کد خبر: ۶۰۹۹۰

قاچاق دام‌های سبک استان کرمان به کشورهای عربی ادامه دارد اما مردم این روزها با کمبود و گرانی گوشت قرمز مواجه شده اند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از بازار، کرمان هر چند که جزو استان های اصلی تولید گوشت در کشور محسوب نمی شود و بخش قابل توجهی از نیاز خود به گوشت قرمز را از تربت جام و تربت حیدریه تامین می کند اما کانون های داخلی پرورش دام را نیز در خود جای داده است که حدود ۴۰ درصد از نیاز داخل استان را تامین می کنند.

مقصد دام های سبک کرمان لنج های روی آب است

اما طی روزهای اخیر استان کرمان مانند سال گذشته در همین زمان شاهد قاچاق دام است، گفته می شود قاچاق هر دام با وزن متوسط برای قاچاقچیان تا ۸ میلیون تومان درآمد دارد.

دلالان با حضور در روستاهای و شهرستانهایی که مرکز تولید دام هستند پس از خرید دام با قیمت های اغوا کننده آن ها را از راه های مختلف به سمت خلیج فارس می برند

به همین دلیل دلالان با حضور در روستاهای و شهرستانهایی که مرکز تولید دام هستند پس از خرید دام با قیمت های اغوا کننده آن ها را از راه های مختلف به سمت خلیج فارس می برند تا در لنج های غیر قانونی دام ها را به بازار کشورهای عربی ببرند در آنجا چندین برابر سود کنند.

این روزها خبرهای متعدد از کشف باندهای متعدد قاچاق دام در استان کرمان به گوش می رسد، در همین زمینه خبرنگار بازار وضعیت کشف دام سبک در شهرستانهای مختلف را رصد کرد.

روند گسترده قاچاق دام از شهرستان های مختلف کرمان به بنادر جنوبی

فرمانده انتظامی شهرستان جیرفت در جنوب استان کرمان به خبرنگار بازار گفت: با تلاش ماموران نیروی انتظامی یک باند قاچاق دام سبک در این شهرستان متلاشی شد.

«سرهنگ محمدرضایی» در این خصوص بیان کرد: در همین راستا ۱۰۶ راس گوسفند قاچاق کشف و دو نفر نیز دستگیر شدند که ارزش این محموله معادل دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تخمین زده می شود.

اما در شمال استان کرمان نیز همین روند وجود دارد و قاچاقچیان فقط به شهرستانهای جنوبی استان که به خلیج فارس نزدیک است اکتفا نمی کنند.

فرمانده انتظامی رفسنجان در این خصوص به خبرنگار بازار می گوید: متاسفانه شاهد سوء استفاده برخی افراد برای انتقال دام از استان کرمان به مناطق دیگر هستیم و در همین زمینه در آخرین کشفیات ۱۰۲ راس دام کشف و یک نفر دستگیر شد.

«سرهنگ محمد کریمی» نیز ارزش این محموله را دو میلیارد ریال اعلام و تاکید کرد که جلوی قاچاق دام را می گیریم اما در این زمینه دامداران باید همکاری کنند و بدانند فروش دام های به قاچاقچیان موجب اخلال در بازار داخلی می شود و مردم دچار ضرر می شوند.

دامداران باید همکاری کنند و بدانند فروش دامهای به قاچاقچیان موجب اخلال در بازار داخلی می شود و مردم دچار ضرر می شوند

وی از شهروندان رفسنجان نیز خواست موارد قاچاق دام را به پلیس اطلاع دهند.

کمی آن سو تر در شهرستان انار و هم مرز با استان یزد نیز اوضاع بهتر نیست، فرمانده انتطامی شهرستان انار به بازار می گوید: شب گذشته قاچاقچیان قصد داشتند ۱۲۵ راس دام را پس از خرید در سهرستان و از راه فرعی توسط یک کامیون و دو نیسان به بندرعباس منتقل کنند.

«سرهنگ رضا خلیلی نژاد» افزود: افراد متخلف در این زمینه دستگیر و محموله نیز توقیف شده است.

در شهربابک در غرب استان نیز که از قطب های تولید دام در استان محسوب می شود همین روند وجود دارد و نیروی انتظامی ۹۸ راس دام را در این شهرستان توقیف کرده است.

«سرهنگ علی عبدلی» سرپرست فرماندهی انتظامی شهربابک  در این خصوص به بازار گفت: اجازه انتقال دام به کشورهای حاشیه خلیج فارس را نمی دهیم و این امر مصداق اخلال در بازار داخلی و جرم محسوب می شود.

دام ها از استان های غربی به کشورهای عربی خلیج فارس قاچاق می شود

وی از کشف یک کامیون دام و تحویل متخلفان به مراجع قضایی خبر داد و گفت: با متخلفان در این عرصه برخورد قانونی و بدون اغماض انجام می شود.

وی گفت: متخلفان این دام ها را از استاهای غربی به سمت بنادر جنوبی کشور قاچاق می کردند.

«سرهنگ ناصری» فرمانده انتظامی رابُر نیز از کشف یک محموله دیگر دام به ارزش ۱.۵ میلیارد رسال خبر داد و افزود: برای قاچاق این محموله متخلفان از خودروهای سواری مانند تیبا، پژو ۴۰۵ استفاده کرده بودند و ۵ نفر در این زمینه دستگیر شده اند.

ظاهرا رویه قاچاق دام از استان کرمان و یا استان های دیگر و انتقال آن ها از راه های استان کرمان به سمت بنادر جنوبی کشور به یکی از تخلفات عمده قاچاقچیان طی روزهای اخیر تبدیل شده است

ظاهرا رویه قاچاق دام از استان کرمان و یا استانهای دیگر و انتقال آن ها از راه های استان کرمان به سمت بنادر جنوبی کشور به یکی از تخلفات عمده قاچاقچیان طی روزهای اخیر تبدیل شده است.

مدیرکل دامپزشکی شمال استان کرمان در گفتگو با بازار اظهار داشت: در شرایطی که در کشور نیاز به گوشت دام سبک وجود دارد، قاچاق دام مصداق تخلف و اخلال در بازار است که موجب ضرر به دامپروری کشور و استان کرمان و بروز مشکلات در زمینه بروز کمبود گوشت در سطح بازار می شود.

«دکتر حسین رشیدی» به دامداران هشدار داد که سرمایه های دامی استان را در معرض خطر قرار ندهند و گفت: متاسفانه در بسیاری موارد دامهای مولد که می توانند در آینده صنعت دامداری استان تاثیر گذار باشند قاچاق می شوند و این می تواند در دارز مدت جمعیت دامی استان را نیز کاهش دهد.

دام های مولد قاچاق می شوند

وی ادامه داد: هماهنگی لازم با دستگاه های مختلف برای برخورد با قاچاق دام سبک در استان کرمان انجام شده است و امیدواریم با همکاری مردم و کنترل دقیق راه های استان جلوی ادامه قاچاق دام را سد کنیم.

وی در این زمینه حمایت نیروی انتطامی را بسیار کارساز دانست و افزود: مردم نیز باید موارد تخلف و قاچاق دام را به نیروی انتظامی و بازرسان دامپزشکی استان گزارش دهند.

کرمان طی روزهای اخیر با مشکل جدی در زمینه تامین گوشت قرمز مواجه شده و قیمت گوشت نیز ۵۰ هزار تومان نسبت به قبل افزایش یافته و به ۱۵۰ هزار تومان رسیده است.


 
نظر شما
ادامه