کد خبر: ۶۰۳۴۰
تعداد نظرات: ۸ نظر

برخی از توله گرگ‌های بومی و ارزشمند ایران در فضای مجازی معامله می‌شوند و برخی دیگر برای جفتگیری با سگ‌ها مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند تا توله‌های دورگه‌ای که از این جفتگیری حاصل می‌شوند به قیمت بین ۶ تا ۸ میلیون تومان فروخته شوند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از میزان، سوء استفاده از شبکه‌های اجتماعی توسط متخلفان و سودجویانی که وحوش را به ابزاری برای خودنمایی و یا کسب درآمد غیرقانونی تبدیل کرده‌اند چند سالی است که باب شده.

مسئولان محیط زیست هم هر از گاه وعده پیگیری این تخلفات را می‌دهند اما متاسفانه باید گفت که سازمان حفاظت محیط زیست در راه مبارزه با تخلفات حوزه حیات وحش در فضای مجازی، عملکردی ضعیف به نمایش گذاشته که حاصل آن گستاخ شدن متخلفان است: تعداد شکارچیانی که بدون نگرانی از مواجه شدن با برخورد قانونی، تصاویر شکار بدون مجوز خود را به نمایش می‌گذارند، شهرت‌طلبانی که تصاویر خود در کنار وحوش را به اشتراک می‌گذارند و سودجویانی که برای فروش گونه‌های بومی و غیربومی حیات وحش در شبکه‌های مجازی مشتری پیدا می‌کنند رو به افزایش است و تا به حال شنیده نشده که با یکی از آنها برخورد قانونی بازدارنده صورت گرفته باشد.

حالا هم یکی از صفحات شبکه‌های اجتماعی با درج شماره تلفن، برای فروش توله گرگ و توله گرگاس (دورگه گرگ و سگ) مشتری جلب می‌کند؛ گونه‌هایی که وحشی به حساب آمده و خرید و فروش و نگهداری آنها بدون مجوز سازمان حفاظت محیط زیست ممنوع است.

 

برای اطلاع از جزئیات این فعالیت غیرقانونی، خبرنگار میزان طی تماس تلفنی با شماره درج شده روی این صفحه پرسش‌هایی را مطرح کرد که پاسخ آنها ماجرا را جالب‌‌تر می‌کند.

فروشنده توله گرگاس‌ها و توله گرگ‌ها با اشاره به اینکه توله‌ گرگاس‌ها به قیمت ۶ الی ۸ میلیون تومان فروخته می‌شوند گفت: ما یک مرکز تخصصی تکثیر و پرورش گرگاس هستیم و سال‌هاست با مولدهایی که داریم این فعالیت را آغاز کرده‌ایم. گرگاس یک گونه ثبت شده سگ است و جزو حیات وحش محسوب نمی‌شود بنابراین تکثیر و پرورش آن قانونی است.

وی در پاسخ به اینکه آیا گرگ‌هایی که برای جفتگیری با سگ و تولید گرگاس، مورد استفاده قرار می‌گیرند از طبیعت جدا می‌شوند گفت: خیر. این گرگ‌ها را سال‌هاست که به عنوان مولد نگهداری می‌کنیم و به گرگ جدیدی نیاز نداریم.

وی در پاسخ به اینکه آیا علاوه بر فروش گرگاس، توله گرگ هم می‌فروشد یا نه گفتتوله گرگ هم می‌فروشیم که قیمت آن ۱۰ میلیون تومان است. البته تکثیر و پرورش و خرید و فروش گرگ، غیرقانونی است بنابراین ناچاریم این کار را زیرزمینی انجام بدهیم تا سازمان حفاظت محیط زیست از فعالیتمان جلوگیری نکند.

وی همچنین درباره فروش روباه گفت: در حال حاضر روباه برای فروش نداریم. توله روباه‌ها در فصل بهار می‌رسند.

بدین ترتیب، این فروشنده برای این پرسش که گرگ‌های مولد را کجا به دست آورده پاسخ شفافی ندارد. گرگ‌های مولدی که از آنها برای تولید توله گرگ و توله گرگاس استفاده می‌کند. در نتیجه احتمال اینکه گرگ‌های مولد و حتی توله‌ گرگ‌هایی که فروخته می‌شوند از طبیعت جدا شده باشند چندان دور از ذهن نیست.

