کد خبر: ۶۱۰۴۵
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
سرپرست اداره کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر محمد اسدی گندمانی» افزود: ان‌شاءالله خواهیم توانست که یک همدلی ایجاد کنیم اما آنچه من اطلاع دارم و می‌بینم این است که نیروهای ما خیلی خوب هستند ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: سرپرست اداره کل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری نگران بیماری تب برفکی است و با بیان اینکه خوشبختانه تا الان کانون خاصی در استان مشاهده نشده، می‌گوید: «واکسیناسیون دام‌ها شرایط خاصی پیدا کرده است؛ قیمت واکسن افزایش پیدا کرده و واحدهای صنعتی باید خودشان واکسن را بخرند و تزریق کنند که ما از این جهت نگرانی داریم.»

 «دکتر محمد اسدی گندمانی» ادامه می‌دهد: «اجرای کامل ماده ۱۹ با تعرفه‌های اعلام شده، مقداری سخت است چون خیلی از واحدهای تولیدی وضعیت اقتصادی مناسبی ندارند که بتوانند تعرفه ابلاغی را به مسئول فنی بدهند.»

حکیم مهر: آقای دکتر، چه شد که به دامپزشکی علاقه‌مند شدید؟

بنده روستازاده هستم و از قدیم‌ در محل زندگی خود که شهرستان بروجن و شهر گندمان بود، دام داشتیم و به همین دلیل با دامداران در ارتباط بودم. در واقع علاقه به دام از کودکی همراه من بوده است، اما در آزمون کنکور، رشته دامپزشکی را بر اساس علاقه انتخاب نکردم و به شکل ناخواسته در این رشته پذیرفته شدم.

خوشبختانه در ادامه که در کلاس‌های درس حضور پیدا کردم، علاقه‌ای که به دام داشتم، تبدیل به علاقه‌مندی به رشته دامپزشکی شد. در واقع خیلی از موارد مثل کار کردن با دام که برای سایر دانشجویان مشکل بود، برای من اصلا مشکلی نداشت. به این شکل علاقه‌مندی من بیشتر شد و خدا توفیق داد که دکترای حرفه‌ای را اخذ کردم.

حکیم مهر: ورودی چه سالی و کدام دانشگاه هستید؟

ورودی سال ۷۶ دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران هستم و در سال ۸۲ فارغ‌التحصیل شدم.

حکیم مهر:‌ بعد از فارغ‌التحصیلی چه کردید؟

یک‌سال بعد از فارغ‌التحصیلی استخدام سازمان دامپزشکی کشور شدم. محل خدمت من اداره کل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری و شهرستان اردل بود. بعد از آن به شهرستان لردگان آمدم و به مدت ۲ سال کارشناس بودم. در ادامه به مدت ۴ سال مسئول اداره مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل شدم و بعد از آن هم حدود ۹ سال معاونت سلامت اداره کل را در اختیار داشتم. هم‌اکنون هم به‌عنوان سرپرست اداره کل مشغول به انجام وظیفه هستم.

حکیم مهر: ظرفیت‌های دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری چقدر است؟

استان چهارمحال و بختیاری ظرفیت‌های بسیار بالایی هم از لحاظ دامداری و هم خدمات دامپروری، تولید خوراک دام، طیور و آبزیان دارد. همچنین از لحاظ تولید شیر و گوشت، آبزیان و در درجه‌های بعدی تولید مرغ و تخم مرغ شرایط خوبی داریم. ظرفیت اول استان، مزارع پرورش ماهی هستند. قریب به ۵۰۰ مزرعه پرورش ماهی و ۲۵ هزار تن تولید ماهیان سردابی داریم که از این حیث مقام اول کشور را کسب کردیم.

حکیم مهر: برنامه‌های اداره کل برای استفاده از این ظرفیت‌ها چیست؟

اداره کل دامپزشکی در واقع ناظر این ظرفیت‌هاست. پراکندگی مزارع در کل استان زیاد است و برنامه اداره کل این است که طرح مسئولین فنی مزارع پرورش ماهی را که دوستان قبلی استارت زدند، ادامه دهد تا تمام مناطق این مسئول فنی را داشته باشند. سازمان دامپزشکی هم پیگیر اختصاصی کردن مسئولین فنی مزارع طیور است که این مهم را نیز دنبال خواهیم کرد. بحث‌های قرنطینه‌ای را هم با قوت پیگیری می‌کنیم و بنا داریم مجتمع‌های دامپروری را که به نوعی حصارکشی مناسب ندارند، در برنامه کار قرار دهیم و با همکاری با سازمان جهاد کشاورزی محدودیت تردد ایجاد کنیم تا بتوانیم ضمن کنترل ورود و خروج، به کاهش بیماری کمک کنیم.

