کد خبر: ۶۰۶۱۱
 

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و خاک مجلس شورای اسلامی گفت: مغان ظرفیت ویژه‌ای برای احیای نسل برخی از حیوانات منقرض شده و یا در حال انقراض متناسب با شرایط اقلیمی خود است که باید از سوی نهادهای متولی برای این منطقه برنامه جدی تدوین شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «سید جواد ساداتی‌نژاد» پیش از ظهر امروز در بازدید از ایستگاه مرکزی تحقیقات شتر دوکوهانه مغان در شهر جعفرآباد اظهار داشت: مغان در کنار ظرفیت‌های ویژه‌ای که در حوزه دامپروری، عشایر و کشاورزی دارد در بخش پرورش حیوانات بومی منقرض شده و یا در حال انقراض نیز می‌تواند گام اساسی بردارد که تنها نیازمند توجه جدی دولت است.

وی با بیان این که نهادهای متولی باید در هر حوزه برای منطقه مغان اقدام اساسی انجام دهند افزود: منطقه مغان ظرفیت ویژه‌ای برای احیای نسل برخی از حیوانات منقرض شده و یا در حال انقراض به ویژه متناسب با شرایط اقلیمی خود است که در این راستا باید از سوی نهادهای متولی برای این منطقه برنامه جدی تدوین شود.

ساداتی‌نژاد با اشاره به روند اختصاص اعتبارات از طریق برنامه بودجه سال 1400 به مناطق دارای ظرفیت سطح کشور تصریح کرد: برای پویایی و استحکام بنیان های اقتصادی کشور در تمامی حوزه‌ها روند اختصاص اعتبارات از طریق برنامه بودجه سال 1400 به مناطق دارای ظرفیت سطح کشور مجلس تلاش جدی انجام خواهد داد و باید ردیف اختصاصی برای پرورش نژاد شتر دوکوهانه ایجاد شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و خاک مجلس شورای اسلامی جلوگیری از انقراض ژن حیوانات همچون شتر مغان را ضروری دانست و بیان کرد: با توجه به اینکه دولت می‌بایست برای جلوگیری از انقراض ژن حیوانات در حال انقراض ردیف اعتباری جدا کند و باید ردیف مستقل از محل درآمدهای اختصاصی برای پرورش، نگهداری و اصلاح نژاد شتر دوکوهانه و قوچ نژاد مغان ایجاد شود.

وی با تاکید بر وضعیت مطلوب ایستگاه پرورش شتر دوکوهانه مغان در شهرستان بیله سوار اظهار کرد: ایستگاه مرکز تحقیقات شتر دوکوهانه و گوسفند نژاد مغان در وضعیت مطلوب قرار دارد به طوری که در مجموع شتر دوکوهانه کل کشور در استان اردبیل بوده و بیشترین تعداد آن در مرکز تحقیقات جعفرآباد هستند.

نظر شما
ادامه