کد خبر: ۶۰۸۷۹

منبع اصلی صنعت مرغداری، از انواع گوشتی و تخمگذار، مرغ لاین (استاندارد) محسوب می‌شود. اکنون به نژاد مرغ لاین به نام آرین در برابر نژادهای خارجی مرغ لاین کمتر توجه می‌شود و این مساله می‌تواند غفلت و تهدید بزرگی برای آینده این صنعت در کشور باشد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، تولید مرغ لاین (استاندارد) فوق‌العاده‌ترین و پیشرفته‌ترین فناوری در صنعت مرغداری است ، زیرا همه مرغ‌های اجدادی، ‌مادر و گوشتی و تخم‌گذار از آن مشتق می‌شود و تمام صفات و خصوصیات ذاتی مرغ طی فرایند تولید از جمله میزان بازدهی، از مرغ استاندارد به‌دست می‌آید.

جمهوری اسلامی ایران پس از آمریکا ، انگلیس، برزیل، هلند، هند، آلمان و فرانسه، در جهان اسلام و خاورمیانه تنها کشوری است که توانسته تولید مرغ استاندارد را در اختیار داشته باشد.

دستیابی به علم پرورش مرغ استاندارد دستاورد بزرگی است که تمرکز بر تقویت این دانش و فناوری در کشور می‌تواند به جهش تولید و ارزآوری برای کشور کمک کند.

با توجه به اهمیت خودکفایی کشور در تولید مرغ استاندارد، مقام معظم رهبری دستور ویژه برای احیای مرغ استاندارد از نژاد آرین صادر کردند و اکنون لازم است برای تحقق این راهبرد هوشمندانه با محوریت وزارت جهاد کشاورزی و مشارکت دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف و توجه مسوولان عالی رتبه کشور، پرورش مرغ از نژاد آرین به عنوان یک ضروررت انکارناپذیر در اولویت کارها و برنامه‌ها قرار بگیرد.

شاید مهمترین راهبرد و نیاز کنونی صنعت مرغداری کشور توجه به مرغ لاین یا استاندارد از نوع آرین است که با ویژگی های بومی ایران سازگارتر است ، یعنی حمایت از پروزش این نژاد در برابر انواع خارجی آن که وابستگی به دنبال دارد و سدی برابر خودکفایی محسوب می شود. ناگفته پیداست فعالیت در این بخش، علاوه برخودکفایی و تامین امنیت غذایی ‌کشور، می‌تواند صنعتی درآمدزا و ارزآور باشد.

به گفته کارشناسان، از هر مرغ استاندارد حدود ۴۰ قطعه مرغ اجدادی و از هر مرغ اجدادی ۸۰ قطعه مرغ مادر و از هر مرغ مادر ۱۲۰ قطعه مرغ گوشتی تولید می شود؛ به عبارت دیگر از هر یک مرغ استاندارد دست کم بیش از ۳۰۰ هزار قطعه مرغ گوشتی تولید می‌شود.

استان سمنان اکنون در صنعت مرغداری در کشور حرف برای گفتن دارد و یک قطب مهم تولید به شمار می‌رود و با توجه به ظرفیتی که در این استان وجود دارد، ایجاد مزرعه پشتیبان مرغ استاندار در دستور کار قرار گرفته است.

ملزومات تولید مرغ استاندارد و احیای نژاد آرین

یکی از کارشناسان حوزه طیور در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: تولید مرغ استاندارد (لاین) عالی‌ترین سطح فناوری در صنعت طیور است که از آن مرغ‌های «اجدادی» سپس مرغ «‌مادر» و در نهایت مرغ های گوشتی و تخم‌گذار تولید می‌شود و همه ویژگی های ذاتی مرغ از جمله میزان بازدهی آن به مرغ استاندارد بازمی گردد.

این کارشناس که نخواست نامی از وی برده شود، ابراز داشت: توجه به تولید مرغ استاندارد و احیای نژاد آرین یک اصل مهم و راهبرد هوشمندانه در خودکفایی، تامین پروتئین و امنیت غذایی کشور است.

وی ادامه داد: تولید مرغ استاندارد در حقیقت مرغ مادر با ویژگی‌های خاص ژنتیکی است، تولید مرغی با این خصوصیات تکنولوژی ویژه‌ای می‌خواهد و به همین سادگی نیست و به همین دلیل دارندگان آن در دنیا کشورهای معدودی هستند و ایران جزو ۶ کشور جهان است که به این فناوری از دیرباز دست یافته است.

