کد خبر: ۶۰۵۵۷
تعداد نظرات: ۶ نظر

به دنبال شناسایی مواردی از ابتلا به ویروس کرونا از گوشت‌های منجمد وارداتی برزیلی، چین ورود گوشت از این کشور را به صورت موقت تعلیق کرد. شنیدن این خبر کافی است تا موجی از نگرانی در بین مردم ایجاد شود چراکه سال‌هاست ایران یکی از مشتریان اصلی گوشت‌های منجمد برزیلی است، اما مسئولان تامین گوشت قرمز می‌گویند با توجه به ممنوعیت واردات از ابتدای سال، میزان گوشت‌های منجمد برزیلی در بازار بسیار اندک است و جای نگرانی زیادی نیست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایلنا، کمیسیون ملی بهداشت چین اعلام کرده است کارشناسان بهداشتی این کشور در گوشت‌های یخ زده وارداتی از برزیل به مقصد استان شاندونگ واقع در جنوب چین، ویروس کرونا کشف کرده‌اند. پیش از این نیز مسئولان گمرک کشور چین یک محموله مرغ منجمد وارداتی آلوده به ویروس کرونا از مبدا برزیل را کشف کرده بودند.

با توجه به اینکه ایران از گذشته یکی از کشورهای اصلی واردکننده گوشت قرمز منجمد از برزیل است این نگرانی وجود دارد که ابتلا به بیماری کرونا از طریق مصرف گوشت‌های منجمد برزیلی در کشور ما نیز اتفاق بیفتد.

«منصور پوریان»، رئیس شورای تامین دام کشور، در گفت‌وگو با ایلنا با یادآروی اینکه واردات گوشت قرمز از ابتدای سال‌جاری ممنون شده است، تاکید کرد: ممنوعیت واردات شامل گوشت‌های منجمد برزیلی نیز می‌شود.

وی ادامه داد: البته همچنان مقدار اندکی از گوشت‌های منجمد برزیلی در بازار وجود دارد، اما با توجه به حجم پایین آن تهدید جدی برای سلامت مردم نیست.

پوریان در پاسخ به این پرسش که با توجه به گذشت 7 ماه از ممنوعیت، چرا همچنان گوشت‌های یخ زده برزیلی در بازار وجود دارد، گفت: پاسخ این سوال برای ما نیز مبهم است، چراکه قاعدتا نباید با گذشت 7 ماه از ممنوعیت شاهد عرضه آن در بازار باشیم.

بر اساس این گزارش؛‌ کشور چین تنها کشوری نیست که وجود ویروس کرونا در محصولات وارداتی غذایی به ویژه مواد غذایی منجمد را اعلام کرده است. تاکنون چندین کشور گزارش کرده‌اند در مواد غذایی وارداتی ویروس کرونا را مشاهده کرده‌اند.

به نظر می‌رسد با توجه به افزایش شیوع ویروس کرونا در سطح جهان کشور ما نیز باید در خصوص مواد غذایی وارداتی دقت بیشتری به خرج دهد.

در کشور چین دولت به شرکت‌های واردکننده مواد غذایی دستور داده تا نسبت به سلامت محصول در کشور مبدا قبل از واردات اطمینان کامل حاصل کنند. همچنین به این شرکت‌ها هشدار داده مکانیزم‌های گزارش‌دهی خود را تقویت کنند تا در صورت کشف آلودگی مواد غذایی به ویروس کرونا، سریعا مقامات مربوطه را در جریان بگذارند.

اقدام کشور چین در این زمینه به عنوان کشوری موفق در مبارزه با همه گیری ویروس کرونا می‌تواند الگوی مناسب برای کشور ما باشد.

 
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
1
0
صد در صد
اناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
1
0
باهاشان پروتوکل بهداشتی داریم. ناظرین شرعی هم مقیم داریم. نیاز به هیچ کس دیگر هم نیست. نگران نباشید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
تا چند وقت پیش ایران یکی از بهترین و مطمئن ترین سیستم های نظارت را بر گوشت وارداتی از برزیل داشت ، چونکه دامپزشک از اینجا اعزام میشد و بر همه مراحل نظارت مستقیم داشت و واقعا جلوی خیلی از مشکلات گرفته میشد . گوشتی که به ایران فرستاده میشد سالمتر از خیلی کشورهای دیگه بود. ولی با بی تدبیری ها متاسفانه این نظارت حذف شده و هیچ بعید نیست که مشکلات بهداشتی بروز کنه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
0
0
اگه دامپزشکان ایرانی مثل قبل می رفتند مستقر در کشتارگاه های برزیل میشدند میتونستند بر رعایت پروتکل های سخت گیرانه نظارت کنند و از این لحاظ هیچ مشکلی پیش نمی اومد. ولی الان که تاییید خود کشور مبدا مبنا قرار میگیره و دامپزشک ما اونجا حضور نداره،هیچ تضمینی وجود نداره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
0
2
واقعا رئیس شورای تامین دام کشور باید راجع به سلامت گوشت وارداتی نظر بدهد؟!
سازمان دامپزشکی قبل از انتشار وسیع اخبار کذب و بی اساس که موجب تشویش اذهان می شود باید پاسخ دهد
کارشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
0
0
تنها مرجع رسمی بهداشتی کشور که در مورد سلامت گوشت میتواند اظهار نظر کند سازمان دامپزشکی کشور است .و رئیس شورای تامین دام کشور نه تنها صلاحیت اظهار نظر بهداشتی ندارد بلکه مصداق تشویش اذهان عمومی است . و متاسفانه روابط عمومی سازمان دامپزشکی در این زمینه ها بسیار ضعیف عمل میکند
نظر شما
ادامه