کد خبر: ۶۰۳۳۰
 

حتماً شما هم با دیدنِ صورتِ مظلوم توله سگی که ابروهای خود را بالا انداخته و به شما نگاه می کند دلتان قنج می رود؟ اما جالب است بدانید که این کار او اتفاقی نیست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ITpet ، در حالیکه مدت های طولانی تحقیقات بر روی حیوانات می گوید حالت های صورت در آنها غیر ارادی است؛ اما ظاهراً در مورد سگ ها این قضیه فرق می کند و همانند انسان ها قادر به کنترل این حالت ها هستند تا به آنچه می خواهند برسند. تعجب کردید؟ 

در پژوهشی که در سال 2017 میلادی در مجلۀ علمی  Scientific Reports به چاپ رسید، محققین بر روی این که آیا سگ ها تحت تأثیر مخاطب – یعنی هنگامی که انسانی در اطراف آنها هست – تغییر حالات در چهرۀ خود می دهند و یا اینکه این حالات چهره در آنها غیر ارادی است، آزمایش و تحقیق انجام دادند. آنها دریافتند که سگ ها هنگامی که انسانی در اطرافشان باشد، تغییر حالات مشهودی در صورت خود ایجاد می کنند و این به این معناست که  سگ ها برای برقراری ارتباط از حالات چهره شان استفاده می کنند

بدین منظور محققین سگ ها را می بایست در 4 موقعیت متفاوت می آزمودند:

- به سگ غذا می دادند و به او توجه و محبت می کردند.

- فقط به سگ توجه و محبت می کردند ولی غذا نمی دادند.

- به سگ فقط غذا می دادند اما توجه و محبت از خود نشان نمی دادند.

- نه غذا می دادند و نه توجه و محبت نشان می دادند.

غذا برای سگ ها یک محرّک محسوب می شود بنابراین محققین می خواستند بدانند که آیا واکنش سگ به غذا بسته به توجه و محبت انسان تفاوت می کند یا خیر و اگر اینگونه باشد پس تغییرات چهرۀ آنها ارادی خواهد بود.

چنانچه تغییرات صورت در سگ ها غیر ارادی باشد انتظار می رود به هنگام دریافت فقط غذا نیز همان حالات در چهره شان دیده شود.

محققین در این پژوهش دو نکتۀ مهم دریافتند: "نخست آنکه میزان توجه انسان بر روی بروز تغییر حالات چهرۀ سگ تأثیرگذار است. هنگامی که فردی که به سگ ها غذا می داد روی خود را با توجه به سمت سگ ها نشان می داد، آنها تغییر حالات بارزتری در چهرۀ خود نشان میدادند تا زمانی که فرد پشتش به سمت سگ ها بود. و نکتۀ دوم که شاید جالب تر هم باشد این است که دیدن غذا بر روی رفتار و حالات چهرۀ سگ تأثیر نمی گذاشت." 

یعنی سگ شما سر به سرتان می گذارد؟

نمی توان گفت که سگمان سر به سرمان می گذارد اما تحقیقات ذکر شده می گوید حالات چهره ای که سگمان از خود در می آورد، برای گرفتن غذا صرفاً نیست بلکه بیشتر برای این است تا ما را وادار کند تا به آنچه دلخواهش هست برسد. سگ شما قطعاً عاشق شماست اما این امکان هم هست که گاهی شما را دست بیاندازد. بیایید با هم رو راست باشیم: شما هم این رو قلباً می دونستید!

 

نظر شما
ادامه