کد خبر: ۶۰۵۳

حکیم مهر - مسوول دفتر نمایندگی ولی فقیه اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: نبود برند غذای حلال در کشور ایران احساس می‌شود.

حجت‌الاسلام علیرضا دهقان در جمع خبرنگاران با اشاره به این که کشوری مانند مالزی از این برند برخوردار است، افزود: این برند در این کشور هنوز تهیه نشده است و باید هرچه زودتر اجرایی شود.

وی با بیان این که بحث نظارت شرعی یک بحث ریشه‌ای است که اگر به درستی انجام شود ناهنجاری‌هایی که بر اثر مصرف غذای حرام به وجود می‌آید کمتر می‌شود، ادامه داد: در بسیاری از آیات و روایات نقل شده که نتیجه حلال خوری عمل صالح و حرام خوری تبعیت از شیطان است.

دهقان اظهار کرد: در سال 87 قبل از این که قانون نظارت شرعی در مجلس تصویب شود با پیگیری‌های مسوول ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور و برگزاری تعدادی از همایشها با عنوان گوشت حلال و پاک سبب شد تا بر روند تصویب این قانون در مجلس تاثیرگذار باشد.

وی همچنین ادامه داد: در حال حاضر در سازمان دامپزشکی کشور و حوزه ولی فقیه آیین نامه نظارت بر قانون نظارت بر ذبح شرعی تصویب شده و به امضاء رسیده که به زودی اجرا می‌شود.

این مقام مسوول توضیح داد: در این آیین نامه جایگاه ناظران و ذابحان دیده شده است.

وی با ذکر اینکه خراسان شمالی در خصوص برخورداری از ناظران شرعی از استان‌های دیگر عقب نبوده است اشاره کرد: هفت ذابح شرعی نیز در کشتارگاه‌های استان فعال هستند.

دهقان در خصوص انتخاب ذابحان و ناظران شرعی در استان گفت: این افراد ابتدا شناسایی شده و سپس به آن‌ها آموزش‌های لازم داده شده است.

وی با ذکر این که اطلاع‌رسانی در ارتباط با نظارت‌های شرعی مظلوم واقع شده است تاکید کرد: مسئله ذبح شرعی یکی از مسائل مهمی است که در این ارتباط باید اطلاع رسانی به اندازه کافی انجام شود.

معاون فنی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی هم توضیح داد: کاهش ضایعات دامی، صیانت از جمعیت دامی و مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و بیماری‌های اختصاصی دام از وظایف مهم این اداره کل است.

دکتر حمید رمضانی افزود: در راستای نظارت‌ها و اقدامات انجام شده در این اداره کل خوشبختانه بیماری‌هایی مانند هاری و شاربن در این استان وجود نداشته و همچنین مشکل بهداشتی خاصی در مزارع پرورش ماهی این استان مشاهده نشده است.

وی همچنین از تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک در استان خبر داد و اظهارکرد: تاکنون چهار واحد پرورش طیور در این استان متقاضی اجرای این امر بوده‌اند.

 

نظر شما
ادامه