کد خبر: ۶۰۷۸۳

۹ ماهی هست که از شیوع کرونا می‌گذرد، اما هر روز اطلاعات جدیدی درخصوص این بیماری و راه‌های انتقال آن شنیده می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، یکی از سوالاتی که ممکن است اغلب خانواده ها در مورد این بیماری داشته باشند این است که احتمال انتقال آن از طریق مصرف گوشت قرمز، مرغ و ماهی چقدر است؟

«دکتر شاهرخ یارویسی» معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در پاسخ به این سوال، گفت: تاکنون هیچ گزارشی از انتقال کووید ۱۹ از طریق مصرف گوشت اعلام نشده است.

وی اضافه کرد: اگرچه تاکنون هیچ گزارش مستند علمی نه فقط در کشور ما بلکه در همه دنیا مبنی بر انتقال کووید ۱۹ از طریق مصرف گوشت و فرآورده های دامی گزارش نشده، اما این موضوع به معنای رد کامل فرضیه احتمال انتقال کووید ۱۹ از طریق مصرف گوشت و فرآورده های دامی آلوده نیست، چون ممکن است تاکنون اصلا تحقیقاتی در این زمینه انجام نشده باشد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه سپس با بیان اینکه آلودگی گوشت، مرغ و ماهی به کووید ۱۹ هیچ توجیه علمی ندارد، گفت: اگر هم آلودگی وجود داشته باشد مربوط به مراحل پس از کشتار است که آن هم از طریق طبخ گوشت در دمای بالا از بین می‌رود، با این حال احتمال انتقال آن در مراحل قبل از طبخ و در فاصله انتقال از فروشگاه تا مرحله خرد کردن و یا انتقال به قابلمه دور از انتظار نیست.

یارویسی در ادامه با توصیه به خانواده ها برای رعایت پروتکل های بهداشتی در تهیه و طبخ گوشت، گفت: از خانواده ها تقاضا می شود برای جلوگیری از انتقال کووید۱۹ از طریق گوشت حتما در فرآیند خرد کردن و طبخ گوشت از دستکش استفاده‌ کنند.

 وی اضافه کرد: به خانواده ها توصیه می شود برای پیشگیری از شیوع کرونا از تکه تکه کردن گوشت به خصوص گوشت مرغ در واحدهای عرضه کننده صرف نظر کنند و این کار را خودشان در منزل و با رعایت نکات بهداشتی انجام دهند.

یارویسی اضافه کرد: گوشت آلوده به ویروس کرونا نیست، اما احتمال اینکه فردی که اقدام به قطعه قطعه کردن آن می کند مبتلا بوده و یا وسایل مورد استفاده او مثل میز و چاقو آلوده به ویروس باشد، وجود دارد که در این صورت احتمال انتقال بیماری وجود دارد.

وی در خاتمه از مردم خواست تا گوشت و مرغ را از مراکز مجاز خریداری کرده و به هیچ عنوان از افرادی که در معابر اقدام به کشتار غیرمجاز دام و یا فروش مرغ زنده می کنند، خریداری نکنند.


نظر شما
ادامه