کد خبر: ۶۱۰۶۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

با اعلام نتیجه آزمایش علت مرگ مشکوک تعدادی از پرندگان وحشی در تالاب ازباران شهرستان فریدونکنار، شیوع آنفلوانزا حاد پرندگان وحشی در مازندران تایید شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، مدیرکل دامپزشکی استان مازندران روز جمعه اظهار داشت: نتیجه آزمایشات انجام شده از سوی سازمان دامپزشکی کشور نشان می دهد که علت مرگ چند بال از پرندگان وحشی در تالاب ازباران شهرستان فریدونکنار ابتلا به بیماری آنفلوانزای پرندگان است.

«دکتر سید حسین رضوانی» با بیان اینکه هشدارهای لازم به مردم منطقه برای استفاده نکردن از گوشت پرندگان وحشی داده شد افزود: خوشبختانه به دلیل نظارت مناسبی که بر صنعت طیور استان مازندران می شود، تابه این لحظه هیچ نشانی از بروز آنفلوانزا حاد پرندگان در مرغداری های استان مشاهده یا گزارش نشد.

وی گفت: در شرایط فعلی پرندگان مهاجر وحشی می توانند کانون اصلی ناقل بیماری آنفلوانزا حاد پرندگان به سایر نقاط استان باشند و از پرورش دهندگان مرغ بومی و اردک و سایر پرندگان خانگی می خواهیم تا از رهاسازی پرندگان خود به داخل مزارع خودداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران تاکید کرد که مراقبت های بهداشتی از مرغداری ها در حال انجام است و هشدارهای لازم نیز مرغداران و دست اندارکاران این صنععت در استان برای چگونگی مراقبت از واحدهای مرغداری داده شد تا مانع سرایت بیماری به بخش صنعتی شوند

رضوانی اظهار داشت: تاکنون آنفلوانزا حاد پرندگان فقط در پرندگان مهاجر وحشی تالاب فریدونکنار مشاهده شد و گزارشی از مرگ مشکوک پرندگان وحشی مهاجر در تالاب ها و یا آببندان های استان گزارش نشد.

وی به مردم استان مازندران هشدار داد تا از خوردن گوشت پرندگان وحشی و خرید آن از بازارهای غیر رسمی در سطح استان برای تامین سلامتشان خودداری کنند.

دامپزشکی استان مازندران پیش از این نیز در اوایل آذرماه با توجه به فراسیدن فصل سرما بر افزایش مراقبت های بهداشتی در صنعت مرغداری استان برای جلوگیری از آنفلوانزا حاد پرندگان هشدارهای لازم را داده بود.

استان مازندران با داشتن بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ واحد مرغداری و تولید سالانه ۲۰۰ تا ۲۲۰ هزار تن گوشت مرغ حدود ۱۱ درصد از نیاز کشور به گوشت سفید (مرغ) را تامین می کند و یکی از قطب های مهم تولید این مواد پروتئینی در کشور محسوب می شود.

علاوه بر این، مهاجرت سالانه ۱.۵ میلیون بال پرندگان مهاجر زمستان گذران داخلی و خارجی به تالاب و آبگیرهای استان و وجود چند صد هزار مرغ بومی با رویکرد پرورش خانگی ، مازندران را به عنوان یکی از کانون های اصلی در معرض خطر بیماری آنفلوانزا، نیوکاسل و برونشست در فصل سرما قرار می دهد.

تالاب ازباران شهرستان فریدونکنار یکی از بزرگ ترین مقاصد پرندگان مهاجر و زمستان گذر در استان مازندران است که سالانه یک سوم پرندگان مهاجر فصل زمستان را در این تالاب می گذرانند.

همچنین براساس اعلام منابع رسمی به دلیل وجود تنها بازار فروش پرندگان مهاجر زمستان‌گذر استان‌های شمالی کشور در فریدونکنار بیشترین کشتار پرندگان و فروش آنها نیز در این شهرستان انجام می شود که البته بارها از سوی سازمان مهیط زیست غیرقانونی اعلام شد.

اما با گذشت حدود یک دهه از تصمیم استانی برای تعطیلی این بازار به خصوص مصوبه شورای تامین استان در سال گذشته، این بازار همچنان فعال است و با شیوع آنفلوانزا تداوم فروش پرندگان در این بازار نیز نگران کننده است.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
0
1
خدا کنه مرغ داری ها برسه همه مرغ ها تلف بشن هرروز بهانه هایی مرغ گرون میکنن منت میزارن سرمون صددرصد افزایش بعد یک درصد ارزونتر
نظر شما
ادامه