کد خبر: ۶۱۰۶۳

ذبح شرعی به قدری حائز اهمیت است که در قرآن صریحا ذکر شده این در حالی است که در برخی مناطق استان ایلام همچنان با اصول اولیه ذبح دام آشنا نیستند و سبب بروز شک و شبهاتی در حلیت گوشت دام شده است.

اخیرا مخاطبان فارس سوژه‌ای را در سامانه فارس من با عنوان «مردار به خورد مردم ایلام ندهید» ثبت کرده‌اند، که خبرنگاران فارس بر آن شدند تا موضوع را پیگیری کنند.

حلال شدن گوشت یکی از دلایلی است که در نگاه اول برای انجام ذبح اسلامی از سوی مسلمانان مورد توجه قرار می‌گیرد اما براساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده، ذبح اسلامی علاوه بر اینکه سبب حلیت گوشت دام می‌شود، به ماندگاری و افزایش کیفیت گوشت دام نیز کمک می‌کند.

از جمله شرایط ذبح اسلامی گفتن بسم‌الله، رو به قبله بودن دام و قطع اوداج اربعه نای، مری و دو رگ شریانی و وریدی اطراف گردن با چاقوی تیز است؛ در ذبح اسلامی با توجه به نحوه برش گردن همه رگ‌ها قطع شده که این امر سبب می‌شود خونریزی با سرعت و به صورت ناگهانی انجام شود.

 نظارت بر ذبح شرعی در کشتارگاه‌های دام و طیور امر مهمی است که در راستای تولید غذای حلال باید مورد توجه مسوولان قرار گیرد.

بر اساس گفته شاهدان عینی در کشتارگاه‌ها و مناطقی از قبیل مهدی آباد و شباب، کشتار غیرمجاز دام انجام و آنگونه که باید به انجام ذبح اسلامی توجه نمی‌شود و همین امر سبب بروز شک و شبهاتی در حلیت و انجام صحیح ذبح اسلامی برای برخی افراد شده است.

ذبح دام در مهدی‌آباد زیر نظر دامپزشکی انجام نمی‌شود

«حجت‌الاسلام والمسلمین بازیار» مسوول دفتر نمایندگی ولی فقیه اداره کل دام‌پزشکی استان ایلام در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: ذبح دام در مناطقی از جمله مهدی‌آباد زیر نظر دام‌پزشکی انجام نمی‌شود اما با توجه به این که بر اساس گفته مراجع تقلید چون ذبح در بازار مسلمین انجام می‌شود حکم بر حلیت آن داده می‌شود.

وی افزود: بر اساس بازدیدهای نامحسوسی که در این مناطق انجام شده با توجه به این‌که ذبح دام در این مناطق رو به قبله با بسم الله و سایر شرایط انجام می‌شود بی‌شک ذبح دام مشکل شرعی ندارد.

مسوول دفتر نمایندگی ولی فقیه اداره کل دام‌پزشکی استان ایلام ادامه داد: کشتار دام در مناطقی مانند مهدی‌آباد، شباب و... تنها از لحاظ بهداشتی مورد تایید نیست اما از نظر شرعی مشکل ندارند.

این مسوول ادامه داد: در کشتارگاه‌های استان نیز ناظر ذبح شرعی بر چگونگی ذبح توسط ذابح نظارت دارد.

در ذبح غیر اسلامی خون از بدن دام خارج نمی‌شود

وی اظهار کرد: ذبح اسلامی در زیر برآمدگی گلو انجام می‌شود و در آن ۴ شریان اصلی بریده و خون به سرعت از بدن دام خارج می‌شود اما در ذبح غیراسلامی این امر محقق نشده و صحیح انجام نشدن ذبح سبب می‌شود خون از بدن دام خارج نشود که این امر به فاسد شدن گوشت در زمان کوتاه می‌انجامد.

«حجت‌الاسلام بازیار» در پایان گفت: از سوی دیگر مصرف چنین گوشتی سبب آسیب به دستگاه گوارش شده و سلامت افراد را به خطر می‌اندازد.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده شد و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰)  بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تایید کرد.

ویروس کرونا تا کنون حدود ۱۲ میلیون نفر از جمعیت جهان را درگیر کرده و جان بیش از یک میلیون نفر را گرفته است.

همچنین شیوع کرونا در ایران تا کنون سبب مرگ ۴۶ هزار و ۶۸۹ نفر شده است.

 

نظر شما
ادامه