کد خبر: ۶۰۷۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

بروز مسمومیت با اوره در گوسفندان یکی از روستاهای شهرستان راز و جرگلان منجر به ایجاد خسارت در یکی از گله های دام سبک روستا شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی شبکه دامپزشکی راز و جرگلان، سرپرست این شبکه گفت: پس از تماس تلفنی یکی از دامداران شهرستان با خط تلفن فوریت های دامپزشکی این شبکه مبنی بر بروز مسمومیت در تعدادی از گوسفندان روستا در اثر مصرف کود اوره، تیم کارشناسی شبکه برای بازدید و بررسی موضوع به منطقه اعزام شد.

«دکتر شاهین قهرمانی» افزود: پس از بررسی 6 راس لاشه ذبح شده و تاریخچه ای که صاحب دام ها اعلام کرد، علت بروز خسارت، مسمومیت در اثر مصرف اوره تشخیص داده شد.

وی خاطرنشان کرد: این گونه مسمومیت ها در زمانی که کشاورزان برای غنی سازی خاک زمین زراعی خود هم زمان با فصل کشت یا هنگام انبار کردن کودها و دسترسی ناگهانی دام به این ماده اتفاق می افتد و پس از خوردن مقدار کمی کود اوره (به میزان 5/0 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن دام) باعث بروز علائم مسمومیت از قبیل لرزش، تشنج، زمین گیری، کاهش حرکات دستگاه گوارش، خروج کف از بینی و دهان، مشکلات قلبی و تنفسی و مرگ خواهد شد. وی تصریح کرد: برای جلوگیری از وقوع چنین خسارتی، دامداران و صاحبان گله از آلوده نبودن منابع آب و غذای دام های خود با کودهای کشاورزی اطمینان حاصل کنند.

دکتر قهرمانی در پایان از دامداران خواست در صورت بروز چنین خساراتی بلافاصله موضوع را از طریق خط تلفن فوریت های دامپزشکی با شماره 1512 برای اعزام تیم کارشناسی بررسی حادثه و کمک های احتمالی، به شبکه دامپزشکی شهرستان اطلاع دهند.

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
0
0
دکتر عزیز شما چکار کردید. چقدر به روستائیان و دامداران آموزش یا هشدار راجع به مسمویت اوره دادید.؟
نظر شما
ادامه