کد خبر: ۶۰۲۴۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

طی یک طرح مطالعاتی در پژوهشکده علوم غدد درون‌ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی موازین کار با حیوانات آزمایشگاهی به ویژه رت تعیین شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از  ایسنا، اصطلاح موش آزمایشگاهی در فرهنگ عامه عمدتا برای مواردی اطلاق می‌شود که افراد احساس می‌کنند حق و حقوق و حریمشان پایمال شده است، اما حیوانات آزمایشگاهی نیز دارای حق و حقوقی هستند که پژوهشگران ملزم هستند آن‌ها را رعایت کنند.

«دکتر اصغر قاسمی»، متخصص فیزیولوژی در پژوهشکده علوم غدد درون‌ریز و متابولیسم، در این باره می‌گوید: موش های بزرگ آزمایشگاهی (رت) به علت نگه‌داری آسان و همچنین دورۀ تولید مثل کوتاه استفاده های زیادی در آزمایشات حیوانی دارند. اما جهت دستیابی به نتایج قابل اطمینان و همچنین رعایت موازین انسانی در کار با حیوانات آزمایشگاهی به ویژه رت طی یک طرح مطالعاتی در مرکز تحقیقات فیزیولوژی پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم، نسبت به تعیین این موازین اقدام شده است.

این استاد دانشگاه بیان کرد: نخست پژوهشگران باید گواهینامه‌های لازم جهت کار با حیوان را اخذ کنند. همچنین بایستی برای پژوهش خود از حداقل تعداد حیوانات استفاده کنند.

طبق اعلام پژوهشکده علوم غدد درون‌ریز و متابولیسم، وی همچنین معیارهایی را جهت نگه داری حیوانات از جمله فضای قفس ها و تعداد حیوانات داخل هر قفس، رعایت نظافت قفس ها و دمای مناسب محیط و نیز مراعات حال حیوانات در خونگیری ها و  اعمال جراحی و مراقبتها و محدودیتهای مربوطه را خاطرنشان ساخت و در نهایت نسبت به دفع بهداشتی لاشه حیوانات تاکید کرد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
0
1
ضوابط کار با حیوانات آزمایشگاهی که مشخص هست و دهها یا صدها منبع اعم از کتاب و سایت و مجله و ... وجود داره!
طرح تحقیقاتی میخواد چکار ؟ جل الخالق
نظر شما
ادامه