کد خبر: ۶۰۸۷۷

استقلال و خودکفایی در هر زمینه‌ای بویژه تولید و اقتصاد باعث افزایش اقتدار و امنیت می‌شود و برخلاف آن وابستگی ضعف می‌آورد، به همین دلیل دولت تدبیر و امید براساس دستور رهبرمعظم انقلاب برای بی نیازی کشور به مرغ استاندارد وارداتی احیای آرین اجدادی را در دستور کار قرار داده‌است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، در این ارتباط مشوق‌هایی از جمله پرداخت تسهیلات به فعالان بخش صنعت پرورش مرغ در کشور برای احیا و بازیابی سویه مرغ بومی آرین به عنوان نژاد استاندارد در کشور تعیین شده که در صورت موفقیت این طرح توانایی تأمین داخلی بخش قابل توجهی از جوجه یک روزه گوشتی مورد نیاز کشور را فراهم می‌کند.

 مرغ استاندارد سویه آرین از اوایل دهه ۷۰ تا اوایل دهه ۸۰ شمسی بیش از ۸۵ درصد نیاز مرغ اجدادی و مادر صنعت پروتئین طیور کشور را تأمین می‌کرد؛ این نژاد در مقابل سویه‌های خارجی جثه کوچک‌تری داشت و با افزایش دوره نگهداری در مرغداری حساسیت آن برای بروز بیماری تنفسی افزایش پیدا می کرد، به همین دلیل از نیمه اول دهه ۸۰ شمسی به علت ورود انواع سویه‌های مرغ درشت جثه و دارای دوره پرورش بیش از ۳۵ روز، توان رقابتی خود را در بازار طیور کشور از دست داد و سهم مرغ استاندارد آرین از ۸۵ درصد به کمتر از یک درصد کنونی رسید و در نتیجه سویه پایه‌ای صنعت طیور کشور تاکنون به طور کامل وابسته به سویه‌های مرغ اجداد خارجی شده‌است.

ریشه اصلی صنعت طیور، مرغی به‌نام "لاین" است. که با اصلاح نژاد همه ویژگی‌های مرغی را که در این صنعت لازم است مثل پروار شدن با حداقل خوراک و در حداقل زمان، دارا است.

از مرغ استاندارد (لاین)، مرغ اجداد تولید شده و از مرغ اجداد هم مرغ مادر تا دست آخر مرغ گوشتی یا تخم‌گذار به دست می‌آید؛ از هر مرغ استاندارد  به طور تقریبی ۴۰ قطعه مرغ اجداد تولید می‌شود و از هر مرغ اجداد ۸۰ قطعه مرغ مادر، از هر مرغ مادر ۱۲۰ قطعه مرغ گوشتی طوریکه درنهایت از هر یک مرغ استاندارد  به‌طور میانگین حدود ۳۰۰ هزار قطعه مرغ گوشتی تولید می‌شود.

در زمان حاضر نژاد مرغ استاندارد "راس" انگلیس، "هوبارد" فرانسه و "کاپ" آمریکا بخش عمده جوجه واحدهای تولیدی ایران را تشکیل می‌دهد که البته بر اساس آمارهای موجود، بازار نژادهای وارداتی مرغ در انحصار انگلستان و نژاد راس است.

تلاش برای خروج آرین از مهجوریت 

در زمان حاضر بیش از ۹۵ درصد پرورش‌ دهندگان مرغ گوشتی از نژاد راس استفاده می‌کنند که مرغ اجداد آن از انگلستان وارد کشور می‌شود، در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای تولید نژادهای بومی مرغ استاندارد در کشور انجام و نژاد مرغ آرین هم معرفی شد که به دلیل حمایت نشدن به شکست انجامید.

این در حالی است که در دنیا کشورهای معدودی توانسته‌اند اقدام به تولید مرغ استاندارد کنند و اکنون فقط آمریکا، انگلیس، برزیل، هلند، هند، آلمان و فرانسه در این زمینه تولیدکننده به حساب می آیند و مابقی کشورها از این چند کشور وارد می‌کنند، اما شرایط ایران به سبب تحریم‌ها متفاوت است و در چنین شرایطی اگر کشور انگلستان از صادرات مرغ اجداد راس به کشور خودداری کند بازار مرغ کشور با مشکل جدی روبرو می‌شود.

در زمان حاضر که بیشتر صنعت مرغ ایران را نژاد رأس انگلیسی به خود اختصاص داده است و با توجه به تحریم‌های همه جانبه، دشمنان نسبت به ایران در حوزه مرغ تحریمی را ایجاد نکرده‌اند چون آنها از وجود مرغ لاین در کشور آگاه هستند و نمی‌خواهند مرغ لاین ایرانی موجب خودکفایی تولید مرغ گوشتی در کشور شود و این وابستگی ادامه‌دار باشد تا مرغ لاین آرین در کشور مهجور بماند.

تغییرهایی که تلاش می‌شود امروز در زمینه تولید گوشت مرغ ایجاد شود به واسطه تحریم‌های اقتصادی است که علیه کشور اعمال شده و مرغ‌های اجدادی که در زمان حاضر در کشور تولید می‌شود نیز متعلق به همین کشورهای تحریم کننده ایران است.

