کد خبر: ۶۰۶۵۶

رییس شبکه دامپزشکی فهرج گفت: با توجه به پایان برداشت محصول خرما و افزایش مصرف ضایعات خرما به عنوان خوراک دام، دامداران مراقب افزایش بیماری اسیدوز باشند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «مهدی بماندشتی»، رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: اسیدوز یک بیماری متابولیک دام است که با مصرف مواد قندی از قبیل خرما، گندم، جو و... رخ می‌دهد و موجب تولید مواد اسیدی از قبیل اسید لاکتیک در شکمبه می‌شود.

او با اشاره به علائم بیماری اسیدوز افزود: بی اشتهایی شدید، افسردگی و بی حالی، افزایش ضربان قلب و ضعف عمومی بدن، درد در بخش شکمی که در این حالت دام از شدت درد به شکم خود لگد می‌زند و وجود اسهال همراه با موکوس از علائم شایع بیماری اسیدوز در دام است.

بماندشتی با بیان اینکه مهترین علت بروز بیماری اسیدوز در دام تغییر یکباره غذای دام و مصرف بیش از حد دانه هاو غلات است، گفت: برای پیشگیری از ابتلای دام به بیماری اسیدوز باید تغذیه دام با دانه‌های غلات در بازه‌های زمانی تعیین شده باشد.

رییس شبکه دامپزشکی فهرج با توجه به علائم خطرناک بیماری اسیدوز که در بعضی مواقع نیز با مرگ دام و گوسفند همراه می‌شود، بیان داشت: باید میزان تغذیه گوسفندان کنترل شود تا مانع پرخوری و مصرف بیش از حد ضایعات خرما و بروز این بیماری خطرناک در گوسفندان شد.

 

نظر شما
ادامه