کد خبر: ۶۰۶۲۱

روز گذشته بعد از انتشار خبر ابتلای راسوها به کروناویروس در دانمارک، دولت این کشور خبر از کشتار احتمالی ۱۵میلیون از این گونه برای جلوگیری از شیوع کروناویروس داد، حالا متخصصان دانمارکی هشدارهای ترسناکی نسبت به جهش ویروس در بدن راسوها داده‌اند.

به گزارش حکیم مهر، یک متخصص واکسن دانمارکی هشدار داده است که امکان شروع یک موج جدید کروناویروس از گونه راسوها وجود دارد.

«پروفسور کار مولباک»، متخصص واکسن و مدیر بخش بیماری‌ها عفونی موسسه سرم دانمارک در این رابطه می‌گوید: «بدترین سناریوی ممکن این است که این اتفاق یک پاندمی جدید را در دانمارک شروع کند. این خطر وجود دارد که ویروس جدید تا حدی با دیگر کروناویروس‌ها متفاوت باشد که مجبور به وارد کردن چیزهای جدید به واکسن باشیم، این ما را دوباره به نقطه اول برمی‌گرداند.»

البته باز هم شرایط نسبت به زمانی که پاندمی شروع شد، بهتر است. او می‌گوید: «ما ویروس را می‌شناسیم و با اقداماتی می‌توانیم آن را تست کرده و عفونتش را کنترل کنیم.»

دانمارک بزرگ‌ترین کشور تولید کننده راسوها روز چهارشنبه اعلام کرد که قصد کشتار بیش از ۱۵میلیون راسو را دارند، چراکه ورود ویروس جهش یافته کووید-۱۹ از بدن راسو به انسان‌ها می‌تواند تولید واکسن را با  مشکل مواجه کند.«

 فرآیند ساخت واکسن برای ویروس کرونا نیاز به دستیابی به یک الگوی پایدار ژنتیکی در ویروس دارد و این الگوی پایدار، مدتی است با وجود تفاوتهای ژنتیکی ویروس حاصل شده بود اما اخبار تازه‌ای از تغییرات ویروس در دانمارک به گوش می‌رسد که حاوی تغییرات اساسی در ساختار ژنتیکی ویروس است.

این موضوع فرآیند ساخت واکسن را با مشکلات زیادی رو‌به‌رو خواهد کرد.

تلگراف در این زمینه نوشت، جهش‌های ویروس تاکنون به لحاظ ژنتیکی ثبات داشته است و این ثبات ژنتیکی ساخت واکسن را ممکن می‌کرد یعنی وجود نسخه‌های متفاوت از ویروس کرونا با کد ژنتیکی مشابه اما تحقیقات جدیدی که در دانمارک صورت گرفته نشان می‌دهد در برخی مزارع این کشور که شیوع ویروس کرونا زیاد بوده است با انتقال ویروس از انسان به حیوانات در مزرعه و بازگشت مجدد ویروس از حیوانات به انسانها تغییرات اساسی در ویروس رخ داده است.

این انتقال مجدد ویروس با جهش‌های ژنتیکی همراه بوده و ۵ نوع تغییر در کدهای ژنتیکی ویروس مشاهده شده‌ است؛ خطرناک‌ترین این تغییرات بر روی پروتئین اسپایک ویروس بوده، پروتئینی که امکان نفوذ ویروس به بدن را فراهم می‌کند؛ همین موضوع، قدرت آنتی‌بادی‌ها در بدن انسان را در برابر ویروس کاهش می‌دهد.

مقامات دانمارکی این پدیده را به عنوان یک فاجعه قلمداد کرده‌اند و معتقدند این تغییرات به‌صورت کلی بر فرآیند ساخت واکسن موثر خواهد بود.

منبع: خبرآنلاین و تسنیم

نظر شما
ادامه