کد خبر: ۶۰۷۳۹
 

تقریباً در حدود 13 درصد جمعیت جهان چپدست هستند. دانشمندان معتقدند که ژنتیک در این امر دخیل است چرا که چپدست بودن میتواند در خانواده موروثی باشد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ITpet ، یک واقعیت جالب ایناست که افراد چپدست خلاقیت بیشتری دارند. این افراد عموماً در شاخههای هنری و موسیقی خلاقترند. همچنین چپدستها در کارهایی که نیاز به هماهنگ بودن چشم و دست هست، بهتر عمل میکنند.

اما آیا تابحال به این فکر کردید که چپ دست یا راست دست بودن شامل حیوانات خانگیتان هم می شود؟ جواب این است که بله می شود

حیوانات یا بهتر بگویم گربۀ شما هم ترجیح می دهند که از پنجۀ راست یا چپ خود استفاده کنند و محققین از مطالعات انجام شده اینگونه استنباط کرده اند که عموماً گربه های نر "پنجۀ چپ" را ترجیح می دهند در حالیکه گربه های ماده "پنجۀ راست".

محققین در سدد شدند تا بر اساس چپ یا راست پنجه بودن گربه ها یا سگ ها به خصوصیات اخلاقی آنها دست یابند. در پژوهشی که توسط محققین دانشگاه  New England انجام شد آنها دریافتند که حیواناتی که از هر دو پنجه برای انجام کارهایشان استفاده می کنند (برایشان راست یا چپ فرقی نمی کند) بیشتر در معرض مشکلات رفتاری نظیر اضطراب جدایی یا وحشت از سر و صدا (مثل صدای رعد و برق و آتش بازی) هستند.

این مطالعات که بر روی 42 گربۀ خانگی انجام شد (21 نر و 21 ماده) نشان می داد که در انجام امور ساده ممکن است برای گربه تفاوتی نکند که از کدام پنجه استفاده کند اما در امور پیچیده گربه ها حتماً یکی از پنجه ها را استفاده می کنند و این که از کدام پنجه استفاده می کنند به نر یا ماده بودن آنها بستگی دارد.

اغلب گربه ها و سگ های ماده پنجۀ راست را ترجیح می دهند در حالیکه گربه ها و سگ های نر بیشتر از پنجۀ چپ خود استفاده می کنند.

اما در بررسی حیوانات خانگی که عقیم شده اند، دانشمندان متوجه شدند تفاوتی نمی کند که از کدام پنجه استفاده می کنند.

محققین رفتارشناسی حیوانات در دانشگاه سیدنی استرالیا دریافتند که سگ های نر عموماً بیشتر از سگ های ماده از پنجۀ چپ خود استفاده می کنند اما این امر در میان نژادهای مختلف عمومیت ندارد.

همچنین محققین دریافتند سگ هایی که استفاده از یکی از پنجه های خود را برای انجام امورشان ترجیح می دهند بسیار تعلیم پذیر تر از سگ هایی هستند که از هر دو پنجۀ خود استفاده می کنند (فرقی ندارد پنجۀ چپ باشد یا راست). از سگ های "چپ پنجه" عموماً به عنوان سگ پلیس و راهنما استفاده می گردد – با این حال همین سگ های چپ پنجه بیشتر در معرض برخی بیماری ها هستند.

گربۀ شما چطور؟ آیا از پنجۀ راست خود استفاده می کند یا چپ؟ برای دریافت این مطلب می تواند تستی بر روی او انجام دهید اما بارها و بارها تکرار کنید تا به یک الگوی مشخص دست یابید. در آزمایشات کلینیکی هر تست در حدود 100 مرتبه انجام می شود اما 10 تا 20 مرتبه هم می تواند یک نتیجۀ درست بدهد .
 
نظر شما
ادامه