کد خبر: ۶۰۲۸۴
تعداد نظرات: ۱۸ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با «دکتر علیرضا خلج‌زاده» کلینیسین دامپزشک شاغل در کانادا:
وی می‌افزاید: مهمترین مشکل حال حاضر دامپزشکی ایران عدم وجود اراده و عزم واقعی جهت حل مشکلات در بخش مدیریت کلان دامپزشکی است ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «دولت کانادا در حوزهی حیوانات خانگی صرفاً نقش نظارتی و کنترلی دارد»؛ این را یکی از کلینیسین‌های شاغل در کانادا به حکیم مهر می‌گوید: «می‌توان این دولت را به دستیار فوق‌العاده یک جراح که کلینیسین‌ها باشند، تشبیه کرد. دستیاری که به موقع عرق جراح را از پیشانی پاک می‌کند و ابزار را به دست او می‌دهد تا بهترین جراحی انجام شود و مردم رضایت کامل داشته باشند.»

 «دکتر علیرضا خلج‌زاده» ضمن گلایه از اینکه آموزش دامپزشکی در ایران به روش سنتی انجام می‌شود، می‌گوید: «در کانادا روش مدرن مشکل‌محور یا PBL ، مورد استفاده قرار می‌گیرد. مشکلات در ایران بسیار زیاد است اما مهمترین آن که می‌توان بخش عظیمی از سایر مشکلات را زاییده آن دانست، عدم وجود اراده و عزم واقعی جهت حل مشکلات در بخش مدیریت کلان دامپزشکی است.»

حکیم مهر: آقای دکتر، چه شد که به دامپزشکی علاقه‌مند شدید؟

ضمن عرض ادب و احترام به شما و مخاطبان عزیزتان. اصالت اینجانب مربوط به روستای زیبا و سرسبز خوروین شهرستان ساوجبلاغ است؛ دهکده‌ای که شواهد باستان‌شناسی قدمت بیش از ٥٠٠٠ سال را برای آن تخمین می‌زنند. پس دور از ذهن نیست که من نیز مانند سایر البرزنشینان عشقی ذاتی به حیوانات داشته باشم، چراکه پیشه اجداد ما کشاورزی و دامداری بوده که متاسفانه امروزه به دلیل عدم وجود مدیریت صحیح رو به افول و نابودی است.

به یاد دارم از دوران کودکی فرصت این را داشتم که بتوانم حیوانات مختلفی را در خانه تیمار کنم و تقریبا بیشتر آن دوران با زندگی در کنار آنها سپری شد و من شانس دیدن حیوانات مختلفی را در کالبد طبیعی و سالمشان داشتم که این خود ضرورتی است برای یک دامپزشک تا بتواند طبیعی را از غیر طبیعی تمییز دهد. به هر صورت علی‌رغم راه‌هایی که برایم در شاخه‌های دیگر هموار بود، رشته دامپزشکی را به معنای واقع کلمه انتخاب کردم و تاکیدم بر کلمه انتخاب است؛ چون بسیاری از افراد صرفاً از روی ناچاری و یا با دلایل واهی مثل عنوان آن وارد این رشته می‌شوند. نهایتا در دوران تحصیل می‌توانستید من را در کتابخانه، کلینیک دامپزشکی، دامداری و احیانا سر کلاس درس پیدا کنید و این احیانا هم خود بدان معنی است که احساس من آن روزها این بود که پاره‌ای از دروس اصلا ضرورتی نداشتند و بسیاری دیگر به شدت کم تدریس می‌شد و بنابراین برای جبران، پناهم کتابخانه و مزرعه و کلینیک‌های خصوصی بود.

