کد خبر: ۶۰۸۵

حکیم مهر - معاون سازمان دامپزشکی کشور نقش دامپزشکی را در امنیت و سلامت غذایی، کلیدی خواند.

دکتر محسن مشکوة در گردهمایی مدیران دامپزشکی منطقه یک کشور به میزبانی همدان، بیان کرد: امنیت غذایی شامل تولید غذا به میزان کافی و دسترسی همگان به مواد غذایی است که مصرف‌کنندگان نباید در معرض خطر قرار گیرند و دامپزشکی در این زمینه نقش کلیدی و مهمی را داراست.

وی با اشاره به نقش کلینیکهای مرجع عنوان کرد: کلینیکهای مرجع در رابطه با بحث مراقبت از بیماری‌ها و قدرت شناسایی و تشخیص بیماری‌های ویژه وارد عمل می‌شود که باید در این راستا به آنها توجه ویژه شود؛ در این راستا کلینیکهای تخصصی در صورت وجود نقصان در بخش خصوصی وارد عمل می‌شود.

وی اظهار کرد: کارکنان بخش خصوصی سه برابر کارکنان بخش دولتی است و این نشان‌دهنده وجود ظرفیتهای مناسب در بخشهای خصوصی در زمینه اشتغالزایی است که باید به سمت خصوصی کردن این بخشها پیش روی کرد.

وی افزود: باید در کنار آزمایشگاههای بخش دولتی، بخش خصوصی را در کنار یکدیگر برای حمایت، مراقبت و تشخیص به موقع بیماریها داشته باشیم همچنین باید به سمت گسترش فعالیت بخش خصوصی حرکت کنیم.

رییس مجمع مدیران کل دامپزشکی منطقه یک کشور و مدیرکل دامپزشکی استان قزوین نیز ابراز کرد: تشخیص به‌ موقع بیماریهای دامی بسیار با اهمیت است که در غیر این صورت خسارتهای زیادی به بخش اقتصادی وارد می‌کند.

دکتر سبحانعلی علوی ادامه داد: در حوزه تشخیص ضعف وجود دارد چراکه کارشناسان بخشهای خصوصی به صورت تئوری تخصص دارند درحالی که در این راستا نیاز به تجربه هم لازم است.

وی تاکید کرد: همکاران در بخش خصوصی باید با تجربه عمل کنند چراکه حساسیت دامها و طیور بسیار بالاست و دامپزشکی باید در صورت مواجه شدن و تشخیص به موقع بیماریها در بین دام و طیور پاسخگو باشد.

علوی ابراز کرد: با کلینیک مرجع بسیاری از مشکلات در راستای تشخیص به موقع و درمان برطرف می شود.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان نیز در این گردهمایی سهم استان را از دامهای سبک کشور سه درصد و دامهای سنگین را 5 درصد اعلام کرد.

دکتر احمد کریمی مخصوص عنوان کرد: چهار درصد ارزش افزوده در بخش کشاورزی مربوط به استان همدان است که در بخش دام و طیور در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

وی ادامه داد: استان همدان در بخش تعداد واحدهای مرغداری رتبه 16 کشور را دارد چرا که سه درصد پرورش طیور کشور مربوط به استان همدان است.

وی اضافه کرد: استان همدان از نظر تولید گوشت سفید دارای رتبه 11، تخم مرغ رتبه 10 ، شیر رتبه 6 و عسل رتبه 9 را در کشور داراست.

وی بیان کرد: ظرفیت جوجه‌کشی استان همدان 9 هزار و 977 هزار قطعه طیور است.

وی خاطرنشان کرد: 512 واحد گاوداری صنعتی،102 واحد صنعتی پرورش گوسفند و هشت مرکز نگهداری اسب در استان وجود دارد.

کریمی مخصوص در پایان خاطرنشان کرد: در استان همدان 11 واحد سردخانه نگهداری فرآورده های دامی، هفت مرکز بسته بندی و 54 مرکز جمع آوری شیر فعال است.

 

 

نظر شما
ادامه