کد خبر: ۶۰۸۷۲
 

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان آران و بیدگل گفت: با توجه به میزان بالای کشت پنبه در سطح شهرستان آران و بیدگل، دامداران باید به این نکته توجه داشته باشند، دام هایی که طی چندین هفته از تخم پنبه تغذیه نمایند، بروز مسمومیت و مرگ و میر در آنها حادث خواهد شد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان آران و بیدگل، «دکتر سیدمحمد مهدی نظام طاهری» در تشریح جزییات این خبر، اظهار داشت: گوسیپول ترکیبی است که در تخم پنبه وجود دارد و استفاده مقدار زیاد آن در دامها باعث مسمومیت می شود.

وی افزود: با توجه به میزان بالای کشت پنبه در سطح شهرستان آران و بیدگل و احتمال وقوع این بیماری، دامداران باید به این نکته توجه داشته باشند  دام هایی که طی چندین هفته از تخم پنبه تغذیه نمایند، بروز مسمومیت و مرگ و میر در آنها حادث خواهد شد.

دکتر نظام طاهری تصریح کرد: علائم مسمومیت با گوسیپول در تک معده ایها، نشخوارکنندگان جوان و نشخوار کنندگان بالغ به یکدیگر شبیه و شامل دشواری تنفس، تنگی نفس، کاهش میزان رشد و بی اشتهایی می گردد و لازم به ذکر است هیچ درمانی برای دام‌هایی که از مسمومیت گوسیپولی رنج می‌برند، وجود ندارد و تنها با کاهش استرس می‌توان تا حدی شرایط را به نفع آن‌ها تغییر داد .

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان آران و بیدگل اظهار داشت: خیساندن پنبه دانه، گرم کردن و حرارت دادن پنبه دانه، اصلاح ژنتیکی و بهبود محیط، استفاده از قارچ‌ها، اضافه کردن سولفات آهن دو ظرفیتی و بهبود روش روغن‌کشی از دانه‌ها، روش‌های عملی برای کاستن یا از بین بردن گوسیپول سمی است .

دکتر نظام طاهری در پایان ضمن اعلام آمادگی این شبکه در ارائه خدمات به دامداران شهرستان، خاطر نشان کرد: تعامل هر چه بیشتر پرورش دهندگان دام با دامپزشکی باعث جلوگیری از بروز خسارات و بهبود مدیریت واحد های پرورشی می گردد.
 
نظر شما
ادامه