وی بیان کرد: در سال‌های اخیر واردات مرغ استاندارد از نژاد «راس» و «کاپ» به دلیل تلفات و ضایعات کمتر و بالاتربودن بهره‌روی آن مورد توجه گرفت، چرا که مرغدار و در مجموع بخش خصوصی به دنبال منافع مالی است و به این دلیل مرغ استاندارد بومی با نژاد آرین مورد کم توجهی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: اکنون برای احیای نژاد آرین باید ضعف‌های این نژاد را با اصلاح نژاد و بهره‌گیری از علم ارتقا داد تا با کاهش ضایعات و افزایش بهره‌وری بخش خصوصی را به استفاده از مرغ استاندارد ایرانی ترغیب کرد.

این کارشناش حوزه طیور یادآور شد: جهاد کشاورزی با یک برنامه ریزی علمی،و حمایت فنی نقشی مهم در حمایت از مرغ استاندارد موجود و ارتقای ویژگی‌های آن دارد.

وی تاکید کرد: نژاد آرین همراه با پیشرفت تکنولوژی و تمرکز بر کاهش تلفات و ضایعات، به‌روز و اصلاح ژنتیک نشد و همین موضوع موجب استقبال تولیدکنندگان از نژادهای خارجی شد که در مقایسه با نژاد ایرانی مصرف دان کمتر، و میزان تلفات کمتر دارد. به طور مثال در نژاد خارجی نسبت سر، پا، گردن و مواد زاید نسبت به گوشت با اصلاح نژاد کاهش یافته اما در نژاد آرین ایران، چنین اتفاقاتی رخ نداد.

وی یادآور شد: ایران وارد کننده خوراک دام و طیور است و مرغ استاندارد نژاد آرین مصرف دان بیشتری نسبت به گونه وارداتی راس و کاپ دارد و باید اصلاح نژاد در کنار احیای نژاد آرین مورد اصلاح نژاد قرار بگیرد.

این کارشناس حوزه طیور گفت: سویا و ذرت مهم‌ترین نهاده تغدیه‌ای طیور به شمار می‌رود که وارداتی است و استان سمنان به دلیل شرایط آب و هوایی و کمبود آب مناسب برای پرورش ذرت نیست و بسیاری از مناطق کشور آب و هوای ‌گرم و نیمه‌خشک دارد.

وی اضافه کرد: مناطق جنوبی کشور مانند خوزستان شرایط خوبی برای پرورش ذرت دارد.

وی تاکید کرد: برای احیای مرغ استاندارد نژاد آرین باید اصلاح ژنتیک و توجه به تولید نهاده همپای هم مورد توجه قرار بگیرد تا به موفقیت و نتیجه مطلوب دست‌ یابیم.

این کارشناس حوزه طیور خاطرنشان کرد: واکسیناسیون مرغ استاندارد نیز از اهمیت ویژه برخوردار است و در استان سمنان و کشور گام‌های برای تولید واکسن طیور برداشته شده است،اما باید تقویت شود.

احیای نژاد مرغ آرین گامی در مسیر خوکفایی و جهش تولید

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: احیای نژاد مرغ آرین در واقع گامی ارزشمند برای خودکفایی کشور در تولید «مرغ استاندارد» است و استان سمنان در تلاش است در این میان نقش‌آفرین باشد.

«دکتر حمیدرضا حسینی» در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: امسال تولید مرغ استاندارد (لاین) و احیای نژاد مرغ آرین و فرهنگسازی برای ترویج استفاده از آن در بین سرمایه‌گذاران، با جدیت دنبال می‌شود.

وی اضافه کرد: مرغ استاندارد علاوه بر ویژگی‌های منحصر به فرد دارای شرایط خاص و سخت‌گیرانه قرنطینه برای پرورش است و باید از هرگونه آلایندگی مانند آلودگی های صنعتی و آب و هوایی دور باشد.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: مرغ استاندارد باید واکسیناسیون منسجم داشته باشد و زیر نظر کارشناس تغذیه شود و به عبارتی برای تولید مرغ استاندارد زنجیره باید به طور کامل و درست انجام شود.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با اشاره توضیحات گفته شده، افزود: تولید مرغ استاندارد دارای ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی است که این ویژگی‌ها، تولید آن را مشکل می‌کند، اما خوشبختانه ایران جزو معدود کشورهایی است که به این تکنولوژی دست یافته است.

