کد خبر: ۶۰۶۳۱

محقق‌ها از منظر جغرافیایی هیچ تطبیقی بین مهاجرت انسان و حضور سگ‌ها پیدا نکرده‌اند و همچنین مشخص نشده است که چرا بعضی نژاد‌های سگ در جهان بسیار گسترش یافتند در حالی که برخی نژاد‌های دیگر این‌طور نبودند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فرادید، یک مطالعه گسترده در ایالات متحده، به تجزیه و تحلیل اطلاعات «دی‌ان‌ای»DNA  سگ‌ها پرداخته است که تصویر دقیقی از گذشته این حیوان را نشان می‌دهد و به این شکل به خاستگاه اصلی سگ‌ها و چگونگی گسترش این حیوانات در جهان، طی هزاران سال قبل، دست می‌یابد.

با توجه به این تحقیقات، که در نشریه علمی «ساینس» به چاپ رسیده است، این مطالعه، به تجزیه و تحلیل اطلاعات دی‌ان‌ای سگ‌های باستانی می‌پردازد. تا روز پنج‌شنبه این محقق‌ها، تنها ژنوم
۶ سگ را منتشر کرده بودند، اما در حال حاضر ژنوم ۲۷ سگ باستانی کشف شده است.

به نقل از «دیوید راش»، محقق متخصص دی‌ان‌ای در دانشگاه هاروارد اظهار داشت، این تحقیق بسیار مهم است، چرا که تاریخ پیدایش سگ‌ها را همانند تاریخ پیدایش انسان مورد مطالعه قرار می‌دهد.

به نقل از اسکای نیوز، یافته‌های جدید این مطالعه نشان می‌دهد که سگ‌ها ۱۱ هزار سال پیش، به پنج زیرگونه در سراسر جهان تقسیم شده بودند.

به‌رغم این‌که محقق‌ها می‌گویند نژاد سگ‌ها از ۱۵ هزار سال قبل آغاز شده است، این مطالعه جدید نشان می‌دهد که نژاد سگ از ۲۰ هزار سال قبل وجود داشته است. محققان می‌گویند که این سگ‌ها احتمالا از یک گونه منقرض شده گرگ‌ها به وجود آمده‌اند، اما علم هنوز اطمینان حاصل نکرده است که منشا اصلی سگ‌ها، گرگ‌ها هستند.

نظریه‌ای که سگ‌ها را به نژاد گرگ‌ها نسبت می‌دهد هنوز به اجماع علمی نرسیده است و برخی محققان این نتیجه‌گیری را زیر سؤال برده‌اند. محققان استدلال می‌کنند که سگ‌های باستانی از لحاظ ژنتیکی با سگ‌های مدرن امروزی که در جهان زندگی می‌کنند، تفاوت قابل توجهی دارند.

محقق‌ها از منظر جغرافیایی هیچ تطبیقی بین مهاجرت انسان و حضور سگ‌ها پیدا نکرده‌اند و همچنین مشخص نشده است که چرا بعضی نژاد‌های سگ در جهان بسیار گسترش یافتند در حالی که برخی نژاد‌های دیگر این‌طور نبودند.

طبق این مطالعه، احتمالا منشاء سگ‌ها در آفریقا، به خاورمیانه برمی‌گردد و این منطقه به ویژه خاستگاه نژادی است که به «باسنجی» معروف است. محقق‌ها همچنین در حال تحقیق روی سگ‌های باستانی در منطقه اوراسیا و آمریکا هستند تا به تحقیق‌های دیگری درباره گرگ‌ها بپردازند.

منبع: ایندیپندنت

 
نظر شما
ادامه