کد خبر: ۶۰۵۱۰
تعداد نظرات: ۷ نظر
 

در سالیان اخیر پرورش طیور علاوه بر سوداوری حاصل از فروش گوشت و تخم آنها در حوزه های دیگری همچون پرورش طیور زینتی نیز گسترش بسیاری یافته است. نگهداری از طیور زینتی به پرندگانی همچون طوطی ها ، مرغ مینا و ... ختم نمیشود . در این مقاله میخواهیم در مورد پرورش خروس لاری که گاها با قیمت های چند ده میلیونی معامله میشوند صحبت کنیم .

چرا خروس جنگی را خروس لاری می نامند؟

لار منطقه ای وسیع در استان سیستان و بلوچستان می باشد که از گذشتگان بسیار دور به عنوان محل اصلی پرورش خروس های جنگی مشهور می باشد. این شهرت به حدی رسیده است که در سالهای اخیر این نوع خروس ها با نام خروس لاری شناخته میشوند . دلیل حضور خروس لاری در این منطقه را می توان به رابطه ی گسترده ی این منطقه با هندوستان و آسیای جنوب شرقی در هزاران سال پیش نسبت داد که اولین گونه از خروس های جنگی از این مناطق وارد ایران شدند.

خروس لاری چه ویژگی هایی دارد؟

مهمترین ویژگی خروس لاری که سبب افزایش محبوبیت آن شده است خوی وحشیگری این پرنده می باشد. این خروس به صورت ذاتی حیوانی پرخاشجو می باشد که پرورش دهندگان از این ویژگی استفاده کرده و با تربیت پرنده آن را به موجودی جنگجو تبدیل می کنند که می تواند با حیواناتی بزرگتر از خود همچون سگ نیز بدون کوچکترین احساس ترسی به مبارزه بپردازد .

خروس های لاری دارای قدی بلند با اندامی کشیده هستند. قد آنها به بیشتر از یک متر نیز در برخی موارد می رسد و از سویی دیگر با توجه به نوع پرورش و تربیت آنها ساق پای قطور و قویی نیز دارند .

پرورش خروس لاری:

هدف اصلی از پرورش خروس لاری بین خروس باز ها که خود را عشقباز نیز می نامند، تبدیل پرنده به موجودی جنگجو می باشد. سپس پرورش دهندگان این پرندگان را به منظور حضور در مسابقات جنگی پرورش داده و آماده می کنند. پرنده های پرورش یافته که مبارزاتی را نیز برده باشند با قیمت های چند ده میلیونی معامله می شوند که می تواند سود بسیاری برای پرورش دهنده ها داشته باشد .

از سویی دیگر جوجه کشی از چنین پرنده هایی نیز بسیار ارزشمند بوده و تخم نطفه دار انها قابلیت فروش به قیمتی چند ده برابری تخم نطفه دار مرغ معمولی را خواهد داشت.

مراحل پرورش خروس لاری برای مبارزه:

پرورش خروس های لاری پیش از یک ماهگی آغاز میشود . یکی از مهمترین ویژگیهایی که طیوری همچون لاری دارند ، حس غرور می باشد . از این رو پرورش دهنده پرنده را از همان جوجگی داخل محلی نگه میدارد که جوجه های دیگر از لاری کوچک باشند . چرا که در چنین محلی لاری خود را قویتر یافته و حس غرور در آن رشد پیدا میکند ! شاید چنین برخوردی ساده و بی اساس به نظر برسد ، اما شروع یک پرورش هوشمندانه ، نیازمند توجه به ریزترین نکاتی است که حاصل تجربه ی سالیان پرورش دهندگان برجسته می باشد .

یکی از ویژگی های مهم خروس لاری های پیروز ، قد بلند آنهاست . از این رو پرورش دهنده سعی در افزایش قد پرنده با انجام ورزش هایی خاص دارد. بدین صورت که از کودکی آب و غذای پرنده را در ارتفاعی قرار میدهند که پرنده با کشش به بدن خود به آنها برسد ! از سویی دیگر برخی از غذا همچون جگر که از نظر پرنده بسیار خوش طعم است در ارتفاع بالاتری قرار گرفته تا پرنده با پریدن امکان رسیدن به آن را داشته باشد!

در نتیجه ی چنین تمرینی که به مرور زمان ارتفاع های درنظر گرفته شده نیز افزایش می یابد، قد پرنده تحت تاثیر قرار گرفته و به اصطلاح اندامی کشیده تر پیدا میکند.

