کد خبر: ۶۰۷۸۰

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین گفت: اکنون عدد ورودی دام از سایر استان‌ها به استان ما بیشتر از عددی است که دام صادر کردیم؛ بنابراین هر دام بدون مجوزی که در سطح جاده‌‌ها گرفته شود طبق تبصره چهار ماده ۱۸ قاچاق محسوب خواهد شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از صبح قزوین، «دکتر حمید زینالی» با بیان اینکه دامداران حتما باید برای حمل دام، مجوز دریافت کنند، اظهار کرد: پدیده قاچاق مختص یک کالا کیست یعنی همه کالاها در زمان‌های مختلف مشمول این پدیده خواهند شد؛ در چندماه گذشته تاثیرات قیمت نهاده‌ها و کمبود این محصول یکی از عوامل موثر بر قیمت گوشت بود اما بحث قاچاق دام یکی از عوامل مهم دیگر است.

وی افزود: دام از کشور خارج می‌شود؛ به طوری که از استان‌های داخلی به استان‌های مرزی و از این استان‌ها هم به کشورهای مرزی قاچاق می‌شود که در این رابطه گزارش‌های زیادی هم رسانه‌ای شد؛ افراد قاچاقچی دام را با قیمت بالا خریداری کرده و با قیمت بالاتر در سر مرز می‌فروشند و یکسری افراد هم از راه‌های مختلف این دام را از کشور خارج می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین ادامه داد: این پدیده شناسایی و اقدامات مختلف و ستاد قاچاق کالا برای آن دیده شد و نشست‌هایی داشتیم که در این مقوله هم تصمیماتی گرفته شد؛ یکی اینکه حتما دام با مجوز از استان خارج شود که این موضوع موجب هماهنگی بین استانی می‌شود و دام‌ هم با پلاک گوش مشخصی خارج و در مکان مورد نظر با تایید تخلیه وارد سیستم می‌شود که این یک روال معمول است.

قاچاق دام عامل موثر در گرانی گوشت قرمز 

این مقام مسئول تصریح کرد: اکنون عدد ورودی دام از سایر استان‌ها به استان ما بیشتر از عددی است که دام صادر کردیم؛ بنابراین هر دام بدون مجوزی که در سطح جاده‌‌ها گرفته شود طبق تبصره چهار ماده ۱۸ قاچاق محسوب خواهد شد که با نیروی انتظامی و راهداری برنامه‌های مشترک داریم که اجرا می‌شود، به طوری که برخی گشت‌ها شبانه‌روزی است.

زینالی عنوان کرد: اگر دام بدون مجوزی در سطح جاده‌های استان ضبط شود، تفاوتی ندارد که از استان ما باشد یا از سایر استان‌ها، به میدان دام هدایت و تخلیه می‌شود که اگر مستندات ارائه دهند نیز تحت شرایط برگشت داده می‌شود اما پرونده به تعزیرات ارسال می‌شود؛ اگر دام قابل کشتار باشد به دستور قضایی به کشتارگاه ارسال می‌شود و اگر هم قابل کشتار نباشد درباره آن تصمیم گرفته می‌شود.

وی بیان کرد: حدود یک ماه است که گشت‌های ویژه مقابله با قاچاق دام در سطح استان اجرا می‌شود که به دامداران هم اطلاع‌رسانی می‌شود؛ البته این اقدامات یک روال همیشگی است اما در برخی مقاطع بنا به شرایط موجود تشدید می‌شود و در این راستا هم شاهد هستیم که از عوامل موثر بر کاهش قیمت گوشت و دام زنده است و طبق آنالیز ستاد تنظیم بازار قیمت گذاری می‌شود.

 

نظر شما
ادامه