از سوی دیگر بسیاری از متقاضیانی که توله گرگاس‌ها و توله گرگ‌ها را خریداری می‌کنند، که تعدادشان هم کم نیست، پس از بالغ شدن این حیوانات به این نتیجه می‌رسند که نگهداری از آنها دشوار و حتی غیرممکن است. در نتیجه آنها را طبیعت رهاسازی می‌کنند. این اقدام با توجه به اینکه گرگاس در ایران یک گونه مهاجم محسوب می‌شود پیامدهای ناگواری به همراه می‌آورد. پیامدهایی که شامل وارد آمدن آسیب‌های جبران‌ناپذیر به حیات وحش کشور و جوامع انسانی می‌شود. چرا که گرگاس حیوانی به مراتب جسورتر و باهوش‌تر از گرگ است و بر خلاف گرگ، از انسان ترسی ندارد. چه بسا خسارت‌های مالی و جانی که به باور جوامع محلی بر اثر حمله گرگ به آنها وارد شده ناشی از حمله گرگاس بوده نه گرگ.

اینکه آیا سازمان حفاظت محیط زیست برای مبارزه با سوء استفاده از گرگ‌های بومی و ارزشمند کشورمان و همچنین جلوگیری از اضافه شدن گونه‌ای مهاجم به نام گرگاس که برای حیات وحش، به ویژه نوزادان وحوش خطری جدی محسوب می‌شود از ابزارهای قانونی خود استفاده خواهد کرد یا با ادامه دادن به رویکرد انفعالی خود در برابر تخلفات، زمینه را برای گسترش آنها فراهم خواهد کرد پرسشی است که خبرگزاری میزان برای انتشار پاسخ آن اعلام آمادگی می‌کند.

انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
1
11
تو متن کنار یکی از عکسها نوشته شده مراقبت( پزشکی) ؟!
سینا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
14
34
لطفاً با گفتن این ............ها ذهن مردم به بازی نگرید پیج اینستاگرام ولف داگ ایران کاملا پیج معتبر و درستیه که رییس پیجشم لر با معرفتی هستن که فقط فروش گرگاس داره نه گرگ بعدم گرگاس ها هم مانند همه حیوانات بسته به نوع تربیتشون میتونن ترسو و خونگی یا وحشی و درنده باشن پس الکی از گرگاس ها یک هیولا نسازید همیشه یکی از ارزوهام نگهداری از گرگاس ها بوده
پاسخ ها
رزمنده عدالت نه ولایت
| Germany |
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
تازه تو خودت گرگاس نداشتی و اینقد اظهار فضل میکنی !؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
بیخود میکنی اطلاعی نداری حرف ...... میزنی .....
پارسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
3
3
اگه کسی بیزحمت پیج خرید و فروش سگ های گرگاس رو داره میشه بفرسه پیویم لطفا لطفا
تلگرام دارم
روبیکا اینستا 09196722183
گرگاس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
5
7
مالک این پیج و من چندین ساله میشناسم
به هیچ عنوان توله گرگ نه میفروشه و نه به کسی پیشنهاد میده که نگه داره.
حتی هر توله گرگاسی رو هم به هرکسی نمیفروشه و سلسله مراتب داره گرگاس پرورش دادن و فروختن.در ضمن گرگاس چکسلواکی داره وارد میشه و مجوز هم داره خرید و فروشش..
.......گرگ شاید رام بشه ، ولی اهلی نمیشه
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
2
4
من یه قلاده نر داشتم از تولگی خودم تربیتش کردم بسیار قوی.باوفا.باهوش.تقریبا مطمئن. خستگی ناپذیر و جنگجو بود که تو نگهبانی کمک دست و یاورم بود ای کاش عمرشون کفاف میداد تا باهم بازنشسته میشدیم
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
1
3
والا ما یه توله داشتیم کلن تربیتش با سگ فرق میکنه یه مدت تو خونه بود هر کی به جز خانواده رو میگرفت اصلا قابل مقایسه با سگ نیست
نظر شما
ادامه