 

از دیگر مواردی که در طول آماده سازی خروس لاری برای جنگ انجام میگیرد، استفاده از وزنه ها به منظور افزایش قوای پای پرنده می باشد. این مورد تنها توسط پرورش دهندگان حرفه ای اعمال شده و تاثیر بسیاری در افزایش قدرت پای پرنده دارد . بر روی کمر پرنده وزنه ای به اندازه ی یک چهارم وزن پرنده بسته میشود ، سپس غذای مورد علاقه ی پرنده را در ارتفاعی 40 تا 50 سانتیمتری از پرنده قرار میدهند . در نتیجه ی این امر پرنده برای رسیدن به این غذا به بالا پریده و نیروی بالایی را به پای خود وارد می کند .

مورد بعدی که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است ، تغذیه ی صحیح پرنده می باشد. به منظور افزایش قوای پرنده و همینطور افزایش مقاومت آن در مقابل بیماری ها از مواد تغذیه ای مخصوص استفاده میشود که بسته به هدف از پرورش پرنده متفاوت می باشد .وجود ویتامین های مختلف در پرورش صحیح این طیور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد . همینطور در پرورش این طیور با توجه به زمان بر بودن مسابقات ، نیاز به استفاده از روش هایی به منظور بهبود تنفسی پرنده از اهمیت بالایی برخوردار می باشد . از این رو از اوکالبپتوس به منظور بهبود تنفس پرنده استفاده می شود. به این منظور برخی از پرورش دهنده ها پارچه های آغشته به اوکالیپتوس را به داخل گلوی پرنده وارد کرده و چند قطره از آن را نیز در داخل بینی پرنده میریزند تا تنفس پرنده باز شده و امکان مبارزه ی طولانی در پرنده مهیا شود.

مجموعه ی اقدامات لازم در مسیر آماده سازی پرنده برای مبارزه محدود به موارد اشاره شده نبوده و موارد مختلفی را شامل میشود که در این جا به تعداد بسیار کمی از آنها پرداختیم. بسیاری از روش های مورد استفاده از روش های ابتکاری می باشد که در طول بیش از هزار سال پرورش این پرنده به صورت تجربی بین افراد منتقل شده است. برخی از این شیوه ها که به عنوان شیوه های اصولی پرورش لاری نیز در نظر گرفته میشود در مجموعه مقالات مرغ و خروس چیکن دیوایس در این حوزه قابل دسترسی می باشد .

آیا مبارزات خروس ها قانونی می باشد؟

در اقصی نقاط کشور مسابقات خروس های جنگی برگذار می شود که به از نظر قانونی این کار خلاف قانون تلقی شده و پلیس برخورد قاطعی با این کار می کند. از دلایل خلاف قانون بودن این نوع مبارزات می توان به آسیب های وارده به حیوانات و همینطور شرط بندی هایی که خود عشق باز ها آن را گروبندی می گویند اشاره کرد.

نتیجه گیری :

در این مقاله به صورت کلی در مورد خروس لاری، پرورش آن و شرایط آماده سازی و مبارزات آنها صحبت کردیم . با توجه به اینکه این پرنده از خالص ترین نژادهای ایرانی طیور می باشد، روش های پرورشی آن باتوجه به مناطق مختلف و افراد مختلف متفاوت بوده و امکان وجود اختلاف بسیار بین آنها وجود دارد .

https://chicken-device.ir / محیطی مناسب برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خروس های لاری و اصیل می باشد که علاوه بر وجود راهنمایی های لازم در پرورش پرنده ، امکان ارتباط خروس بازهای شناخته شده با یکدیگر نیز وجود داشته و درنتیجه آن تبادل اطلاعات بسیار مناسبی بین افراد صورت می گیرد.
 
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
Abolfazl
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
2
13
خیلی خوب برای اونایی که میخان تازه شروع کنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
0
2
مرسی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
2
3
سلام داداش چیکارکنم خروسم آدمونوک بگیره
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
بهش شاه دونه بده
ماهرو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
2
2
سلام وقت بخیر
ببخشید لار منطقه وسیعی از استان فارس است که در جنوب فارس قرار دارد
شما به اشتباه جز استان سیستان و بلوچستان نوشتید
لطفاً ویرایش کنید
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
3
3
سلام زیر کدفش خوروسم به اندازه یک گردو باد کرده که مدل میزنم وخیلی سفت هست جایی که باد کرده فقط می‌دونم عفونت نیست.کسی می‌دونه چه کار کنم خوب بشه.خروس لاری اوشاموبا۹۶سانت قد ۲ساله هست.ممنون
رضا زارعی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
2
2
استاد سلام باحیوان مغلق چکار باید کرد
نظر شما
ادامه