حکیم مهر: چه شد که به کانادا مهاجرت کردید؟

زمانی که از ایران خارج شدم به قصد مورد اورژانسی این کار را کردم و در واقع به خاطر خانواده‌ام که در کانادا سکونت دارند، آمدم. منتهی متاسفانه برگشت من مصادف شد با حادثه هواپیمای اوکراین و بعد از آن بلای پاندمی کرونا و محبور شدم سفرم را طولانی کنم و برای گذران و معاش به صورت پاره‌وقت مشغول به کار تکنسینی در ۲ کلینیک تورنتو شوم که تجربه بسیار خوبی بود و تا حدودی توانستم با سیستم دامپزشکی حیوانات خانگی کانادا آشنایی پیدا کنم. در این بین متاسفانه کملطفی‌ها و بی‌مهری‌های زیادی از سوی نظام دامپزشکی استان البرز صورت گرفت که دیدگاه من را تغییر داد و فرصت حضوری که برای گذران یک دوره سایکولوژی در کانادا به دست آوردم، من را به سیستم آموزشی و کار در این کشور علاقه‌مند کرد. تصور کنید شما در تنگنای مالی در مملکت غریب قرار بگیرید و کسانی که دین، فرهنگ و عقایدشان با شما در تضاد است به یاریتان بشتابند و همکاران شما که هممسلک و هموطن به حساب می‌آیند، تمام تلاششان را بکنند که در این شرایط شما را له کنند. اولین چیز که به ذهنتان می‌رسد همین مقایسه است [...] و در مقام مقایسه برمی‌آیید. این بود که من وارد مراحل امتحانات شدم تا بتوانم به عنوان دامپزشک در اینجا مشغول شوم و مدام به یاد شعر سعدی بودم که می‌فرماید: زمین شوره سنبل بر نیارد / در آن کشت و عمل ضایع مگردان.

حکیم مهر: تفاوت سیستم دامپزشکی ایران و کانادا در چیست؟

به‌طور کل اینکه سیستم دامپزشکی کانادا چگونه است را نمی‌دانم، به دلیل اینکه من فقط در کلینیک‌های دام کوچک حضور داشته و با شاغلین در این رشته‌ها صحبت کرده‌ام. ولی شاید بتوان با توجه به فراورده‌های دامی و طیور ارزیابی از دام بزرگ و طیور داشت که از دید من چه به لحاظ کیفیت و چه به لحاظ قیمت بسیار مناسب و متنوع است. اما در زمینه حیوانات خانگی دولت در واقع فقط نقش نظارتی و کنترلی دارد، آن هم به منظور تقویت و بهبود کار و جلوگیری از ایجاد خلاء و کمبود در زمینه دارو و محصولات بیولوژیک و تضمین کیفیت آنها که توسط شرکت‌های خصوصی وارد و تولید می‌شود. می‌توان دولت را به دستیار فوق‌العاده یک جراح که کلینیسین‌ها باشند، تشبیه کرد؛ دستیاری که به موقع عرق جراح را از پیشانی پاک می‌کند و ابزار را به دست او می‌دهد تا بهترین جراحی انجام شود و مردم رضایت کامل داشته باشند.

اما نظارت بر استانداردها و حسن انجام کار و احیانا رسیدگی به شکایات در دست همین بخش خصوصی است که مجموعه‌ای از دامپزشکان شاغل و باتجربه در همان حوزه کاری و تخصصی‌اند که اینجا به این مجموعه به اختصار CVO می‌گویند.

حکیم مهر: تفاوت سیستم آموزش دامپزشکی در ایران و کانادا چیست؟

آموزش دامپزشکی در ایران به روش سنتی است؛ روشی بسیار قدیمی و ناکارآمد اما در کانادا روش مشکل‌محور یا PBL است که روشی مدرن است. البته در کشور ما معذوریاتی وجود دارد که شاید بتوان گفت در حال حاضر این روش قابل اجرا نیست. این مساله بحث مفصلی دارد و در فرصتی مناسب اگر تمایل داشتید صحبت می‌کنیم.

حکیم مهر: در حال حاضر چه می‌کنید؟

در حال حاضر مشغول گذراندن هفت‌خوان امتحانات کانادا و کار هستم.

