کد خبر: ۶۰۴۳۱
 

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی گفت: نوسان شدید قیمت‌ها در روزهای اخیر، عرضه غیربهداشتی گوشت دام و طیور در این استان را افزایش داده است .

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر امیرحسین بهداد» افزود: هر چند بروز و ظهور کشتار و توزیع غیر بهداشتی دام سبک و سنگین در روزهای عادی نیز محتمل است، اما با توجه به شرایط موجود کشور و  نیز افزایش قیمت این اقلام، روند این نوع کشتار و توزیع نیز بیشتر خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه دامپزشکی آذربایجان شرقی شدیدترین نظارت های بهداشتی را در حوزه کشتار و توزیع و عرضه گوشت قرمز و سفید در سطح استان اجرا می کند، اظهار داشت: اما ما منکر رعایت نکردن اصول و قواعد بهداشتی به صورت 100 درصد نیستیم و در بسیاری از موارد شاهد تخلفات عدیده از سوی واحدهای صنفی عرضه کننده این محصولات هستیم.

بهداد ضمن هشدار به افراد متخلف و به خصوص قصابانی که اقدام به کشتار دام سبک و سنگین در استان می کنند، یادآوری کرد: متاسفانه تعدادی از مردم نیز بر اساس اعتقادات سنتی خود از بهداشتی بودن این نوع کشتارها ابراز اطمینان می کنند که نظر دامپزشکی برخلاف این رویه است و به مردم توصیه می کنیم از هر گونه استفاده از گوشت های ذبح شده غیر از کشتارگاه های رسمی و صنعتی به شدت خودداری کنند.

وی از حضور تیم های دایمی ناظران بهداشتی و شرعی دامپزشکی آذربایجان شرقی در کشتارگاه ها خبر داد و اضافه کرد: ناظران فنی این مجموعه در تمامی کشتارگاه های دام و طیور استان حضور دارند و بر روند و نحوه کشتارها با حساسیت ویژه ای نظارت می کنند، لذا بروز اقدامات غیربهداشتی در این مراکز به حداقل ممکن رسیده است.

بهداد به مردم اطمینان داد اگر از گوشت های قرمز و سفید دارای مهر اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی در واحدهای توزیعی استفاده کنند، نگران هیچ گونه موارد غیر بهداشتی نباشند، زیرا به گفته وی در کشتارگاه های استان موارد بهداشتی و زمان جمود نعش پس از کشتار به دقت رعایت می شود.

وی با ابراز تاسف از سوء استفاده تعدادی از افراد سودجو از شرایط بازار و اقتصاد استان و کشور که اقدام به کشتار و عرضه غیربهداشتی اقلام و فرآورده های گوشتی می کنند، گفت: بر اثر همین اقدامات غیرقانونی و غیربهداشتی سالانه بین 300 تا 400 تن انواع مواد خام گوشتی در آذربایجان شرقی معدوم می شود که رقم زیاد و قابل توجهی است.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر عرضه غیربهداشتی گوشت قرمز در محدوده راسته کوچه و بازار مسقف تبریز، اظهار داشت: با وجود اینکه تیم های نظارتی در این محل بارها متخلفان را به نهادهای مربوطه معرفی کرده اند، اما باز تاثیرگذار نبوده و عده ای در این محل ها همچنان به فعالیت های غیربهداشتی خود مشغول هستند و ما آن را رد نمی کنیم.

بهداد افزود: هر چند دامپزشکی استان با کمبود نیروی انسانی به خصوص در حوزه نظارت مواجه است، اما از امروز تیم های نظارتی خود در محدوده بازار تبریز را افزایش می دهد و در صورت مشاهده هر گونه فعالیت غیربهداشتی با متخلفان به شدت برخورد می کند.

وی بازدارندگی پایین احکام صادره از سوی دادگستری ها را از جمله دلایل مهم و اصلی تداوم تخلفات بهداشتی در حوزه عرضه گوشت قرمز و سفید دانست و بر لزوم سنگین تر شدن این جرایم و احکام از سوی نهادهای مسئول تاکید کرد.

بهداد اظهار داشت: البته در ماه های اخیر پرونده هایی که از سوی دامپزشکی آذربایجان شرقی به نهادهای قضائی معرفی شده اند، با احکام سنگینی مواجه شده اند که باید  این روند با قدرت تداوم یابد.

 

نظر شما
ادامه