کد خبر: ۶۰۵۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

محققان در یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید داروهایی برای بیماری های تنفسی دام و طیور از گیاهان دارویی شدند؛ این داروها جایگزینی برای داروهای شیمیایی هستند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری، مجموعه‌های دانش‌بنیان و فناور زیادی در کشور هستند که با حمایت و راهبری ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناری ریاست‌جمهوری موفق می‌شوند که در زمینه عرضه داروهای مفید در حوزه گیاهان دارویی گام‌های مهمی بردارند. یکی از این شرکت‌ها، موفق شد تا بر اساس ذخایر گیاهی منطقه زاگرس، داروهای گیاهی را با داروهای شیمیایی، برای درمان دام و طیور جایگزین کند.

این دارو برای درمان بیماری‌های تنفسی طیور است که عملکردی بهتر از داروهای شیمیایی از خود نشان داده است. این داروی گیاهی از مواد اولیه‌ای مانند عصاره نعنا فلفلی، آویشن باغی، عصاره بذر آنیسون و عصاره شیرین‌بیان تولید شده است.

این شرکت فناور موفق شد تا این دارو را با قیمتی ۱۵ تا ۲۰ درصد کمتر از نمونه مشابه خارجی در داخل کشور بومی‌سازی کند.

خط تولید این دارو در مهرماه سال جاری با حضور جمعی از مسئولان کشوری مورد بازدید قرار گرفت. داروی گیاهی سیستم گوارشی طیور، همچنین باعث تسریع عمل وزن‌گیری (ضریب تبدیل) فارم می‌شود.

«دکتر محمود ابول‌زاده» مدیرعامل این شرکت گفت: با توجه به حضور تعداد قابل توجهی از جوانان خوش‌فکر و تحصیل‌کرده در شرکت و منابع گیاهی قابل توجه این منطقه، قراردادهایی با برخی مراکز دانشگاهی این ناحیه مانند دانشگاه آزاد، دانشگاه آیت‌الله بروجردی و پارک علم و فناری استان وابسته به معاونت علی و فناوری ریاست‌جمهوری، منعقد شده است تا همکاری‌های دانشگاه و صنعت، تسهیل و پشتوانه علمی تولید داروهای گیاهی تقویت شود.

وی همچنین بیان کرد: در ابتدا مدیران صنایع دام و طیور در مورد کارایی داروهایی با پایه گیاهی برای جایگزینی با داروهای شیمیایی وارداتی تردید داشتند، با این همه با پیگری‌های ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی این صنعت داروهای گیاهی را پذیرفت و در حال حاضر با توجه به کیفیت بالا و قیمت تمام شده کمتر داروهای گیاهی ایران‌ساخت، نسبت به نمونه‌های شیمیایی وارداتی استفاده از این محصولات مورد استقبال صنایع دام و طیور قرار گرفته است.

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
0
0
بازم به نعنا فلفلی
نظر شما
ادامه