حیات وحش بازگردد.

درصورتی که کووید-۱۹ بتواند حیوانات حیات وحش را آلوده کند و در میان آنها گسترش یابد، این ویروس می تواند گونه های در معرض خطر انقراض را تهدید کند. همچنین حیوانات حیات وحش می توانند به عنوان مخزنی برای تکامل بیشتر این ویروس و منبع شیوع آینده آن به انسان ها باشند.

تاکنون، محققان گسترش ویروس کرونا را از انسان به حیوان در یک مزرعه پرورش گوشت راسو و باغ وحش، جایی که چندین ببر و شیر آلوده بودند، ثبت کرده اند. در خانه نیز انسان ها ویروس کرونا را به گربه ها و سگ های خانگی منتقل کرده اند. نتیجه آزمایش آنتی بادی های ایجاد شده بر اثر عفونت ویروس کرونا در برخی از گربه های نیمه وحشی در «ووهان» در چین و در هلند مثبت بوده است.

«سوفی گریزلز»، نویسنده ارشد این مطالعه در یک نامه الکترونیکی به خبرگزاری یونایتدپرس گفت: هنوز هیچ گزارشی در مورد آلوده شدن حیوانات حیات وحشی به ویروس کرونا گزارش نشده است.

گریزلز که یک زیست شناس در دانشگاه «آنتورپ» در بلژیک است، افزود: امید است این موضوع به این دلیل باشد که هنوز واقعا این اتفاق نیفتاده است، اما باز هم نظارت زیادی بر حیوانات وحشی سالم در زمینه ابتلا به ویروس کرونا وجود ندارد، بنابراین اگر این اتفاق قبلا افتاده باشد، ممکن است در مورد آن بی خبر باشیم

از سوی دیگر، حیوانات آلوده فقط علائم خفیفی از خود نشان داده اند، اما گریزلز گفت که این بیماری در میان سایر گونه های جانوری روند جدی تری را سپری می کند. گرچه کووید-۱۹ هنوز عواقب سنگینی برای جمعیت حیوانات به همراه نداشته است، اما گریزلز معتقد است تهدید انتقال این ویروس از انسان به حیوان واقعی و قابل توجه است.

وی و همکارانش امیدوارند محققان و سایر افرادی که با حیوانات وحشی و اسیر تعامل دارند از مقاله مطالعاتی آنها  الهام بگیرند تا اقدامات احتیاطی بیشتری انجام دهند.

محققان معتقدند همان اقدامات احتیاطی ایمنی که می تواند به کند کردن انتقال این ویروس در انسان کمک کند - مانند شستن دست، استفاده از ماسک و فاصله اجتماعی - می تواند از انتقال کووید-۱۹ از انسان به حیوان نیز جلوگیری کند.

در حالی که محققان انتظار دارند انسان ها از طریق ترکیبی از ایمنی ایجاد شده ناشی از عفونت و واکسیناسیون، در نهایت در برابر کووید-۱۹ ایمنی گله ای پیدا کنند، اما سایر گونه های جانوری ممکن است در این زمینه چندان خوش شانس نباشند.

مشروح این مطالعه در مجله Mammal Review منتشر شده است.


نظر شما
ادامه