حکیم مهر: مهمترین مشکلات حال حاضر دامپزشکی ایران را چه می‌دانید؟

مشکلات بسیار زیاد است اما مهمترین آن که می‌توان بخش عظیمی از سایر مشکلات را زاییده آن دانست، عدم وجود اراده و عزم واقعی جهت حل مشکلات در بخش مدیریت کلان دامپزشکی است. من اعتقاد راسخ دارم که ما در ۳ بخش مشکل اساسی داریم: مدیریت دولتی و شبه دولتی، آموزش و آمار و اطلاعات.

حکیم مهر: چه راهکارهایی به ذهن شما می‌رسد؟

اولین و مهمترین راهکار آزادی و شفافیت رسانه‌ای است، چون تا زمانی که عدم شفافیت وجود دارد، هر کاری می‌توان کرد. متاسفانه آموزش‌های مبنی‌بر اینکه خداوند متعال حاضر و ناظر بر اعمال ماست تا به امروز کارگر نبوده و شاید رسانه‌ی آزاد و عادل بتواند این نظارت را بر عهده بگیرد و همه ما حداقل در پیشگاه ملت پاسخگو باشیم.

حکیم مهر: آیا راهکار دیگری هم هست؟

دیگر وقت آن رسیده که ما مسئولیت اقدامات و تصمیمات خود را بپذیریم و امضا و تعهد ما برای حداقل ۳۰ سال پای تصمیمات و قوانین و ضوابطی که وضع می‌کنیم، باشد. امضایی که تمام زیان‌های مادی و معنوی این تصمیم را تعهد کند. آن‌وقت خواهیم دید چگونه هر تصمیمی سنجیده‌تر خواهد بود و چه مناصبی که صاحبان کرسی آن را دو دستی تقدیم افراد توانمند که در حال حاضر در کنج عزلت هستند، کنند.

حکیم مهر‌: به‌عنوان حرف آخر...

به عنوان کسی که نیمی از بهترین ساعات عمر خود را در خدمت دامپزشکی کشورم بودم و خدا شاهد است تمام تلاشم هل دادن چرخ آن حتی یک قدم به جلو بوده، فقط یک سؤال از مسئولین دارم که امیدوارم پاسخگو باشند و آن سؤال این است در طول ۴ دهه اخیر در حوزه کاری من که دام‌های کوچک و حیوانات خانگی است، دقیقا چه کرده‌اید؟ چه دستاوردهایی داشته‌اید؟ چه کمکی کرده‌اید و کدام مشکل را بر طرف کرده‌اید؟ یک گزارش به مردم ارائه کنید که چه دردی از ما دوا کرده‌اید؟

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
 
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۸
مصطفی قلاوند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
0
4
سلام بر جناب دکتر عزیز
به امید خدا به مرور درست می شود، از زمانی که تحقیق در این مورد کردم، آموزش کانادا بهترین نبود و الان هم تغییری نداشته ولی برای وضعیت حاضر ما بهترین برنامه هم برای بومی سازی به شخصه نمی بینم.
مشکل سیستم مدرک و نمره است وگرنه مدرن سازی آموزش مساله نیست، توجیه مسائل بین رشته ای دغدغه اصلی است.

