کد خبر: ۶۰۹۱۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: مزرعه پشتیبان مرغ لاین با هدف احیای نژاد مرغ آرین در این استان ایجاد می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر حمیدرضا حسینی» روز شنبه ابراز داشت: پنج نقطه برای احداث مزرعه پشتیبان مرغ لاین در استان سمنان به وزارت جهادکشاورزی معرفی شد و در نهایت یک منطقه در این استان مورد تایید قرار گرفت.

وی ادامه داد: ظرفیت مزرعه پشتیبان تولید مرغ لاین در استان سمنان ۳۰‌ هزار قطعه پیش‌بینی شده است و هر مرغ لاین حداقل به مدت ۲ سال قدرت باروری و بهره‌برداری دارد.

حسینی تصریح کرد: امسال احیای نژاد مرغ آرین و فرهنگسازی برای ترویج استفاده از آن در بین مردم، با جدیت دنبال می‌شود.

وی بیان کرد: احیای نژاد مرغ آرین در واقع گامی ارزشمند برای خودکفایی کشور در تولید «مرغ لاین» است و استان سمنان در تلاش است در این میان نقش‌آفرین باشد.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: تولید مرغ لاین دارای ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی است که این ویژگی‌ها تولید آن را مشکل می‌کند، اما خوشبختانه ایران جزو معدود کشورهایی است که به این تکنولوژی دست یافته است.

وی اضافه کرد: اکنون در شمال کشور مزرعه پرورش مرغ لاین وجود دارد و استان سمنان نقش پشتیبانی از این مرکز را ایفا خواهد کرد.

حسینی اظهار داشت: یک مزرعه پرورش مرغ اجداد در دامغان که غیر فعال بود،اکنون به دلیل برخورداری از شرایط مناسب با ظرفیت ۲۰ هزار قطعه به عنوان پشتیبان مرغ لاین فعالیت خود را از سر گرفته است.

وی یادآور شد: مرغ لاین علاوه بر ویژگی‌های منحصر به فرد دارای شرایط خاص و سخت‌گیرانه فرنطینه برای پرورش است و باید از هرگونه آلایندگی مانند آلایندگی صنعتی و آب و هوایی دور باشد.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: مرغ لاین باید واکسیناسیون منسجم داشته باشد و زیر نظر کارشناس تغذیه شود و به عبارتی برای تولید این نوع مرغ زنجیره باید به طور کامل و درست انجام شود.

به جمعیتی از موجودات که بتوانند با همدیگر زندگی کنند و همه صفات ژنتیکی خود را به نسل های بعدی منتقل کنند، لاین گفته می شود؛ تولید مرغ لاین عالی‌ترین سطح فناوری در صنعت طیور است که از آن مرغ‌های «اجدادی» سپس مرغ «‌مادر» و در نهایت مرغ های گوشتی و تخم‌گذار تولید می‌شود و همه ویژگی های ذاتی مرغ از جمله میزان بازدهی آن به مرغ لاین بر می گردد.

از هر مرغ لاین حدود ۴۰ قطعه مرغ اجداد و از هر مرغ اجداد ۸۰ قطعه مرغ مادر و از هر مرغ مادر ۱۲۰ قطعه مرغ گوشتی تولید می شود؛ به عبارت دیگر از هر یک مرغ لاین دستکم بیش از ۳۰۰ هزار قطعه مرغ گوشتی تولید می‌شود.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
0
1
بنز بده سمند بگیر...
نظر شما
ادامه