مدیرعامل تعاونی مرغداران استان بوشهر گفت: در زمان حاضر در کشور مرغ استاندارد وجود دارد که تلاش می‌شود این نوع نژاد در کشور تقویت شود.

«اردشیر بی نیاز» بیان کرد: برهمین اساس تلاش می‌شود حلقه نخست تولید در زنجیره مرغ در کشور تامین و وابستگی به خارج از کشور نداشته باشیم.

به گفته بی نیاز در ارتباط وزارت جهاد کشاورزی برای کسانی که از جوجه استاندارد ایرانی استفاده می‌کنند تسهیلات مناسبی به عنوان مشوق برای استفاده جوجه‌های آرین در اختیار آنها قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اصلاح‌ ژنتیکی که در حال انجام است گفت: سیاست جهاد کشاورزی این است که در ماه‌ها و سال‌های آینده کل کشور بتدریج با حذف جوجه‌ها و اجداد وارداتی به سمت جوجه ریزی و تولید مرغ استاندارد و اجداد آرین که ایرانی هستند حرکت کند و به این وسیله وابستگی کشور به کشورهای دیگر کاهش یابد.

این پرورش دهنده مرغ گوشتی در استان بوشهر ادامه داد: ذائقه امروز مردم استفاده از مرغ‌های سنگین وزن است این درحالی است که نژاد آرین در سن پائین کشتار و وزن کمی دارد به هر حال این باعث می‌شود نهاده کمتری مصرف و ارز کمتری نیز برای واردات نهاده از کشور خارج شود.

ضرورت تغییر ذائقه مردم به مصرف مرغ‌های کم وزن 

بی نیاز گفت: وقتی مرغ لاشه کوچکتر و وزن کمتری داشته باشد به طور طبیعی کیفیت بهتری نیز دارد در همین ارتباط مردم برای تامین نیاز خود باید به سمت استفاده از مرغ‌های با وزن کمتر حرکت کنند.

وی با اشاره به مصرف آنتی بیوتیک‌ها در صنعت مرغداری ادامه داد: زمانی که جوجه و یا مرغ درگیر بیماری می‌شود از آنتی بیوتیک‌ها استفاده می‌شود اما در شرایطی که سن پرورش کاهش یابد استفاده از آنتی بیوتیک هم کمتر و سلامت پرورش هم بهتر می‌شود.

بی نیاز گفت: بهترین راه برای تغییر سیاست در تولید هر کالایی ارائه تسهیلات ویژه از سوی سیاست‌گذار است تا تولید کننده برای حرکت در این مسیر تشویق شود

وی تاکید کرد: تغییر شیوه و استفاده از مرغ اجدادی زمان بر است و برای قطع وابستگی به خارج از کشور باید با صبر و حوصله و به صورت اصولی به این سمت حرکت کرد.

به گفته بی نیاز در زمان حاضر در استان بوشهر مرغداری که جوجه ریزی مرغ مادر را انجام می‌دهد وجود ندارد و بیشتر مرغداری‌ها گوشتی هستند که بعد از جوجه ریزی به فاصله ۴۰ تا ۴۵ روز کشتار و روانه بازار می‌شود.

احیای آرین صنعت مرغداری را از تهدید تحریم نجات می‌دهد

یکی از فعالان بخش مرغ در استان بوشهر گفت: هر کشوری به نژاد مرغ اجداد نیاز دارد و استقلال در این بخش می‌تواند صنعت مرغداری را از گرفتار شدن با برخی مشکلات ناشی از تحریم رها کند.

جلال همتی نژاد افزود: در زمان حاضر ایران از نظر مرغ اجداد به کشورهای اروپایی و آمریکایی وابسته است و با توجه به سودی که این صنعت برای آنها به دنبال دارد تاکنون نتوانسته‌اند از آن چشم پوشی کنند اما همواره کشور با خطر تهدید روبرو است.

وی گفت: مرغ آرین یک نوع نژاد داخلی است و در گذشته نیز در ایران در این بخش کار می‌شده اما رها شد و امروز اگر به آن خوب پرداخته شود نیاز به واردات نخواهیم داشت.

استفاده از مرغ اجداد نیاز به انجام کار کارشناسی دقیق دارد، زیرا کشورهایی که امروز از آنها مرغ اجداد وارد می‌کنیم سال‌ها کار کردند و در این زمینه تحقیق انجام دادند.

ضرورت اصلاح نژاد آرین 

رئیس نظام دامپزشکی استان بوشهر گفت: در گذشته اجداد آرین در ایران بوده و الان هم در این بخش به صورت محدود کار می‌شود و برای گسترش استفاده از این گونه نیاز به اصلاح نژاد است

دکتر عبدالمجید کوثری نژاد افزود: لازم است برای افزایش صرفه اقتصادی، اصلاح نژاد به صورتی باشد که مرغ در زمان کوتاه وزن بگیرد و ضریب تبدیل آن دراین مدت نیز مهم است.