این مورد رو هم مطالعه بفرمایید
http://www.natvpu.org/uploads/5/9/5/2/59529767/final_report_pablo_perez_ruiz__1_.pdf
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
1
7
دوست محترم شما دامپزشکی ما را با کانادا نباید مقایسه کنید باید با ترکیه و عراق و سایر کشورهایی از این دست مقایسه فرمایید آنوقت متوجه میشوید چقدر از نظر آموزش در وضع اسفباری قرار گرفته ایم سئوال کردید در مورد دامهای کوچک چه کار کرده اند. آخر این که مشکل مردم نیست که کاری برای آن کرده باشند. سئوال اینستکه برای دامهای بزرگ، طیوور و آبزیان چه کرده اند؟. جواب خیلی کارها: از بین بردن مرکز تولید واکسن رازی،واردات انواع واکسن، واردات بیش از 3 میلیارد دلادر ذرت در یک سال توسط فردی خاص،واردات انواع داروهای بیکیفیت و دوست من خیلی پیشرفت های دیگر از این قبیل مثل احداث انواع دانشکده های دامپزشکی بی کیفیت و بیچاره کردن جوانان با دادن مدارک بدون پشتوانه بازم برات بگم شما خیلی توقعتان زیاد است هان.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
1
1
........................... بهتر بود حکیم مهر اول تحقیق می کرد بعد این مصاحبه رو منتشر می کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
2
1
سلام درود بر دکتر خلج عزیز که در جهت اعتلای دامپزشکان گامهای موثری برداشته است.ممنون از شما و حکیم مهر عزیز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
0
1
درامد دامپزشک چقدر هست
پول واکسن چقدر هست نسبت به ویزیت
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
4
2
دکتر خلج زاده درایران که بود کی از باسوادترین دامپزشکان فعال در زمینه دام کوچک وبسیار دکتر بااخلاقی بود هرجا هست خدا حفظش کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
0
4
با سلام خدمت حکیم مهر عزیز و دکتر خلج بزرگوار ممنون از اینکه حرف دل دامپزشکان رو انتشار میدهید در یک فضای کاملا مناسب.در ضمن آن چیز که عیان است چه حاجت به بیان است .خواهشمندم حداقل روحیه ی انتقاد پذیری داشته باشند و بجای اینکه موضع بگیرند پاسخگو باشند و به مطالبه گری دامپزشکان که تنها سرمایه شان خدمت به مردم هست احترام بگذارند .باز هم از حکیم مهر عزیزم سپاسگزارم.
کارآموز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
0
3
با سلام و ارادت خدمت همه ی همکاران بویژه دکتر خلج.تا اونجا که میدونم تمام سازمانها مثل نظام مهندسی یا کانون وکلا و نظام پزشکی وظیفشون و اولویتشون همکارانشون هستند و سعی در خدمات رسانی و ارتقای اعضا هستند .البته اینم بگم از ماست که بر ماست.خواهشمندم همه ی همکاران دامپزشک بیشتر از گذشته در جهت رشد و اعتلای حرفه مقدس دامپزشکی تلاش کنند تا افرادی لایق و بر اساس شایسته سالاری درجهت خدمت رسانی بیشتر و اخلاق حرفه ای و وظیفه ی اجتماعی گام های موثری بردارند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
0
3
سلام خدمت همکاران عزیز،ما هنوز در کشوری زندگی میکنیم که بعضی از افراد می‌پرسند دامپزشک مگه دکتر هست؟!!!بعد شما چه انتظاری دارید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
0
1
وقتی دکترای دامپزشکی قبول شدم، به یکی از دوستان که اطلاع دادم، جلو خودم تبریک گفت، اما پشت سرم صفحه گذاشت و میگفت فلانی هنوز لیسانس و فوق لیسانس رو نگرفته و الان میگه دکترا میخونم
عليرضا خلج زاده
|
Canada
|
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
0
4
كمال تشكر را از همه دوستان دارم. از حكيم مهر هم به خاطر فرصتي كه در اختيارم قرار داد ممنونم و بسيار خوشوقتم كه بدون هيچگونه سانسور و يا تغيير اين مصاحبه را منتشر كرد. انشا ا... در فرصتي مناسب بتوانيم در ارتباط با چالش هاي آموزش هم صحبت كنيم. رويهمرفته در بخش حيوانات خانگي عليرغم تمام موانع و مشكلاتي كه ساختارهاي دولتي و آموزشي پيش پاي ما قرار دادند پيشرفت شاياني كرده ايم. ضمن سپاس از همكاران شاغل در ساير بخش ها، اميد است مجموع سياست گذاران كلان به اين واقعيت پي ببرند كه امروز روز آنهاست و ميتوانند با تصميمات درست خود را در تاريخ دامپزشكي كشور يك قهرمان ملي كنند و يا عكس آن ، تبديل به چهره منفور دامپزشكي شوند . چو ايران نباشد تن من مباد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