حکیم مهر: وضعیت استان به لحاظ بیماری آنفلوانزای فوقحاد پرندگان چگونه است؟

خوشبختانه در ۲ سال گذشته هیچ کانونی در خصوص این بیماری نداشتیم و موردی هم نبوده است.

حکیم مهر: درخصوص سایر بیماری‌ها چطور؟

ما یک مقدار نگران بیماری تب برفکی هستیم. البته خوشبختانه تا الان کانون خاصی در استان نداشتیم که نگران‌کننده باشد اما واکسیناسیون دام‌ها شرایط خاصی پیدا کرده است. قیمت واکسن افزایش پیدا کرده و واحدهای صنعتی باید خودشان واکسن را بخرند و تزریق کنند که ما از این جهت نگرانی داریم. البته در حال رایزنی هستیم که اگر بتوانیم واکسن را تهیه و با آن مقداری که سازمان در اختیار ما قرار می‌دهد، برای آنها تزریق کنیم که اگر احیانا کانونی وجود دارد، کنترل شود.

حکیم مهر: مهمترین موانع خرید واکسن چه چیزهایی هستند؟

قیمت واکسن خیلی بالا رفته است و دامداران در شرایط اقتصادی خوبی نیستند که بتوانند واکسن تهیه کنند.

حکیم مهر: ارتباط شما با بخش خصوصی چطور است؟ چقدر از آنها حمایت می‌کنید؟

بنده با دوستان بخش خصوصی روابط نزدیک دوستی دارم. زمانی که معاون بودم نیز ارتباط مستقیم و تنگاتنگی داشتیم. اتفاقا همین ۲ روز پیش هم اولین جلسه کاری را با دوستان بخش خصوصی در قالب شورای نظام دامپزشکی استان برگزار و مباحث خوبی را مطرح کردیم. قرار شد علاوه بر جلسات رسمی که به صورت دستور کاری هست، ماهیانه یک جلسه دیگر داشته باشیم. با متولی انجمن صنفی مسئولین فنی دامپزشکی هم صحبت کردیم که با آنها هم جلسه برگزار کنیم. کمااینکه این دوستان نیز مشکلات زیادی دارند و انشاءالله با این جلسات مستمر، قسمتی از مشکلات مسئولین فنی محترم در واحدهای تولیدی حل خواهد شد.

حکیم مهر: وضعیت اجرای ماده ۱۹ آییننامه نظارت بهداشتی دامپزشکی در استان چهارمحال و بختیاری چگونه است؟

ماده ۱۹ در استان ما اجرایی شده است اما مشکلاتی از جهت اجرای کامل آن وجود دارد. در واقع اجرای کامل آن با تعرفه‌های اعلام شده، مقداری سخت است چون خیلی از واحدهای تولیدی وضعیت اقتصادی مناسبی ندارند که بتوانند تعرفه ابلاغی را به مسئول فنی بدهند. لذا همواره مسائل اینچنینی بین مسئول فنی و کارفرما وجود دارد اما سعی ما بر این است که با همکاری با دوستان و کمک گرفتن از نهادهای مرتبط علی‌الخصوص اداره کار، کمک کنیم تا ماده ۱۹ در استان اجرایی شود.

نکته دیگر اینکه بعضی جاها ظرفیت‌هایی مثل مزارع پرورش طیور و آبزیان وجود دارد که الان خیلی از آنها مسئول فنی ندارند و ما با کمک دوستان در نظام این را هم گسترش می‌دهیم.

حکیم مهر: آقای دکتر، به نظر شما چرا حاشیه‌های پیرامون اداره کل دامپزشکی استان چهار محال و بختیاری تا این حد زیاد است؟

استان ما ظرفیت خیلی بالایی دارد و این ظرفیت بالا به ما کمک خواهد کرد که اگر احیاناً حاشیه‌ای هم باشد، با فعالیتی که در مجموعه می‌کنیم و چابک‌سازی که ایجاد خواهیم کرد، رفع شود. انشاءالله هدف ما فقط کار است و ما کار را سرلوحه قرار دادیم و همه نیروها دوشادوش هم به مردم و بهره‌برداران و دامداران خدمت می‌کنند.

