کد خبر: ۶۰۸۴۵
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
با حضور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور:
در این مراسم همچنین تفاهم‌نامه‌ای میان معاونت علمی و سازمان دامپزشکی در راستای توسعه این بذر بومی توسط بخش‌های خصوصی منعقد شد ...

حکیم مهر: محققان کشور برای اولین بار موفق به کسب دانش فنی بذر واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و آنتی ژنH5  شدند.

به گزارش حکیم مهر، پیش از ظهر امروز اولین بذر بومی واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و آنتی ژن H5 با حضور «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری ریاست جمهور و «کاظم خاوازی» وزیر جهاد کشاورزی و «دکتر علی صفر ماکنعلی» رییس سازمان دامپزشکی و اعضای مرکز ملی تشخیص این سازمان رونمایی شد.

بذر این واکسن تاکنون وارداتی بوده که توسط محققان مرکز ملی تشخیص سازمان دامپزشکی به تولید رسیده و قرار است در دسترس شرکتهای خصوصی برای تولید واکسن قرار بگیرد.

با توجه به اینکه در سال ۹۷ یک سوم مرغها به دلیل این بیماری تلف شدند، این واکسن در کاهش تلفات تاثیرات زیادی خواهد داشت.

علاوه بر این محققان به منظور ردیابی ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان موفق به تولید آنتی ژن  H5شدند. این محصول نیز تا کنون وارداتی بوده است.

در این مراسم همچنین تفاهم نامه‌ای میان معاونت علمی و سازمان دامپزشکی در راستای توسعه این بذر بومی توسط بخش های خصوصی منعقد شد.

تولید انبوه ۱۵ واکسن دام و طیور تا پایان دولت

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از تولید ۱۵ واکسن دام، طیور و آبزیان تا پایان دولت خبر داد و گفت: این واکسن ها در بخش خصوصی به تولید انبوه می رسند.

«دکتر سورنا ستاری» در مراسم رونمایی از بذر واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ظهور شرکت های دانش بنیان در حوزه های مختلف را از اتفاقات بزرگ و مهم کشور دانست و افزود: امروز ما شاهد حضور شرکت های دانش بنیان در حوزه های تولید واکسن طیور و آبزیان هستیم.

وی با تاکید بر اینکه بخش دولتی امکان توسعه این نوع محصولات را ندارند، اظهار کرد: ولی در حال حاضر شرکت‌های خصوصی وارد این حوزه شده اند، ضمن آنکه ما شاهد بودیم که این شرکت ها موفق به تولید کیت تشخیص سریع کرونا شدند.

ستاری توانمندی‌های این شرکت‌ها را ناشی از زیرساخت‌های عظیم ایجاد شده در کشور دانست و یادآور شد: وزیر بهداشت در چند هفته گذشته برنامه ریزی برای تولید کیت تشخیص سریع کرونا را اجرایی کرد و امروز ما شاهد بودیم که برخی از کشورها محصولاتی در این زمینه عرضه کردند و دو شرکت دیگر نیز کیت های تولیدی آنها در مرحله تست قرار دارد.

معاون علمی رئیس جمهور با بیان اینکه این اتفاقات نیز در حوزه دامپزشکی در حال رخ دادن است، ادامه داد: این شرکت ها با سرمایه بخش خصوصی ایجاد شده اند که یک اتفاق بسیار درخشان است. چرا که این شرکت ها همراه خود زایش های دیگری را ایجاد خواهند کرد.

ستاری با تاکید بر اینکه تا پایان دولت ۱۵ واکسن دام، طیور و آبزیان به تولید انبوه خواهند رسید، افزود: این محصولات در بخش خصوصی تولید می شوند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه شرکت های دانش‌بنیان در هر حوزه ای که وارد می شوند می توانند در زمان کوتاه به نتیجه برسند، خاطرنشان کرد: این موسسات قوی امروز به تولید بذر واکسن بومی دست یافتند و ما می توانیم واکسن آنفلوآنزا را در کشور تولید کنیم. در گذشته از آنجایی که این محصولات وارداتی بودند تاثیرگذاری کمی داشتند و ما برای اثرگذاری بیشتر باید بذرهای بومی را در اختیار داشته باشیم. چرا که با توجه به نوع پرندگان مهاجر سیستم صنعتی مرغداری در کشور نیازمند دسترسی به بذرهای واکسن بومی است.

وی خاطرنشان کرد: ما برای توسعه این فعالیت‌ها کمیته‌های مشترکی با وزارت جهاد کشاورزی تشکیل دادیم تا شرکت های دانش بنیان بتوانند فناوری‌های مورد نیاز این صنعت را توسعه دهند.

تولید بذر واکسن‌های مورد نیاز در داخل شرکت‌های دانش‌بنیان

«دکتر مصطفی قانعی» امروز در این مراسم با اشاره به قدمت یکصد ساله ایران در واکسن سازی افزود: علی رغم قدمت یکصد ساله ایران در واکسن سازی ولی به موازات دنیا پیش نرفتیم؛ چرا که بذر، ریشه و تکنولوژی که در کشور منجر به تکثیر واکسن می شد در اختیار نداشتیم.

وی با بیان اینکه ما بذر واکسن هپاتیت را از کشور کوبا و واکسن سل را از فرانسه وارد می کنیم،خاطرنشان کرد: به منظور بومی سازی این محصولات اقداماتی انجام شد و ما صاحب این فناوری شدیم.