بله دکتر خلج زاده عزیز، حکیم مهر مصاحبه شمار را بدون سانسور منتشر کرد ولی پیام بنده ذیل مصاحبه شما را بطور کلی سانسور کرد. البته در سالیان اخیر در مدیریت جدید حکیم میزان سانسورها زیاد شده!
پیام بنده حاوی هیچ مورد توهین آمیز یا غیر قابل انتشار هم نبود؛ خدمت خود شما میگم صحبتم را دکتر عزیز؛ بنده پرسیدم چطور دکتری که به قول خودشان از زمان حادثه هواپیمای اوکراینی (که هنوز یکسال هم نگذشته) در کانادا مشغول کار (کاراموزی هستند) میتونند واکاوی درستی از سیستم آموزش و سیستم درمان اونجا ارائه بدهند و مقایسه صحیح بین دو کشور داشته باشند. من به شخصه از تیتر تصور کردم مصاحبه با فرد با تجربه تری باشه.
حکیم امیدوارم دوباره سانسور نکنی. اینها صحبت بین دو همکار هست.
ناشناس
| Netherlands (Kingdom of the) |
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
طبق بررسی انجام شده نظام کرج طبق قوانین با کلینیکتون برخورد حرفه ای کردند و به دلیل نبودن شخص شما در کلینیک، پلمپ شد
کار خلافی انجام داده نشده است دکتر
دکتر رامین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
1
0
سلام بر دکتر خلج زاده عزیز امیدوارم در تمام مراحل زندگیتون موفق باشید که همیشه با تلاشها و وسعت نظر و کارهای علمی و پژوهشی در جهت ارتقای دامپزشکی و به طبع آن مسولیت سنگین اجتماعی سنگ تمام گذاشته اید.واقعا خوشحال شدم که باعث افتخار و سربلندی نظام مقدس جمهوری اسلامی هستید .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
0
0
با سلام خدمت همکاران و تشکر از دکتر خلج زاده و مدیریت محترم حکیم مهر.اینکه واقعا دامپزشکی در ایران به خوبی جا نیفتاده شکی نیست و این باعث زحمات صد چندان دامپزشکان عزیز گردیده که زندگی خود را وقف این کار کرده اند و بدلیل عدم انسجام و عدم حمایت مسولین مربوطه همیشه فاصله ی زیادی با ایده آل ها دارند پس بهتر است با رعایت اخلاق حرفه ای و وظیفه ی خطیر دامپزشکی که واقعا زحماتشان آنطور که باید دیده نمی شود و به دور از هرگونه حاشیه همه ی همکاران در جهت ارتقای دامپزشکی تلاش مضاعف نماییم .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
0
0
سلام بر حکیم مهر عزیز و همه ی همکاران عزیز بویژه دکتر خلج زاده.واقعا از حکیم مهر سپاسگزارم که مشکلات دامپزشکان را در فضایی آزاد انعکاس میدهند و باعث میشود که مسولین دلسوز ببینند کجای کار ایراد دارد و صد البته بعضی عزیزان به دلیل اینکه روحیه ی انتقاد پذیری ندارند موضع میگیرند در صورتیکه طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد کارآفرینی ایران بزرگ امروز بیش از هر زمان دیگر به کار و کارآفرینی نیاز دارد تا همچون عقابی تیز پرواز، در فضای پیشرفت و آبادانی و افتخار اوج گیرد.
ایشان با اشاره به اهمیت کار و کارآفرینی از دیدگاه اسلام ایجاد اشتغال، را علاوه بر جنبه مهم ثروت آفرینی، نوعی زمینه سازی برای به کارگیری گنجینه استعدادهای انسانی دانستند و افزودند: ایران، امروز به کارگاه بزرگ تلاش و ابتکار و نوآوری تبدیل شده است اما این واقعیت، تنها گام اول از روند پیشرفت و سرافرازی کشور است.
فاطیما
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
0
0
ای کاش شخصیتی مثل دکتر خلج زاده وجودشون قدر دونسته میشد اما حیف و صد حیف که حسادت در ایران باعث فرار خوبان میشه
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
0
0
درود بر دکتر خلج زاده امیدوارم هر جا هستیند سلامت و پاینده باشید
نظر شما
ادامه