کد خبر: ۶۰۵۲۲

رئیس کارگروه روش‌های درمان و تولید واکسن دانشگاه تهران درباره اهمیت وجود آزمایشگاه‌های سطح سه و تلاش‌های این کارگروه برای ایجاد این آزمایشگاه، گفت: متاسفانه به دلایلی کشور ما خود را از تاسیس آزمایشگاه سطح سه محروم کرده بود. آزمایشگاه‌های سطح سه، جزو آزمایشگاه‌های پرخطر محسوب می‌شوند که در آن‌ها می‌توان با میکروب‌های خطرناک سروکار داشت. اکنون که کرونا ویروس در کشور شیوع پیدا کرده و چندین شرکت داخلی در مراحل مختلف تولید واکسن هستند و موفقیت‌های خیلی خوبی بدست آورده‌اند، لازم است برای آزمایش‌های تست واکسن بر روی حیوانات، آزمایشگاه سطح سه داشته باشیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر سیروس زینلی» درباره تشکیل کارگروه‌های مختلف مرتبط با کرونا در این دانشگاه، اظهار کرد: دانشگاه تهران از اوایل سال چندین کارگروه ایجاد کرد که از جمله‌ آن‌ها می‌توان به کارگروه سیستم‌های هوشمند و آنالیز داده‌ها، روش‌های درمان و تولید واکسن برای ویروس کرونا، حسگرها و کیت‌های تشخیصی ویروس کرونا و تشخیص و مقابله با ویروس کرونا با رویکردهای بیوفیزیکی اشاره کرد. بعد از مدتی در جلسه‌ای که با حضور دکتر نیلی، رئیس دانشگاه تهران و دکتر زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و فرمانده ستاد مقابله با کرونای کلانشهر تهران برگزار شد، قرار شد این کارگروه به کارگروه دانشگاه‌های تهران، علوم پزشکی تهران و علوم پزشکی شهید بهشتی تبدیل شود.

رئیس کارگروه روش‌های درمان و تولید واکسن دانشگاه تهران درباره اهمیت وجود آزمایشگاه‌های سطح سه و تلاش‌های این کارگروه برای ایجاد این آزمایشگاه، گفت: ضرورت داشتن آزمایشگاه سطح سه یکی از مباحثی بود که در این کارگروه‌ها بیان شد. متاسفانه به دلایلی کشور ما خود را از تاسیس آزمایشگاه سطح سه محروم کرده بود. آزمایشگاه‌های سطح سه، جزو آزمایشگاه‌های پرخطر محسوب می‌شوند که در آن‌ها می‌توان با میکروب‌های خطرناک  سر و کار داشت. اکنون که ویروس کرونا در کشور شیوع پیدا کرده است و چندین شرکت در مراحل مختلف تولید واکسن در کشور هستند و موفقیت‌های خیلی خوبی بدست آورده‌اند، لازم است برای آزمایش‌های تست واکسن بر روی حیوانات، آزمایشگاه سطح سه داشته باشیم. ولی متاسفانه زیرساخت‌های لازم را فراهم نکرده‌ایم و باید سریعتر اقداماتی در این زمینه انجام شود.

رئیس گروه بیوتکنولوژی دانشگاه تهران ادامه داد: علت عدم احداث آزمایشگاه‌های سطح سه این بود که تصور می‌شد اگر این آزمایشگاه‌ها در ایران تاسیس شود، کشورهای دیگر تصور می‌کنند ایران مشغول تولید سلاح بیولوژیک است و بیوتکنولوژی ایران را تحریم می‌کنند. اکنون که ما نیاز شدیدی به این امکانات برای تست واکسن داریم، متاسفانه می‌بینیم این زیرساخت‌ها را نداریمبخشی از فعالیت این کارگروه در خصوص اطلاع‌رسانی و مطرح کردن ضرورت تاسیس آزمایشگاه سطح سه در کشور بوده است که توانسته‌ایم اقدامات حداقلی را در این زمینه انجام دهیم، چون تصمیم گیرنده فقط دانشگاه تهران نیست. از جمله هزینه ساخت چنین آزمایشگاهی بسیار بالاست و کمک خیرین بسیار ضروری است. البته مسئولین نیز باید به کمک بیایند.

رئیس انجمن بیوتکنولوژی با تاکید مجدد بر این که در ایران آزمایشگاه سطح سه وجود ندارد، درباره آزمایش‌های حیوانی واکسن کرونا در کشورهای دیگر گفت: حتی من یک بار با رئیس یکی از پژوهشگاه‌ها صحبت کردم و او گفت که ما میمون برای تست واکسن داریم، اما شرایط تست کردن را نداریم؛ چون آزمایشگاه سطح سه یک آزمایشگاه خاص است که ایمنی بالایی باید داشته باشد. چند روز پیش به صورت آنلاین با مرکزی در هند صحبت می‌کردیم و محققان آن مرکز گفتند تست حیوانی واکسن کرونا را در آمریکا انجام دادندحالا که ما بهانه‌ علمی برای تاسیس آزمایشگاه سطح سه داریم، اراده ملی برای تامین منابع مالی تاسیس آن را نداریم و من نگران این هستم که زمانی آزمایشگاه سطح سه را احداث کنیم که ویروس کرونا از بین رفته باشد و خیلی دیر شده باشد.

 

نظر شما
ادامه