کد خبر: ۶۰۲۷۷

دبیر ستاد تنطیم بازار اظهار داشت: بر اساس مصوبه امروز از خروج دام از استان‌های مرکزی به سمت استان‌های مرزی بدون مجوز سازمان دام پزشکی و سازمان‌های قانونی جلوگیری خواهد شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایلنا، «محمدرضا کلامی» دبیر ستاد تنظیم بازار درحاشیه نشست ستاد تنظیم بازار عنوان کرد: در مورد بازه زمانی تامین ارز و ترخیص کالا، اگر قصور وارد کننده نباشد ما بحث خاصی نداریم و باید منعکس کنند تا ببینیم چه مشکلی در این فرایند وجود دارد. اما در صورتی که ارز تامین، سوییفت صادر و ارز منتقل شده باشد و این عزیزان رفع تعهد نکرده باشند مفهوم این است که این ارز را در جای دیگری و صرف کار دیگری کرده‌اند.

وی افزود: ما برای اینکه زودتر منابع ارزی کشور تبدیل به کالای مورد نیاز مردم شود، مصوب کردیم این بررسی را بانک مرکزی انجام و فهرست را در اختیار وزارت صنعت و جهاد  کشاورزی و بهداشت قرار دهد. این فهرست اگر ناظر بر این موضوع و قصور از سمت واردکننده باشد از اعمال قانون تبدیل ارز به کالا استفاده می‌کنیم.

کلامی ادامه داد: در خصوص سایر کالا و خدمات چند تصمیم مهم دیگر اتخاذ شد، متاسفانه روند تغییر و نوسانات نرخ ارز معمولا بازار را دچار التهاب می‌کند مثلا باخبر شدیم که عده‌ای سوء استفاده کننده مجددا دام زنده را از کشور خارج می‌کنند. زیرا زمانی که ارز بالای 30 هزار تومان است انگیزه‌های اقتصادی بالایی را ایجاد می‌کند تا کالاهایی که در داخل کشور از مرزها خارج شود.

وی ادامه داد: براساس مصوبه امروز از خروج دام از استان‌های مرکزی به سمت استان‌های مرزی بدون مجوز سازمان دام پزشکی و مجوز سازمان‌های قانونی جلوگیری خواهد شد. مقرر شد در استان‌های مرزی نیروی انتظامی و مرزبانان به شدن با پدیده قاچاق برخورد و از این موضوع جلوگیری کنند تا موجب التهاب بازار گوشت قرمز نشود.

کلامی در مورد بازار برنج نیز افزود: در خصوص برنج هم به همین شکل با خبر شدیم نوسانات افزایشی وجود دارد. برنج را به واسطه اینکه از ارز  تومانی 4200 به ارز نیمایی تغییر دادیم اکنون با ارز نیما واردات صورت می گیرد بنابراین زمانی که تغییر ارزی در نیما اتفاق می‌افتد بر بازار اثر گذار است. اما نکته حائز اهمیت آنکه  بیش از 200 هزار تن برنج رسوبی داریم که مجوز ترخیص داده شده است.

وی افزود:  واسطه‌گری که در برخی از استان‌های شمالی شکل گرفته و برخی از این افراد برنج را از کشاورز خریداری و انبار می‌کنند که بتوانند به قیمت بالاتر بفروشند. برای جلو گیری از آن امروز مصوب شد 30 هزار تن از ذخائر استراتژیک با نرخ مصوب در بازار عرضه شود. اجازه نمی‌دهیم عده‌ای در قالب این فضا، بخواهند  مجددا بازار کالا را دچار التهاب کنند.

وی تصریح کرد: برای اینکه کارخانه‌جات روغن نباتی ما بتوانند روغن مصارف خانوار را به اندازه کافی در بازار عرضه کنند، مقدار 30 هزار تن روغن خام در اختیار 47 کارخانه قرار گرفت که در سراسر کشور پخش شوند تا عرضه و تقاضا متعادل شود. در حال حاضر  روغن به اندازه کافی وجود دارد و ذخایر ما در روغن بیش از هر کالای دیگری است. 

این مقام مسئول افزود: در کنار این 30 هزار تن، 20 هزار تن روغن برای کارخانه‌جات پایین دستی که از روغن فرآوری شده استفاده می‌کنند مصوب شده است. کارخانه‌جات تولیدی کشور که از این روغن استفاده می‌کنند باید تاییدیه توزیع را از سازمان صمت دریافت کرده باشند اگر چنین اقدامی نکنند به معنای این است که قیمت روغن 4200 تومانی را رعایت نکرده‌اند.

کلامی خاطر نشان کرد: در خصوص قیمت مرغ، تولید کنندگان درخواست اصلاح نرخ دارند و معتقدند بخشی از واکسن‌ها و ضد عفونی کننده‌هایی که در سال گذشته با ارز 4200 تومان تامین می‌شد اکنون با ارز دیگری تامین می‌شود بنابراین این موضوع بر بهای تمام شده مرغ تاثیرگذار است.  آنالیزهای مختلفی را در جلسه ارائه دادند و مقرر شد گزارش این جلسه در خصوص قیمت مرغ پس از جلسه به وزرای صمت و جهاد کشاورزی  مورد بحث قرار گیرد و اصلاح نرخ برای مردم اعلام می‌شود.

 

نظر شما
ادامه