حکیم مهر: اما بیشتر حاشیه‌ها از سوی همین مجموعه اداره کل است؛ مثلا در چند سال اخیر چندین مدیر کل عوض شده است یا اینکه همواره در فضای مجازی حاشیه‌سازی‌هایی ایجاد می‌شود.

البته بنده از حاشیه‌ها با این شدتی که شما می‌فرمایید، خیلی اطلاع ندارم اما اگر چنین چیزی هم باشد باید کار کارشناسی روی آن انجام شود و من متخصص این نیستم.

سعی ما بر این است که در درجه اول این وفاق و همدلی را در مجموعه ایجاد کنیم و من احساس کردم که این موضوع در حال رخ دادن است. چون خود بنده روحیه حاشیه‌طلبی ندارم و اصلا به حواشی نمی‌پردازم. ۹ سال معاون سلامت بودم و هدف من کار و کار و کار است. در کنار آن استفاده از ظرفیت‌های خوب اداره کل دامپزشکی و شبکه‌های مهم است. ما نزدیک به ۵۰ متخصص مختلف در مجموعه داریم که زمینه برای استفاده از علم آنها در مجموعه فراهم نشده است. انشاءالله سعی می‌کنیم برای استفاده از این ظرفیت، مجموعه را تبدیل به مجموعه تخصصی کنیم. در کنار آن سعی می‌کنیم بعضی سوءتفاهم‌ها را که احیانا وجود دارد، با بهره‌گیری از ظرفیت نماینده ولیفقیه و خود ما رفع کنیم. انشاءالله خواهیم توانست که یک همدلی ایجاد کنیم اما آنچه من اطلاع دارم و می‌بینم این است که نیروهای ما خیلی خوب هستند. من به جد می‌توانم بگویم که ما انسان مغرض و اخلا‌لگر در سیستم خود نداریم.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

از شما تشکر می‌کنم و همچنین از همکاران در سازمان دامپزشکی که این اعتماد را به من کردند. از همکاران خودم در شبکه‌های دامپزشکی به خصوص کاردان‌های دامپزشک که خط مقدم مقابله با بیماری‌های مشترک هستند و همیشه نادیده گرفته شدند و سعی می‌کنیم حضور آنها را پررنگ‌تر کنیم، تشکر می‌کنم. از مجموعه جهاد کشاورزی و نمایندگان مجلس، استانداری و... هم تشکر می‌کنم.

