کد خبر: ۶۰۸۳۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه تهران از تشکیل شورایعالی موزه‌های دانشگاه تهران خبر داد و گفت: همایش و جشنواره‌ای برای تعاملات موزه های دانشگاهی در ایران برگزار می شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، نشست خبری اولین همایش علمی و جشنواره موزه‌های دانشگاهی ایران روز ۲۶ آبان ماه در سالن امیرکبیر معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد. در این برنامه «مجید سرسنگی» معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه به عنوان رئیس همایش گفت: باید تسلیتی به جامعه دانشگاهی به ویژه دانشگاه تهران عرض کنم چون در چند هفته اخیر چند تن از اساتید برجسته دانشگاهی را به دلیل بیماری کووید ۱۹ از دست دادیم. ما به دلیل درگیری شدید این ویروس آموزش‌ها را مجازی برگزار کرده‌ایم مگر تعداد محدود. این شرایط روی فعالیت‌های فرهنگی ما نیز تأثیرگذار بوده است. در عین حل سعی شد نگذاریم این شرایط آسیب بیشتری را به ما بزند. چه بسا از این موقعیت بتوان استفاده نیز کرد.

وی در ادامه بیان کرد: بخشی از دانشگاه‌های کشور دارای موزه هستند حتی دانشگاه تهران چندین موزه دارد اما خیلی برای مردم شناخته شده نیست. بیشتر باغ نگارستان و موزه مقدم را می‌شناسند. ولی ما موزه‌های متعدد دیگری نیز داریم مانند موزه زمین شناسی و سنگ شناسی و یا موزه گیاهشناسی و حشره شناسی در پردیس دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی کرج. در دانشکده دامپزشکی نیز موزه انگل شناسی را داریم در سایر حوزه‌ها نیز موزه‌هایی را داریم که به مردم معرفی نشده‌اند.

این موضوع برای دانشگاه‌های دیگر نیز مصداق دارد. ما تصمیم گفتیم موزه‌ها را آن طور که هستند معرفی کنیم و اساتید دیگر نیز درباره آنها نظریه پردازی کنند و از منظر علمی و آکادمیک به آنها بپردازند. به همین دلیل در دو بخش همایش و برگزاری جشنواره این رخداد را در سال آینده و هفته میراث فرهنگی برگزار می‌کنیم. اگر کرونا اجازه داد به صورت حضوری و یا اگر همچنان با این بیماری درگیر بودیم به صورت مجازی برگزار می‌شود.

سرسنگی بیان کرد: یک بخش از این همایش علمی است و بر اساس محورهای آن درخواست مقاله کردیم اساتید می‌توانند در این حوزه‌ها مقالات خودشان را ارسال کنند تا پس از آن در قالب مجموعه مقالات به چاپ برسد. این همایش علمی و معتبر بخش جشنواره‌ای هم دارد که در باغ نگارستان با رعایت پروتکل‌ها با حضور دانشگاه‌هایی که موزه دارند برگزار می‌شود و می‌توانند در آنجا امکانات خودشان را به نمایش بگذارند. امیدوارم این همایش و جشنواره در سال دوم برگزاری بتواند به صورت بین‌المللی برگزار شود.

وی همچنین از ایجاد شورای عالی موزه‌های دانشگاه تهران خبر داد و گفت: اساسنامه این شورای عالی را تدوین کرده‌ایم تا بعد از اینکه تصویب شد رسماً نهادی به عنوان شورای عالی موزه‌ها داشته باشیم و صاحبنظران این حوزه نیز عضو آن می‌شوند. این شورایعالی در فرایند موزه‌های دانشگاه سیاست گذاری می‌کند.

سرسنگی بیان کرد: ما می‌خواهیم فعالیت موزه‌ها را گسترش دهیم چون آثار تاریخی زیادی در موزه‌های دانشگاهی وجود دارد حتی می‌توان این موزه‌ها را استاندارسازی کرد امیدواریم شورای عالی موزه‌ها که دبیرخانه آن در معاونت فرهنگی خواهد بود، بتواند در زمان مشخصی استانداردهای بین‌المللی را تبیین کند. از طرفی به دنبال ایجاد موزه‌های جدید هستیم.

در ادامه این برنامه «مصطفی ده پهلوان» دبیر علمی این همایش نیز گفت: موزه‌های دانشگاهی بخش زیادی از میراث علمی و دانشگاهی را به خود اختصاص داده‌اند. نزدیک به دو هزار و ۴۰۰ موزه دانشگاهی فعال در دنیا وجود دارد. در ایران نیز نزدیک به ۵۰ موزه دانشگاهی هست که ۱۷ موزه آن در مجموعه دانشگاهی دنیا ثبت شده‌اند و ۵ موزه نیز در کمیته اجرایی بین‌المللی موزه‌های دانشگاه‌های جهان قرار دارند.

وی گفت: شاید برخی از افراد به مورهای همایش نقدهایی داشته باشند اما هدف ما این بود که محورهای کلی را در نظر بگیریم تا ضرورت‌ها و میزان مشارکت‌ها را رصد کرده باشیم این محورها شامل موزه‌های دانشگاهی و توسعه پایدار، موزه‌های دانشگاهی و ارتقای علمی دانشگاه و… است. یکی از اهداف ما نیز جمع‌آوری بانک اطلاعات درست از موزه‌ها و ارائه آن به کل کشور و پژوهشگران خارج از کشور بود. امیدواریم با شکل‌گیری این همایش و همایش‌های بین‌المللی در سال‌های آینده بتوانیم تعاملات بین‌المللی را در این حوزه جذب کنیم.

محمد جواد جامه بزرگی رئیس اداره موزه‌ها و مراکز فرهنگی دانشگاه تهران و دبیر اجرایی این همایش و جشنواره نیز گفت: تاریخ ارسال آثار و مقالات تا ۳۰ بهمن ماه ۹۹ در نظر گرفته شده است آثاری که ارسال می‌شود باید داوری شود که مهلت داوری را تا ۲۰ اسفند ماه در نظر گرفته‌ایم. روز ۲۸ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ نیز مراسم افتتاح جشنواره و همایش برگزار می‌شود و تا روز سی ام اردیبهشت نیز با برگزاری نشست‌های تخصصی و مهمانان خارجی ادامه پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: بخش غیر رقابتی نیز به موضوع عکس و فیلم و… اختصاص دارد و با همکاری همه موزه‌های دانشگاهی و حامیان، این رویداد برای اولین بار سنجش خواهد شد.

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مسول فنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
0
0
دکتر الان که همه جا درگیر ویروس کووید ۱۹ هستند راجب ویروس سرمایه گذاری کنید عزیزم
نظر شما
ادامه