قانعی عدم دسترسی کشور به بذر تولید واکسن را موجب بروز اشکالاتی دانست و یادآور شد: با اقدامات وزارت جهاد کشاورزی دانش فنی تولید بذر در کشور شکل گرفت ولی باید توجه داشت که بخش دولتی امکان تولید انبوه را ندارد و باید این امر به وسیله شرکت های دانش بنیان انجام شود.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با بیان اینکه در این مراسم تفاهم نامه ای میان معاونت علمی و سازمان دامپزشکی منعقد می شود، گفت: بر اساس این تفاهم نامه با حمایت مالی معاونت علمی تولید بذر واکسن ها در شرکت های دانش بنیان صورت می گیرد و این شرکت ها بازوی اجرایی کارخانه های تولید واکسن می شوند.

قانعی تاکید کرد: ما برای دسترسی به تولید واکسن نیاز به کنار هم قراردادن دانش هایی مانند علم ژنتیک، اپیدمیولوژی، آمار و همه گیری شناسی داریم تا بتوانیم موفق به تولید بذر واکسن شویم.

جلوگیری از خروج سالانه ۳۰۰ هزار یورو با تولید دو محصول بومی حوزه دامپزشکی

مسئول گروه تشخیص بیماری‌های طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی با بیان اینکه سالانه ۳۰۰ هزار یورو ارز بابت واردات آنتی ژن و واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان صرف می‌شد، گفت: با تلاش محققان داخلی موفق به تولید آنتی ژن H۵ و بذر بومی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شدیم.

«دکتر حامد عبداللهی» امروز در این مراسم با بیان اینکه واکسن آنفلوآنزا یکی از موارد واگیردار مشترک میان دام و انسان است، افزود: سازمان دامپزشکی مسوولیت مبارزه با آن را بر عهده دارد و با توجه به قانون ایمنی زیستی وزارت دامپزشکی مسوولیت حفاظت از ذخایر ژنتیکی و بانک ژن را دارد.

وی بررسی ۱۰۰ هزار نمونه سرولوژی برای پایش بیماری آنفلوآنزا و ردیابی جغرافیایی پرندگان را از برنامه‌های مطالعاتی این سازمان نام برد و یادآور شد: مشاهدات کشوری نشان می‌دهد که ایران میزبان پرندگان مهاجر از کشورهای چین، اروپا و آفریقا است و برای  انجام آزمایش و ردیابی ویروس این بیماری در پرندگان نیازمند آنتی ژن اختصاصی داشتیم که از آنجایی که این آنتی ژن وارداتی از اروپا بود، غیر اختصاصی به شمار می رفت.

عبداللهی با تاکید بر اینکه برای مقابله با همه گیری آنفلوآنزا نیاز به سویه‌های داخلی داریم، ادامه داد:  با تلاش محققان داخلی موفق به تولید آنتی ژن H۵ و بذر بومی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شدیم.

به گفته وی سالانه ۳۰۰ هزار یورو صرف واردات آنتی ژن می شد.

 منبع: مهر، ایرنا، ایسنا

 




















 
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
India
|
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
6
2
بذر واکسن وارداتی است و ترتیب واردات آن زمان دکتر رفیعی پور انجام شد ........................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
درج این خبر فقط توسط ضد انقلاب امکان پذیر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
0
0
سالانه 300 هزار یورو برای واردات بذر و آنتی ين صرف میشه؟! اشتباه نیست عددش؟ باید بیش از اینا باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
1
0
درود بر دکتر رفیعی پور....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
0
1
این اقدام بسیار مهم و راهبردی است و در آینده کشور ما به راحتی تولید بذر را در تمامی سطوح نهادینه خواهد کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
0
0
در پاراگراف آخر:
واکسن آنفلوانزا واگیردار هست!
وزارت دامپزشکی!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
اشتباه از تهیه کننده خبر است. به جاست حکیم مهر قبل از انتشار خبر ویرایش انجام دهند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
0
0
علی برکت ا....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
0
0
آخه مثلا بذر واکسن رو .......... تولید کرده؟ ................
بعد کجا فرستادن برای تایید بذر؟
ناشناس
|
Russian Federation
|
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
0
1
خبر در مورد هپاتیت و سل درست است اما متاسفانه در مورد سایر واکسن ها درست نیست. جا داشت لااقل با یک نفر از محققین موسسه رازی مشورت میشد.
موسسه رازی بیش از ۹۵ سال است که در حال تولید بیش از ۵۰ واکسن و آنتی ژن است و تمام این محصولات با بذرهایی تولید میشوند که بومی هستند و در موسسه هستند. در طی سالها بذر واکسن ppr خریداری شده است. با همین واکسنها بسیاری از بیماری های دام و انسان از جمله فلج اطفال ریشه کن شده است.
بذر واکسنهای گامبورو، نیوکاسل کلون، نیوکاسل مقاوم به گرما، آبله قناری، و ..... در کمتر از ۱۰ سال گذشته در موسسه رازی تهیه و بومی سازی شده است.
مطلب زیاد است اما متاسفانه از حوصله اینجا خارج است. اما بطور خلاصه خبر از ریشه کذب و بسیار بچه گانه است. بقول نقی:
"بچه بچه حرف میزنی!!"
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
موسسه رازی یک بنگاه معاملاتی شده و کسب درآمد که حتی ساده ترین مسئولیت هاش رو به دلیل ضعف علمی هیئت علمی اش نمی تونه درست انجام بده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
0
0
بابا تو کدوم منبع علمی پزشکی گفتن "بذر" ؟
بعضی مسئولای دامپزشکی همش تو فضای کشاورزی سیر میکنن...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
Master seed
نظر شما
ادامه