انشاءالله سعی خواهیم کرد با جذب همدلی و همکاری به گونه‌ای پیش برویم که درصد سطح بیماری‌ها را پایین بیاوریم و خدمات‌دهی و نظارت تخصصی را با همکاری نظام دامپزشکی که بازوی توانمند ما در استان است، افزایش دهیم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۸
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
1
10
................... ما که تو بخش خصوصی هستیم باید بسوزیم و بسازیم.
وقتی بازرس های شبکه دامپزشکی میان واحد های تولیدی تمام قوانین و دستورالعمل هارو باید مسئول فنی بهداشتی اجرا کرده باشه ولی تا بحث حقوق مسئول فنی و ماده ۱۸ و ۱۹ میشه میگن اجرایی و عملی نیست.
جای تاسف هست که دریافتی مسئولین فنی زیر حد فقر هست. تازه اگر خوشبخت باشن و کار پیدا کرده باشن
پاسخ ها
دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
واقعا جای تاسف داره . ما چند ساله که چوب این اختلاف بین بخش دولتی و خصوصی رو میخوریم . با این طرض تفکر انتظار داریم ماده 19 اجرا بشه . خودت بیا مسول فنی باش ببین چه طعمی داره . مسول فنی شدن آخر بدبختیه .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
2
10
دوست عزیز لطفا خود شما استعفا بدین و بیاید مسئول فنی بشید بعد ببینم در مورد تعرفه ها و ماده ۱۸ و ۱۹ همین حرف ها رو میزنید. وقتی اجاره خونه و خرج خونه رو نداشته باشین همین اظهار نظر هارو میکنین. خودتون تو سیستم دولتی امنیت شغلی و حقوق و مزایای مکفی دارید بعد در مورد حقوق مسئول فنی کشتارگاه که نصف شب باید بره سر کار اینگونه صحبت میکنید. درود از حمایتی که از مسئول فنی ها میکنید.
امیدوارم یک روزی دست تقدیر و سرنوشت کاری کنه که مسئولین دولتی که اینگونه اظهار نظر می کنن مجبور بشن خودشون مسئول فنی بشن تا ببینم چگونه خرج زندگی خودشونو در میارن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
دوست عزیز . خواهشا از خودتون مایه بگذارید و ادرس انحرافی ندید. اون شخصی که نصف شب میره کشتارگاه و میاد خودش میتونه از خودش دفاع کنه. پس خواهشا افکار رو به اشخاص خاص هدایت نکنید و با این خاله زنک بازی ها در فکر تخریب اشخاص نباشید.
سپهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
1
4
ان شالله ک هدف کار برای مردم باشد و دکتر اسدی هم بتوانند در این مسیر موفق باشند..
اما همون طور که سوال شد حواشی هست و شاید همین حواشی باعث گردید مدیر کل های قبلی عوض گردد. و باید عامل حواشی که در دو دوره مدیران قبلی متاسفانه صاحب منصب حساس بوده اند نیز کنار گذاشته شوند وگرنه اش همان اش است و کاسه همان کاسه.....
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
متاسفانه در نظر نگرفتن لیاقت افراد جهت واگذاری پستها ،و تصمیم فقط برای بریدن صدای مخالفان نتیجش تا حالا این شده ،امیدوارم اقای دکتر اسدی از این رویه پیروی نکنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
0
2
با این حال اوضاع گرانی واکسن چه جراتی دارین که مدیرکل شدین.
ناظر بهداشتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
1
5
آقای سرپرست امیدوارم مطلب منو بخونین، تمام مسئولین دولتی بخونن
چرا به پرداخت حقوق مسئولین فنی بهداشتی که میرسه ادعا میکنید که وضع تولیدی خرابه، ................... نکات زیر رو بخونید :
_وقتی آقایون رو میبینید به خودروهای زیر پای خودشون و فرزندانشون توجه کنید، منصفانه قیمت گذاری کنید.
_از مدیران بانکها وقتی آقایون میرن وام کم بهره بگیرند بپرسید حساب بانکی و میزان درآمد رو که بانک اعلام میکنند چقدره؟
_میزان توليدات اونها رو میدونید (البته اگه به شما آمار صحیح بدن) خب خیلی راحت میتونید حساب کنید
_چطور وقتی عوارض و تعرفه‌های بهداشتی رو واریز نمیکنند اجازه نفس کشیدن به آقایون نمیدین تا پول رو واریزکنن
_اگه میخواین کمک به تولید کنید اول به بانکها بگین که سودهای چندبرابری رو نگیرند و سریع واحد تولیدی رو مصادره نکنن، بعد مالیات و عوارض مختلف رو چند سال به تولیدی ها ببخشین.
_در ضمن خیلی راحت با یک جلسه با تولیدکننده ها متوجه موانع تولید میشین .....................
.................... ما فقط دستمون به جایی نمیرسه.
..............................
پاسخ ها
مسئول فنی بهداشتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
واقعا