سمنان پشتیبان مزرعه پرورش مرغ استاندارد کشور

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان بیان کرد: اکنون در شمال کشور مزرعه پرورش مرغ استاندارد وجود دارد و استان سمنان نقش پشتیبانی از این مرکز را ایفا خواهد کرد.

وی تصریح کرد: پنج نقطه برای احداث مزرعه پشتیبان مرغ استاندار (لاین) در استان سمنان به سازمان جهادکشاورزی معرفی شد و در نهایت یک منطقه در شرق استان مورد تایید قرار گرفت.

وی ادامه داد: ظرفیت مزرعه پشتیبان تولید مرغ استاندار در استان سمنان ۳۰‌ هزار قطعه پیش‌بینی شده است و هر مرغ استاندارد حداقل به مدت ۲ سال قدرت باروری و بهره‌برداری دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان اظهار داشت: یک مزرعه پرورش مرغ اجدادی در دامغان که غیرفعال بود،اکنون به دلیل برخورداری از شرایط مناسب با ظرفیت ۲۰ هزار قطعه به عنوان پشتیبان مرغ استاندارد فعالیت خود را از سر گرفته است.

ارائه بسته‌های حمایتی برای سرمایه‌گذاران در احیای نژاد آرین

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: بسته حمایی مانند تسهیلات با کارمزد پایین تخفیف بیمه، خرید تضمینی گوشت، تامین نهاده با هدف حمایت از برنامه احیا و توسعه مرغ گوشتی نژاد آرین، به مرغداران ارایه می شود.

«ابوالحسن احمدی» در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر ضرورت اجرای برنامه ملی احیای مرغ نژاد آرین با هدف خودکفایی در زنجیره تولید مرغ، ابراز داشت: اعطای بسته حمایتی توسعه مرغ نژاد آرین در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد:  براساس هماهنگی انجام شده تسهیلات کم بهره به زنجیره تولیدکنندگان مرغ گوشتی نژاد آرین پرداخت می شود.

وی اظهار داشت: تولید مرغ استاندارد اوج پیشرفت تکنولوژی در صنعت طیور است که مرغ‌های اجدادی، ‌مادر و گوشتی از نسل آن تولید می‌شود و تمام صفات و خصوصیات ذاتی مرغ مربوط به نسل اول است.

احمدی بیان کرد: سر منشا اصلی در زنجیره تولید گوشت مرغ ، تولید مرغ استاندارد است و تعداد دارندگان این صنعت در دنیا بسیار محدود است و ایران جزو هفت کشور جهان است که به این تکنولوژی از دیرباز دست یافته است.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان یادآور شد: جهاد کشاورزی با یک برنامه ریزی علمی، فنی و تکنولوژی به دنبال حمایت از زنجیره مرغ گوشتی نژاد آرین موجود و ارتقا ویژگی‌های آن است.

وی اظهار داشت: طبق برنامه‌ریزی‌ها مقرر شد ۳۰ درصد از تولید گوشت مرغ در کشور مربوط به نژاد آرین باشد، که با اقدامات انجام شده در سطح ملی اکنون اتفاق‌های خوبی در راه است.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: تولید مرغ استاندارد یک مسئله ۱۰۰ درصد اقتصادی است و صنعت مرغداری کشور برای تولید مرغ سایز(با وزنی بین ۱۲۰۰ تا ۱۶۰۰ گرم) با سن کشتار ۴۲ روزه دارای عملکرد مطلوب و اقتصادی است.

برآیند گفته‌های کارشناسان در این گزارش نشان می‌دهد تولید مرغ استاندارد و احیای نژاد آرین نقشی مهم در خودکفایی، تامین امنیت غذایی و جهش تولید و رونق اقتصاد دارد که افتخاری دیگر در شکست تحریم‌های ظالمانه بدخواهان و دشمنان کشور است. برای دستیابی و افزایش بهروری در این طرح ملی باید، زنجیره تولید مانند تولید نهاده و واکسن طیور در داخل کشور بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد و براساس استعدادسنجی و طرح آمایش سرزمینی نقاط مختلف کشور برای تولید یکی از زنجیره‌های تولید مورد توجه قرار بگیرد و به یک قطب تولید تبدیل شود.

 

نظر شما
ادامه