کد خبر: ۶۱۰۶۴

شیوع آنفلوانزای پرندگان در تالاب بین المللی میقان برای بار دوم طی سال‌های گذشته گزارش شده است، برخی تحقیقات جهانی از علل انتقال این بیماری و ارتباط آن با پشه‌ها گمانه زنی‌هایی کرده اند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، چند روز پیش اعلام شد باز هم آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به تالاب میقان بازگشته است و بر اساس مصوبات کارگروه مخاطرات زیست‌محیطی مدیریت بحران استان مرکزی و با توجه به ناقل بودن پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هرگونه تردد و نزدیک شده به تالاب میقان ممنوع شده است.

«رضا میرزایی» مدیرکل محیط‌زیست استان مرکزی در تشریح آخرین وضعیت انتشار بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان اراک گفته بود: بر اساس پایش انجام‌شده از سطح تالاب میقان و هشداری که قبلاً سازمان دامپزشکی داده بود که کشورهای شمالی همسایه ایران درگیر آنفولانزای فوق حاد پرندگان هستند سازمان محیط‌زیست پایش گسترده‌ای را در تالاب‌های کشور انجام داد و با توجه به اینکه در سال ۹۵ هم تالاب میقان درگیر این آنفلوانزای فوق حاد شد و تلفات سنگینی را داشت تیم‌های ما به نحوه عملکرد و مواجهه با لاشه و حرکات پرندگان مبتلا کاملاً آشنایی داشتند.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی در خصوص نحوه پایش ها توضیح داده است به محض اینکه در هفته گذشته بی‌حالی پرندگان از نوع غاز خاکستری مشاهده شد پایش ها تشدید شد و متأسفانه اولین لاشه روز جمعه کشف و تحویل دامپزشکی شد، کارشناسان دامپزشکی نیز عصر جمعه اعلام کردند که آزمایش آآنفلوانزای فوق حاد این لاشه مثبت است.

استفاده از پهباد برای پایش تالاب کمک کننده است

اما «محمود کلنگری» پژوهشگر حوزه تنوع زیستی و گردآورنده اطلس مهره داران تالاب کویری میقان در گفتگو با خبرنگار مهر، با تاکید بر اینکه راهی جز معدوم سازی پرندگان مبتلا به این ویروس وجود ندارد، گفت: اما راه‌های پایش را می‌توانیم با کمک تکنولوژی‌های روز همچون پهبادها تسریع ببخشیم، این وسیله پروازی که از سطح تالاب‌ها تصویر برداری کنند می‌تواند به یافتن پرندگانی که قدرت پرواز ندارند، کمک کنند.

وی ادامه داد: ترس باعث پرواز پرنده می‌شوند و به این ترتیب به راحتی می‌توان پرندگانی که توانایی پرواز ندارند و مبتلا به ویروس شده اند را تشخیص داد و راحت تر پیدا کنیم.

این کارشناس شناسایی به موقع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را راهی مؤثر برای عدم انتقال این ویروس به انسان برشمرد و اظهار داشت: ممکن است خطر همزمانی شیوع این ویروس با ویروس کرونا فاجعه انسانی را رقم بزند و باید از آن جلوگیری کرد.

کلنگری با تاکید بر معدوم سازی پرندگان مبتلا تنها حفظ گونه‌های در معرض خطر انقراض جهانی را مثل غاز پیشانی سفید کوچک لازم دانست و گفت: که این پرنده در یک ماه در تعداد ۲۰ تا ۳۰ فرد در مسیر مهاجرتش در تالاب میقان ساکن می‌شود.

لزوم همراهی دیگر دستگاه‌ها در مهار بیماری

وی با بیان اینکه برای مدیریت این بیماری باید از توان تمام ارگان‌ها برای مدیریت استفاده کرد افزود: باید از هلال احمر، اداره کل منابع طبیعی کمک گرفت، همانطور که در زمان آتش سوزی جنگل‌ها دیگر ارگان‌ها هم وارد عمل می‌شوند. در این برهه نباید اداره کل محیط زیست مرکزی تنها بماند.

شاید پشه‌ها عامل انتقال ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان باشند

این پژوهشگر حوزه تنوع زیستی با بیان اینکه ما با یک بازه زمانی چند ساله شیوع این بیماری مواجهیم که شدت آن متفاوت است، بر لزوم انجام تحقیقات ویروس شناسی تاکید کرد و گفت: لازم است که تحقیقی صورت بگیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: برخی تحقیقات جهانی که بر روی این ویروس انجام شده حاکی از ان است که این ویروس در بدن پشه‌ها زنده می‌ماند و لازم است که متخصصین ویروس شناس این پژوهش را داشته باشند که آیا می‌تواند واقعیت داشته باشد.

وی ادامه داد: شاید دلیل اینکه تالاب میقان نقطه آسیب پذیر این ویروس است به دلیل وجود پشه‌ها باشد که این تالاب را به بارانداز این ویروس تبدیل کرده است.

کلنگری با یادآوری این نکته که تحقیق فوق در سال ۲۰۰۸ انجام شده است تاکید کرد: باید بر روی این فرصیه بیشتر تأمل کرد.

بر اساس اداره کل محیط زیست استان مرکزی تاکنون ۵۰۰ هکتار از تالاب میقان مورد پایش قرارگرفته و حدود ۴۵ لاشه دفن شده است. تالاب میقان اراک یکی از زیستگاه‌های مهم پرندگان بین‌المللی است که هر سال در فصل پاییز، پذیرای شمار زیادی از گونه‌های مختلف پرندگان به ویژه درناهای خاکستری است که این مهم بسترساز اکوتوریسم پرنده‌نگری است.

این تالاب تجربه شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را در سال ۹۵ را داشته که بیش از ۲۴۰۰ لاشه پرنده از سطح تالاب جمع آوری شد.


نظر شما
ادامه