کد خبر: ۶۰۶۰۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
معاون درمان دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر سید سعید حسینی» افزود: از نظر جایگاهی، دادستان مدعی‌العموم است و تمرد از دستورات وی تبعاتی به دنبال خواهد داشت ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: چند روز پیش بود که دادستان عمومی و انقلاب رشت در اقدامی عجیب از اداره کل دامپزشکی استان گیلان خواست که اسامی و شماره تلفن همراه دارندگان حیوانات خانگی (سگ و گربه) را در اختیارشان قرار دهند! در پی این دستور، شبکه‌های دامپزشکی شهرستان‌های این استان نیز با ارسال نامه‌ای به کلیه درمانگاه‌های دامپزشکی استان درخواست نمودند که اسامی و شماره تلفن همراه صاحبین حیوانات خانگی مراجعه‌کننده به این مراکز درمانی را برای ایشان ارسال نمایند تا آن را در اختیار دادستان قرار دهند.

شاید سوء‌ تفاهمی پیش آمده است

معاون درمان دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور معتقد است که اطلاع‌رسانی نامناسب در مورد این نامه و نحوه بیان آن، باعث ایجاد سوء‌ تفاهم شده است.

«دکتر سید سعید حسینی» در گفت‌وگو با حکیم مهر به بیان جزئیات آنچه پیش آمده می‌پردازد و می‌‌گوید:‌ «مطابق اطلاعاتی که به شکل نقل قول از اداره کل دامپزشکی گیلان به دست آوردم، ماجرا از این قرار بوده که چند وقت پیش در یکی از پارک‌های رشت فردی همراه با سگ خود حضور داشته که با شخص دیگری درگیر می‌شوند و کار به دستگاه قضایی کشیده می‌شود. نتیجه این می‌شود که در جلسه مربوط به موضوعات فرهنگی استان که نمایندگان صدا و سیما، بهداشت، دامپزشکی و دیگر اعضا حضور داشته‌اند، تصمیم می‌گیرند که به منظور کمک به موضوع نگهداری حیوانات، کار فرهنگی و رسانه‌ای از فیلم، کلیپ و تولید محتوا گرفته تا چاپ اطلاعیه و ارسال پیامک انجام دهند. در رابطه با بحث پیامک، دادستان درخواست شماره‌ همراه صاحبان حیوانات را می‌کند تا پیام‌های هشداری و بهداشتی برای آنها ارسال شود.»

تمرد از دستورات و تصمیمات دادستان تبعاتی به دنبال خواهد داشت

وی با تاکید بر اینکه بنده نمی‌دانم انگیزه دقیق دادستان چه بوده و به هیچ عنوان دفاعی از کار دادستان نمی‌کنم، تصریح می‌کند: «به نظر می‌رسد که برای این موضوع بیشتر از آنچه که باید جنجال به پا شده، در صورتی که هدف چیز دیگری بوده است. اما مساله دیگری هم که وجود دارد این است که از نظر جایگاهی، دادستان مدعی‌العموم است و از طرفی در استان‌ها نیز همکاری‌هایی بین دستگاه‌های اجرایی ادارات و دستگاه قضایی وجود دارد که اگر بخواهد از این دستورات و تصمیمات تمرد شود، تبعاتی به دنبال خواهد داشت.»

دکتر حسینی با بیان اینکه این موضوع فنی نبوده و در مقوله صنفی قرار می‌گیرد، خاطرنشان می‌کند:‌ «ما مسائل فنی را در قالب سیاست‌ها و ضوابط می‌گوییم و راه را مشخص می‌کنیم. اما این موضوع صنفی را به درمانگاه‌ها اعلام کردند و نظام دامپزشکی استان در این قضیه باید پیگیری کند.»

ادامه این رویه ممکن است موجب سلب اطمینان صاحبان حیوانات خانگی شود

معاون درمان دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور در ادامه به تبعات این نامه اشاره و اضافه می‌کند: «اگر این رویه بخواهد ادامه پیدا کند، چون نمی‌توانیم هدف آن را کاملا برای افراد تبیین کنیم، ممکن است مشکلاتی برای بحث درمان و پیشگیری از بیماری‌های حیوانات خانگی ایجاد کند و آن اعتماد و اطمینانی که سال‌های سال توانستیم با عنوان دامپزشکی، چه سازمان دامپزشکی و چه بخش خصوصی کسب کنیم، از بین برود. لذا اگر ابعاد این کار برای صاحبان حیوانات خانگی که به درمانگاه‌ها مراجعه می‌کنند مشخص نشود، ممکن است آنها را تحت‌الشعاع قرار دهد.»

وی می‌گوید: «معمولا شخصی که سگ یا گربه مریضی دارد، روال این است که در زمان پذیرش، طبیعتا یک فرم پر می‌کند و تاریخچه می‌گوید. به نظر بنده این اطلاعات باید در خود درمانگاه و برای مباحث پیگیری‌های بعدی یا برای ادامه سیر درمان فقط در همان جهت مورد استفاده قرار گیرد. این اطلاعات اگر بخواهد به جای دیگری داده شود، آن اعتماد و اطمینان از بین می‌رود. ما نگران اعتماد و اطمینانی هستیم که سلب می‌شود و باعث می‌شود مردم به درمانگاه‌ها مراجعه نکنند. در نهایت ممکن است بیماری‌های مشترک بیشتر شود و تبعات دیگری به دنبال داشته باشد.»

شاید نحوه بیان و شکل نامه‌نگاری همکاران ما در دامپزشکی مناسب نبوده است

وی در پایان تصریح می‌کند: «شاید نحوه بیان و شکل نامه‌نگاری همکاران ما در دامپزشکی مناسب نبوده است. اگر مکاتبه را به شکل دیگری انجام می‌دادند یا قضیه را برای آنها باز می‌کردند، شاید کار به اینجا نمی‌رسید. به هر حال ما هم امیدواریم پشت این قضیه انگیزه نامناسبی نباشد. این یک بحث صنفی است و سازمان دامپزشکی هم قطعا در کنار آنهاست. اما اینکه بخواهیم یک‌طرفه و بدون اینکه اطلاعات دقیقی داشته باشیم کار دادستان را رد کنیم، شاید درست نباشد و باید ابعاد آن بیشتر مشخص شود.»

 

خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Germany
|
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
3
3
احسنت باز هم پاسخ مدیر سازمان دامپزشکی بیش از نظام از بخش غیر دولتی حمایت کرد درود بر دکتر حسینی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
4
1
چیز مهمی نبوده بابا نگران نباشید. ما کارمون تخصصی دامپزشکیه. نمیتونیم تو تمام مسایل مملکت دخالت کنیم که. حکم دادستان لازم الاجراست.
نظر شما
ادامه