کد خبر: ۶۰۷۴۷
تعداد نظرات: ۷ نظر
مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر محمدباقر مقدس» افزود: هر چند سال یک‌بار به‌صورت یک موج بیماری، در دنیا ظهور پیدا می‌کند ولی اکنون چندسالی است که این بیماری به صورت پیوسته وجود دارد و شیوع آن قطع نشده است ...
 

حکیم مهر: با توجه به مشاهده چندین کانون شیوع بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در کشورهای مختلفی نظیر ژاپن، قزاقستان و افغانستان در چند ماه اخیر، احتمال شیوع این بیماری این در ایران نیز افزایش یافته است و در صورتی که اقدامات پیشگیرانه به صورت کامل در کشور اجرا نشود، شیوع بیماری می‌تواند خسارت‌های قابل توجهی به بار آورد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایمنا، «دکتر محمدباقر مقدس» مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به انواع بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان، اظهار کرد: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بیماری بسیار کشنده و خطرناکی است که کنترل آن، از بعد خسارت‌های انسانی و ایجاد خسارت‌های سنگین به مرغداری‌ها و طیور صنعتی حائز اهمیت است.

وی افزود: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هر چند سال یک بار به صورت یک موج بیماری، در دنیا ظهور پیدا می‌کند. پیش از این گفته می‌شد این موج هر ۸ سال یک بار ظهور می‌کند که بعداً به موج‌های شش ساله و چهارساله تبدیل شد. اکنون چندسالی است که این بیماری به صورت پیوسته وجود دارد و شیوع آن قطع نشده است.

مخزن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، پرندگان مهاجر هستند

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور، تصریح کرد: مخزن این بیماری پرندگانی هستند که در فصل گرم سال در قطب ساکن می‌شوند و در فصل سرد سال به کشورهای مختلف مهاجرت می‌کنند. ایران نیز به دلیل نزدیکی به دریا و وجود رودخانه‌ها و دریاچه‌ها، پذیرای گروهی از این پرندگان است.

مقدس افزود: برای این پرندگان معمولاً پنج خط سیر از قطب به پنج نقطه دنیا دارند، که یکی از این مسیرها نیز از سمت ایران می‌گذرد. این پرندگان می‌توانند پرندگان بومی و یا وحشی مقیم در کشورهای مختلف را به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان آلوده کنند

وی خاطرنشان کرد: حتی شکار این پرندگان نیز می‌تواند بیماری را به انسان منتقل کند. دسترسی این پرندگان به استخرهای مرغداری‌ها و پروشگاه‌های طیور نیز می‌تواند با جذب این پرندگان، باعث آلوده کردن صنعت طیور شود.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور، اظهار کرد: متأسفانه در سال جاری با فصل سرما که از اواخر شهریور و مهر شروع می‌شود، مهاجرت این پرندگان از قطب آغاز و در نتیجه نشانه‌های بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در جهان نمایان شد. شدت این بیماری در قاره آسیا به اندازه‌ای زیاد است که پیشتر تصور نمی‌شد تا این اندازه همه را درگیر کند. در واقع به دلیل اینکه موج پیشین تازه رفته بود، تصور نمی‌شد ادامه‌دار باشد.

کشورهای درگیر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

مقدس ادامه داد: اخیراً در اروپا، ژاپن، انگلستان، هلند، روسیه و قزاقستان، دانمارک، آلمان و کره جنوبی شیوع این بیماری را گزارش شده است. افغانستان نیز چند ماه گذشته درگیر این بیماری بود اما اکنون کانون جدیدی را شناسایی نکرده است.

اقدامات انجام شده برای مقابله با شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

وی اظهار کرد: اقدامات پیشگیرانه ما از دو ماه پیش آغاز شده است. اطلاع رسانی، آموزش، هماهنگی با نیروی انتظامی برای کنترل خودروها و محیط زیست برای پایش تالاب‌ها، انجام شده است.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور، ادامه داد: ستادهای استانی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به ریاست استانداران تشکیل شده است. هماهنگی‌های لازم با سازمان راهداری به منظور جلوگیری از حمل‌ونقل غیر مجاز پرندگان بومی و همچنین هماهنگی با اتحادیه‌ها و تشکل‌ها نیز انجام شده است.

آمار صفر ابتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور

مقدس درباره آخرین آمار شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور گفت: تاکنون هیچ کانون ابتلا به این بیماری در کشور گزارش نشده و امیدواریم کانونی نیز نداشته باشیم.

