کد خبر: ۶۰۷۸۱
تعداد نظرات: ۲ نظر

معاون شبکه دامپزشکی شهرستان مبارکه اظهار نمود: وجود بيماریهاي قابل انتقال از دام به انسان و علاقه روز افزون به نگهداري از حيوانات خانگي در جامعه نقش دامپزشكي را در جبهه سلامت پر رنگ تر نموده که با اقداماتی پیشگیرانه موجب تضمین سلامت جامعه و كاهش مراجعه كنندگان به مراكز درماني است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان، «دكتر محمد سليماني پور» رئيس شبكه دامپزشكي شهرستان مباركه در مصاحبه با «حميدرضا جعفري» روابط عمومي شبكه پيرامون نقش كشتارگاه هاي دام افزود: كشتارگاه دام به عنوان يكي از ستون هاي اساسي سازمان دامپزشكي مي باشد كه ضمن پيشگيري از انتقال بيماري ها از دام به انسان، با معدوم سازي فرآورده هاي خام دامي غير قابل مصرف و اندام هاي آلوده دامي نقش چشمگيري در قطع چرخه بيماري هاي انگلي بين دام و سگ سانان شده كه خود مسبب افزایش سطح بهداشت عمومی و پیرو آن كمك به صنعت دامپروري محسوب مي گردد.

وی در ادامه با توجه به استقرار مسئول فني و ناظر بهداشتي دامپزشکی در كشتارگاه دام جهت معاينه پيش از كشتار و نظارت بر كشتار دام تا استحصال گوشت قرمز گفت: در شش ماهه اول سال جاري بيش از 34  هزار راس گاو، گوسفند، شتر و بز در كشتارگاه دام اين شهرستان كشتار شده كه حاصل آن استحصال هزار تن گوشت قرمز مي باشد و مقداری فرآورده خام دامی غیر قابل مصرف و تعدادی كبد و ريه دام مبتلا به كيست هيداتيک، تحت نظارت شبكه دامپزشکی از چرخه مصرف خارج شده است.

دكتر سليماني پور افزود: در اين مدت بيش از هزار و 200 مورد بازرسي از مراكز عرضه فرآورده خام دامي شامل عرضه گوشت قرمز، سفيد، تخم مرغ، مراكز جمع آوري شير و كارخانه هاي فرآورده هاي گوشتي صورت گرفته است.

در ادامه مصاحبه مظاهر جعفری «معاون شبکه» با اشاره به اينكه امروزه انگيزه و علاقه به نگهداري از حيوانات خانگي به خصوص سگ بيشتر شده است گفت: نگهداري از حيوانات خانگي مستلزم شناخت و دانش كافي از بيماري هاي مشترك و رعايت اصول بهداشتي مي باشد.

جعفری افزود: در صورتي كه اصول بهداشتي نگهداري حيوانات خانگي رعايت نشود بيماري هايي نظير هاري، كيست هيداتيك، توكسوپلاسما، سالمونلا، سالك، بيماري هاي انگلي، قارچي و... مي تواند سلامت صاحب حیوان و سایر افراد در تماس با حیوان را تهديد نمايد.

وي با اشاره به اينكه پيشگيري از بيماري هاري مستلزم واكسيناسيون سالانه حيوان و جلوگيري از درگير شدن با ساير حيوانات بدون صاحب مي باشد، بيان نمود: يكي دیگر از بيماري هايي كه به عنوان چراغ خاموش سلامت فرد را مي تواند به خطر اندازد كيست هيداتيك مي باشد.

معاون شبکه تصریح نمود: كيست هيداتيك يك بيماري انگلي و مشترك بين انسان و سگ سانان مي باشد كه كرم بالغ در روده سگ زندگي مي كند و با دفع تخم از طريق مدفوع باعث آلوده شدن آب، خاك و علوفه مي شود و حيوانات اهلي مانند گاو، گوسفند و... به دليل چرا در مزارع و مصرف علوفه آلوده و انسان بر اثر تماس تصادفي و یا مصرف آب و سبزیجات آلوده به تخم انگل، به كيست هيداتيك مبتلا مي گردد.

وی با اشاره به اينكه رشد كيست هيداتيك بسيار آهسته است گفت: دوره كمون اين بيماري 2 تا 20 سال مي باشد که علائم بيماري در انسان بسته به محل ايجاد كيست و اندازه آن متفاوت مي باشد و به علت بزرگ شدن كيست و ايجاد فشار بر ارگانهاي مجاور باعث بروز علائم بيماري مي گردد و در نهايت می تواند بر اثر پاره شدن كيست موجب شوك آنافيلاكسي، سقوط ناگهاني فشار خون و در نهايت موجب مرگ فرد مبتلا مي گردد.

وي با توجه به اينكه تشخيص بيماري در انسان سخت مي باشد و علائم بیماری در زماني بروز مي كند كه كيست بسيار رشد كرده است، تصريح نمود: درمان بيماري شامل مصرف داروهاي ضد انگل كه بعضاً جوابگو نيست و نهایتا جراحي مي باشد.

جعفری گفت: اين بيماري با آموزش و آگاه سازي عموم به خصوص صاحب دام و مصرف داروهاي ضد انگل در حيوانات به صورت منظم زیر نظر دامپزشک و عدم تغذيه با امعاء و احشاء حيوان آلوده، ضد عفوني سبزيجات، محصور نمودن مزارع و.. به سهولت مي توان از انتقال بيماري از حیوان به انسان پيشگيري نمود.

معاون شبکه در ادامه با توجه به سخت بودن جراحي به علت احتمال پاره شدن كيست و انتشار آن در بدن گفت: سازمان دامپزشكي كشور با اقدامات پيشگيرانه مسبب افزايش و تضمین سلامت جامعه است که این امر موجب كاهش مراجعه كنندگان به مراكز درماني گرديده و نقش دامپزشكي در جهبه سلامت پر رنگ تر شده است.

وی در پایان افزود: آموزش چهره به چهره بیماری مذکور به همراه توزیع بروشور به کلیه دامداران و صاحبان حیوانات خانگی در زمان خدمات دهی توسط کارشناسان واحد مبارزه با بیماری های دامی در دستور کار قرار داشته است.


 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
1
0
با تشکر
کیست هیداتید درست است
ناظر بهداشتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
1
0
سازمان با عدم رعایت دستورالعمل های نظارتی و بهداشتی عامداً در جهت عکس بهداشت عمل میکند، این از هیچ متخصصی حوزه بهداشت و فرآورده های خام دامی پوشیده نیست،
البته این عامداً ریشه در ضعف، ناتوانی و وابستگی سازمان دامپزشکی دارد
نظر شما
ادامه