فکر میکنن ما متوجه نمیشیم
پول کیسه های خالی رو جمع کنند حقوق یه مسئول فنی میشه
چرا دولتی ها این چیزا رو میگن
مسول فنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
0
1
من خانم دکتر سراغ دارم قبل از گرفتن حقوق ۴ تومن پرداخت میکنه سپس ۷ تومان به حسابش میزنند مسول فنی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
0
3
استارت حواشی زده شد. متاسفانه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
1
0
جالب هست که وقتی صحبت از حقوق دامپزشک هر مجموعه ای میشه آقایون ها دچار بدبختی مالی میشن؟ جالبتر از اون همراهی ........ افراد دولتی برای ........... این مجموعه هاست.
مطمئنم که مسئول محترم حکیم مهر به بهترین نحو این نوشته من رو سلاخی خواهند کرد که به کسی بر نخورد و خاطر همه به جز مسئولین فنی مکدر نشود.
ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
1
2
با سلام
با ارزوی موفقیت اقای دکتر در پست جدید، متاسفانه در سنوات گذشته اهمیتی برای نظر کارشناسان شبکه قائل نمیشدند و همه زحمات بر عهده روسای شبکه بود که نهایتا نتیجه امر زیاد هم خوب نبود ،چند پیشنهاد خدمتتون داشتم
۱-استفاده از نظرات کلیه همکاران برابر پست سازمانی همانگونه که مستحضرید اغلب روسای ادارات ازهمکاران کاردان یا سایر رده ها انتخاب شده اند متاسفانه این روسا اشتباهات زیادی در انجام وظایف محوله انجام داده اند که با بررسیی ساده سامانه های سازمان ،از دام طیور ابزیان تا قرنطینه و .. کاملا شفاف هست لذا استفاده از دکتر دامپزشک در این پستها در کنار سایر دوستان به پیشرفت کار کمک‌میکند
۲_تنظیم برنامه هماهنگ در کل استان نه واگذاریی ان به رییس شبکه به عنوان مثال یک برنامه زمانی یکسان در واکسیناسیونها و...
۳- استفاده از رتبه بندی شبکه ها جهت افزایش کارایی شبکه ها و همکاران البته به صورت کاملا صحیح که در صورت نیاز امکان ارایه ان توسط کارشناسان هست
۴-نیاز به بازدید صحیح و میدانی ادارات ستادی از شهرستانها و اقدامات صورت پذیرفته
۵-ارسال امار هفتگی که متاسفانه از طریق اداره کل ابلاغ گردیده حز تجمع امار ی که حتی توسط ادارات ستادی هم مطالعه نمیگردد اثری ندارد که صحت انها هم مورد شک هست
۶_استفاده از همکارانی در ادارات ستادی که توانایی انجام امور محوله را داشته باشن. کسی که پست رییس اداره بهداشت رو داره ولی نمیتونه از کشتارگاهای مرغ بازدید کنه یا از اماکن سطح شهر چه دردی را دوا میکند
۷-در قسمت دارو و درمان کاستی های زیادی مشاهده میگردد که نیاز به اقدام عاجل هست عدم‌نظارت بر توزیع داروها ،عملکرد درمانگاه و ..
۹-علی رغم امکان تاسیس درمانگاه پاره وقت توسط همکاران دولتی متاسفانه این مهم به دلیل کارشکنی نظام دامپزشکی صورت نپذیرفته علی رغم پیگیری از مدیر کل قبلی متاسفانه نتیجه ای حاصل نگردید لذا با توجه بهسطخ درامد همکاران که زیر خط فقر هست عاجزانه تمنا دارم اقدام نمایید ،نکته قابل تامل اشاره به اینموضوع که برخی همکاران ستادی بدون جوزهای لازم واکسیناسیون طیور استان را در دست گرفته و ازورود سایر به این امر جلوگیری نموده اند هنین افراد انگیزه ای برای اخقاق حق سایر همکاران ندارند
مطلع
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
0
0
بنظر بنده این انتخاب با الگو برداری از انتخاب مبتنی بر عملکرد در یک سازمان دولتی بهترین انتخاب در بین تمام انتخاب های استانی ریاست محترم سازمان است استفاده از افرادی که در حوزه ایی کار میکردند که با اصل و شاکله و چارچوب یک اداره کل آشنا هستند یک انتخاب بدون ریسک و مبتنی بر مدیریت پایدار است ولی متاسفانه خیلی از روسای محترم پیشین سازمان در این خصوص دچار اشتباهات راهبردی می شدند و بهمین خاطر وضعیت برخی ادارات کل در حال حاضر اسفبار است
داریوش
|
United States of America
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
0
1
به نام خدا. همکار عزیزمان در خصوص دخالت و سلیقه گذاری نظام دامپزشکی استان خوب گفتند . امیدواریم دکتر اسدی بزرگوار همچون رئیس پیشین وامدار نظام نباشند و علاوه بر آن در عملکرد و کار ایشان کاملا اشراف داشته باشند. ریشه عمده نابسامانی مادی و روحی دامپزشکان عزیز استان در نظام است که گویا با ارتباطات خود در سازمان بیشتر موفق در اعمال نظر و سلیقه هستند تا اعمال قانون.
نظر شما
ادامه