احتمال ابتلای مرغ‌های گوشتی وجود دارد

وی با بیان اینکه مرغ‌های گوشتی به دلیل سن کم و ایمنی بالاتر احتمال کمتری برای ابتلا به این بیماری وجود دارد. اگر به هر دلیلی ویروس به این پرندگان نیز منتقل شود مجال تکثیری آن‌چنانی پیدا نکرده و پیش از ابتلاء به این بیماری، پرنده جهت کشتار به کشتارگاه منتقل و ذبح می‌شود. از طرفی امنیت زیستی در سالن‌های صنعتی افزایش یافته و سعی شده کاملاً مدار بسته عمل شود. پنجره‌ها باز نیست، گرما و سرما داخلی است و رطوبت، دما و غلظت آمونیاک چک می‌شود بنابراین احتمال ورود ویروس کمتر است.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور، با بیان اینکه احتمال ابتلای واحدهای پرورش مرغ گوشتی به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در همه جای دنیا وجود دارد و ایران نیز از این احتمال مستثنی نیست، اظهار کرد: بر اساس آنچه آمار جهانی نشان می‌دهد، احتمال ابتلای مرغ‌های گوشتی به تخم‌گذار یک به ۶۵ است. اگرچه احتمال ابتلای فارم‌های گوشتی منتفی نیست اما این احتمال بسیار کم است. کما اینکه در موج‌های قبلی (سال ۹۵ و ۹۶) که در ایران نیز شیوع یافت، چند فارم گوشتی هم درگیر شدند.

ابتلای طیور تخم‌گذار به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان محتمل‌تر است

مقدس گفت: این در حالی است که طیور تخم گذار از احتمال بیشتری برای ابتلاء به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان دارد. این گروه از پرندان به این دلیل که معمولاً تا سن بالایی نگهداری می‌شوند (۶۰ یا ۷۰ هفته) احتمال بیشتری برای ابتلاء به این بیماری وجود دارد.

وی افزود: مقاومت این گروه در مقابل آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بیشتر است. با این حال در علیه این بیماری نیز واکسینه می‌شوند. به علاوه نظارت بر این پرندگان نیز افزایش یافته است.

بوقلمون حساس‌ترین پرنده به آنفلوآنزای فوق حاد طیور

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور، درباره بوقلمون و احتمال ابتلای این پرندگان به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان گفت: پرورش بوقلمون اکنون به روش وسیع و صنعتی انجام می‌شود، مانند مرغداری‌ها سالن مخصوص داشته و تحت نظارت قرار دارند.

مقدس خاطرنشان کرد: بوقلمون حساس‌ترین پرنده به آنفلوآنزای فوق حاد است که اگر درگیر بشود تلفات وحشتناکی را تجربه می‌کند. اولویت اول مراقبت‌ها، بوقلمون است. تمامی اقداماتی که برای جلوگیری از ابتلای مرغداری‌ها به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان انجام شده، برای بوقلمون نیز اعمال شده است.

پرورش صنعتی شترمرغ در ایران نهادینه نشده است

وی درباره شترمرغ نیز اظهار کرد: متأسفانه پرورش صنعتی شترمرغ چندان در کشور نهادینه نشده است. این پرنده، پرنده‌ای با جثه بزرگ و هزینه‌های پرورش و نگهداری بالا است و پرورش آن مانند طیوری همچون مرغ و بوقلمون مقرون به صرفه نیست.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور، اضافه کرد: نکته قابل توجه درباره شترمرغ در حوزه ویروس و بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، این است که این پرنده شاید مانند طیور دیگری نظیر مرغ گوشتی و تخم‌گذار نسبت به این بیماری حساس نباشد و تلفات گسترده را تجربه نکند اما می‌تواند به عنوان مخزن ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان عمل کند و این ویروس را به دیگران انتقال دهد.

 

انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
1
2
آقای دکتر متاسفانه در بعضی شهرستانها که در دفعات قبل دارای کانونهای متعدد آنفلوآنزای فوق حاد بوده اند در حال حاضر هیچ‌گونه امادگی وجود ندارد و حتی پرسنل نیز هیچگونه تجربه و شناختی نیز ندارند که بهتر است به این موضوع توجه ویژه ای گردد و در استانها شهرستانهای مورد نظر کاملا مشخص میباشند و ضروری است امادگی شهرستانها در این خصوص مورد دقت و سنجش قرار گیرد.
دکتررفیعی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
5
1
زنده باد مرد اصفهان پیشرو Gis
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
عجبا!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
0
1
با وجود کرونا که نیمی از پرسنل ادارات دور کار هستند و یا به دلیل ابتلا به کرونا استعلاجی هستند، مراقبت و اجرای عملیات پیشگیری بسیار مشکل شده است
دامپزشک در صحنه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
0
2
دکترجان برای پیدا کردن، اولین قدم گشتن است،
تا نخوای پیدا کنی پیدا نمیشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
0
3
سلام جناب آقای دکتر مقدس
اینکه ........ بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را به OIE گزارش نمی کنید ، دلیل بر نبود بیماری نیست.
خودتان مستحضرید که یک کانون مرغ مادر در آذربایجان غربی مثبت دارید و یک کانون طیور بومی در استان تهران و یک کانون طیور صنعتی در استان قزوین
خواهش می کنم رویه گذشته را کنار بگذارید ..............
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
0
0
یکی از دستاوردهای معاون های پیشین سازمان خروج آمار کانون های بیماری از حالت محرمانه بود . خدایش پایدار کند ایشان را
نظر شما
ادامه