کد خبر: ۶۰۴۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی نسبت به احتمال شیوع بیماری تب برفکی در بین دام‌های این استان هشدار داد و گفت: با توجه به آغاز فصل سرما دامداران نسبت به واکسیناسیون دام‌های خود علیه بیماری تب برفکی اقدام کنند .

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر محسن شانقی» اظهار کرد: با توجه به گذشت پنج ماه از آخرین مرحله واکسیناسیون تب برفکی دام روستایی و کاهش ایمنی دام‌ها علیه این بیماری، آغاز فصل سرما و افزایش گردش ویروس در طبیعت، نیاز است دامداران برای مقابله با شیوع احتمالی بیماری در استان، نسبت به ایمن‌سازی گله‌های خود اقدام کنند.

وی افزود: اجرای طرح واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری تب برفکی در سال جاری به صورت بهادار است ولی این بها در مقابل ارزش دام و هزینه درمان بیماری در صورت ابتلا، بسیار ناچیز است و توصیه می شود دامداران نسبت به واکسیناسیون دام‌ها علیه این بیماری اقدام کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی تصریح کرد: بیماری تب برفکی از جمله بیماری های ویروسی مسری دام است که شیوع آن خسارت های اقتصادی فراوانی را برای واحدهای پرورش دام به همراه دارد. دامداران برای جلوگیری از شیوع بیماری تب برفکی در استان باید موارد بهداشتی، انجام واکسیناسیون و ضدعفونی جایگاه دام‌هایشان را جدی گرفته و از نقل و انتقال دام به ‌صورت غیر بهداشتی و بدون هماهنگی با دامپزشکی خودداری کنند.

شانقی ادامه داد: بی‌حالی، ریزش بزاق از دهان، لنگش و وجود زخم‌ و تاول در داخل دهان، شکاف بین سم و تب از جمله علائم بیماری تب برفکی بوده و شیوع این بیماری در بین دام‌ها کاهش شدید تولید شیر و گوشت و لاغری مفرط در دام را به همراه دارد.

وی اضافه کرد: ۱۰۳ هزار راس دام سنگین و ۴۳۰ هزار راس دام سبک در ۶ ماه اول امسال در این استان علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
0
0
واکسن و واکسینتسیون رایگان غیر از بی اجر و بی شخصیت کردن دامپزشکی و بی توجهی دامدار به بیماریهای مسری و خطرناک هیچ تاثیر دیگه ای نداشته این بدعت ناصواب و غیر منطقی رایگان بودن خدمات واکسیناسیون و واکسن دامپزشکی برای دامداری که همه چیزش رو میخره و اصل هزینه اش در خوراکه باید زودر از اینها این بدعت و رسم برداشته میشد.
نظر شما
ادامه