به گفته کوثری نژاد هرچند با توجه به تحریم‌ها داشتن مرغ اجداد و قطع وابستگی به کشورهای خارجی ضروری است اما پرداختن به این کار نیازمند انجام کارهای تحقیقاتی گسترده‌ای است.

وی گفت: در این ارتباط  وزارت جهاد کشاورزی بسته‌های تشویقی ارائه کرده اما با توجه به اینکه مرغداران در زمان حاضر از نظر مالی وضعیت چندان مناسبی ندارند به همین دلیل باید ثابت شود که این نژاد خوب و صرفه لازم اقتصادی را دارد.

آرین قابلیت رقابت با نژادهای خارجی را دارد 

معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر  گفت: وابستگی در همه زمینه‌ها به کشورهای دیگر به خصوص در شرایط کنونی کشور را همیشه با تهدید تحریم روبرو کرده و می‌کند و ابزاری برای تهدید کشور از سوی ابرقدرتهاست به همین دلیل با توجه به وابستگی کشور از نظر مرغ اجداد به کشورهای دیگر، براساس دستور رهبر معظم انقلاب احیا مرغ استاندارد آرین در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت

افشین قطبی افزود: وزن استاندارد تحویل به کشتارگاه مرغ زنده در دنیا ۲ الی ۲.۱ کیلوگرم است و عمده مرغ‌های موجود در بازارهای جهانی دارای وزن ۱۶۰۰ گرم است براین اساس مرغ سویه آرین در طول دوره رشد و رسیدن به این وزن استاندارد جهانی هیچ تفاوتی با انواع نژادهای رقیب خارجی خود ندارد.

قطبی اضافه کرد: در زمان حاضر ذائقه مردم بیشتر به سمت استفاده از گوشت مرغ سنگین است به همین دلیل بیشتر تولید کنندگان متناسب با نیاز و سلیقه بازار اقدام به تولید مرغ گوشتی سنگین (بیشتر از ۲کیلو ) می‌کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مرغ سایز حدود ۱.۶ کیلوگرم است باید ذائقه مردم به سمت مصرف این مرغ سایز سوق داده شود و بدانند هرچه لاشه مرغ کوچک‌تر باشد مصرف داروها و آنتی بیوتیک‌ها کمتر و گوشت سالم‌تری در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

قطبی در باره  ذائقه مردم استان بوشهر گفت: مردم این استان بیشتر تمایل به مصرف مرغ وزن ۱.۸ تا ۱.۹ کیلوگرم دارند.

وی در ارتباط با تولید مرغ استاندارد یادآور شد: نژاد آرین از لحاظ وزنی استاندارد است و باید برای استفاده از این گونه روی ذائقه و سلیقه مردم هم کار شود.

قطبی تاکید کرد: با توجه به اینکه کشور از لحاظ مرغ اجداد به کشورهای اروپایی و آمریکا وابسته است اگر روزی این کشورها از فروش مرغ اجداد به ایران امتناع کنند، آینده خطرناکی در انتظار صنعت مرغداری کشور است به همین دلیل احیا مرغ استاندارد در دستور کار قرار گرفت تا بتوانیم مرغ اجداد را از نژاد آرین که بومی کشور است تامین و به این صورت به استقلال در این صنعت برسیم.

به گفته قطبی با توجه به ظرفیت جوجه ریزی استان بوشهر که بیش از ۶.۵ میلیون قطعه در هر دوره است امید واریم به مرور بخشی از این ظرفیت به پرورش جوجه های گوشتی آرین اختصاص یابد تا استان هم نقشی در توسعه این نژاد در کشور داشته باشد.

مشوق‌های دولت برای احیای آرین 

وی تاکید کرد: بر همین اساس برای پرورش دهندگان این نژاد اعم از اجداد، مادر و گوشتی تسهیلاتی از جمله اولویت در تامین و تحویل کامل نهاده‌های خوراک دام با نرخ مصوب به پرورش دهندگان، اولویت تامین و تهیه دارو و واکسن با نرخ مصوب، اولویت تامین تسهیلات با نرخ مناسب و استمهال وام تولیدکنندگان، صدور مجوز سقف جوجه ریزی در طول سال، دریافت نکردن هرگونه هزینه در صدور مجوز جوجه‌ریزی، حذف عوارض صادراتی و اولویت مجوز صادرات تخم مرغ نطفه دار و جوجه گوشتی مرغ آرین، بخشودگی ۵۰ درصدی بیمه تکمیلی و اجباری سهم بیمه گذار،  اولویت خرید گوشت مرغ لاین برای ذخایر استراتژیک شرکت پشتیبانی امور دام کشور با قیمت مناسب ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: با تفاهمی که با مدیر عامل بانک کشاورزی انجام شده، مقرر است این بانک برای حمایت از این طرح ملی و تولیدکنندگان، نقدینگی و سرمایه در گردش مورد نیاز برای واحدهای پرورش مرغ مادر و جوجه گوشتی که مبادرت به پرورش این نژاد می‌کنند، در قالب تسهیلات با سود مناسب و پایین پرداخت شود.

 

نظر شما
ادامه