کد خبر: ۶۰۹۰۸
تعداد نظرات: ۲ نظر

از تاریخ ۲۸ آبان تا ۴ آذرماه با هدف افزایش آگاهی عمومی و جهانی از میکروارگانیسم های مقاوم به آنتی بیوتیک و تشویق برای اتخاذ بهترین شیوه مقابله با این معضل، توسط سازمان جهانی بهداشت هفته جهانی آگاه سازی داروهای آنتی میکروبیال نامیده شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، «دکتر حسین رشیدی» مدیر کل دامپزشکی استان کرمان گفت: دامپزشکی بر عدم استفاده از داروهای غیرمجاز و رعایت دوره پرهیز دارویی قبل از کشتار، نظارت دارد که سبب تضمین سلامت گوشت مصرفی جامعه می گردد.

دکتر رشیدی با اعلام این مطلب که مسئله مقاومت آنتی بیوتیکی یک موضوع مهم است و سلامت انسان و حیوانات و اقتصاد کشور را با مخاطره جدی مواجه می سازد، افزود: امسال با توجه به همه گیری بیماری کرونا و شروع فصل سرما و شیوع بیماری های تنفسی خصوصا آنفولانزا، مبحث پیشگیری از ایجاد مقاومت میکروبی بسیار حائز اهمیت می باشد.

وی با اعلام اینکه شعار امسال این هفته جهانی"اتحاد برای حفظ داروهای آنتی میکروبیال"  نامگذاری شده است، افزود: این اداره کل بمنظور كاهش مقاومت میكروبی برنامه های متعدد و نظارت های ویژه دارد كه شامل برنامه نظارت بر تولید، واردات، عرضه و مصرف داروهای حیوانی و نظارت بر چرخه تولید و توزیع فرآورده های خام دامی می باشد.

دکتر رشیدی بیان داشت: نظارت بر داروهای دامی، افزایش آگاهی مردم، نظارت بر دوره مصرف آنتی بیوتیك برای دام و طیور، اجرای برنامه ها و توصیه های سازمان دامپزشکی، تقویت برنامه نظارت بر ایمنی غذا از مزرعه تا سفره، ارتقای عملکردی آزمایشگاه مرجع و مرکز تشخیص از جمله برنامه های این اداره کل برای كاهش مقاومت میكروبی می باشد.

دکتر رشیدی بیان کرد: آنتی بیوتیک یک منبع با ارزش دارویی است که برای درمان عفونت های باکتریایی مورد استفاده قرار می گیرد و استفاده از آن تنها با تجویز پزشک و دامپزشک و در یک دوره درمانی کامل موثر است اما  استفاده نادرست و نابجا از آنتی بیوتیک، یکی از مهمترین دلایل افزایش باکتری های مقاوم به دارو می گردد.

دکتر رشیدی بیان داشت: ناکارا بودن دارو نسبت به عفونت باکتریایی سبب آثار منفی اختلالات متابولیکی، واکنش‌های سمی و تحریکی و حساسیت و آلرژی و در پی آن افزایش نرخ ناتوانی و مرگ و تحمیل هزینه های هنگفت به جامعه می شود.

این مقام مسئول گفت: امروزه استفاده از پروبیوتیک‌ها به جای آنتی‌بیوتیک‌ها به عنوان محرک رشد در غذای دام و طیور، به عنوان راهکار اصلی ممانعت از توسعه‌ی مقاومت آنتی‌بیوتیکی با منشا دامی شناخته می‌شود.

وی با اعلام اینکه استفاده نادرست از آنتی بیوتیک ها در مزارع و دامداری ها، یکی از مهمترین روش های انتقال آنها به انسان می باشد، افزود: عدم رعایت زمان منع مصرف و نیز مصرف بیش از میزان توصیه شده، سبب مقاومت میکروبی و حضور باقی مانده دارویی در مواد غذایی با منشا دامی می شود که مشکلات بهداشت عمومی و زیان های اقتصادی به جامعه را در پی دارد و لذا بمنظور اهمیت استفاده از غذای سالم و بهداشتی و حذف باقی مانده‌ها و مواد دارویی مختلف در غذای مصرفی جامعه، درآزمایشگاه مرجع و مرکز تشخیص این اداره کل، ردیابی باقی مانده‌های دارویی به ویژه آنتی‌بیوتیک‌ها در گوشت مرغ تولیدی استان صورت می پذیرد.

دکتر رشیدی از انجام بیش از 170 مورد پایش باقی مانده آنتی بیوتیک در گوشت مرغ استان خبر داد و افزود: با انجام این تست ها وجود باقی مانده انتی بیوتیک های کینولون، تتراسایکلین، بتالاکتام، امینوگلیکوزیدها، سولفانامیدها، ماکرولید ها و سفالوسپرین ها در گوشت مرغ مشخص می گردد.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان بیان کرد: به مرغداران توصیه اکید نموده ایم که به رعایت دوره پرهیز دارویی تا پیش از کشتار عمل نمایند.

این مقام مسئول در پایان گفت: با بررسی نتایج آزمایشگاهی از ابتدای سالجاری موارد معدودی تخلف مشاهده شده است که بصورت جدی پیگیری شده است ضمن اینکه از مردم استان تقاضا داریم در صورت مشاهده هرگونه عدم رعایت مسائل بهداشتی مراتب را از طریق شماره تلفن 1512 یا شماره پیامک 3000231512 به اطلاع این اداره‌کل برسانند.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
0
1
وقتی به راحتی دامدار و مرغدار وانت وانت، آنتی بیوتیک از داروخانه دامپزشکی خریده و خودسر مصرف میکند، به نظرم شرایط نگران کنندست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
0
1
[In reply to کانال فارماکوتراپی در دامپزشکی]
ضمن تشکر از بیانات مدیر کل محترم چند سوال و ابهام در مورد فرمایشات ایشان :

اول ، اصولا بروز پاندمی "کرونا" و بیماریهای ویروسی تنفسی مانند "آنفلوانزا" چه ربطی به مقاومت آنتی بیوتیک دارد ؟

دوم ، استفاده از پروبیوتیک ها چه ربطی به ایجاد یا عدم ایجاد مقاومت آنتی بیوتیکی دارد ؟

سوم ، منتظر انتشار اطلاعاتی در مورد پایش آنتی بیوتیک ها و روش این پایش توسط ایشان و همکاران داریم !
نظر شما
ادامه