کد خبر: ۶۱۰۶۸

نشست تیم بررسی و مطالعات اپیدمیولوژیک و آنالیز خطر بیماری های دامی در محل اداره کل دامپزشکی استان کرمان با حضور مدیر کل دامپزشکی استان کرمان، معاون سلامت، روسا و کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان کرمان و شبکه های دامپزشکی شهرستان های کرمان، بم، بردسیر با محوریت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در محل اداره کل دامپزشکی استان کرمان با رعایت پروتکلهای بهداشتی مقابله با بیماری کرونا از جمله فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک برگزار گردید.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، «دکتر حسین رشیدی» مدیر کل دامپزشکی استان کرمان، در ابتدای این نشست ضمن تبیین اهمیت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، گفت: با توجه به مشکلات تامین خوراک مرغداری ها، کم بودن دان سهمیه ای و سو استفاده و تقلبات برخی افراد در تامین دان مرغداری ها به صورت آزاد و جابجا شدن دان بین مرغداری ها، خوراک طیور یکی از مهمترین عوامل خطر انتقال و انتشار بیماری آنفلوانزا پرندگان می باشد.

وی ضدعفونی کردن خوراک طیور را حایز اهمیت اعلام نمود و گفت: نظارت جدی بر خوراک طیور در زمان انتقال از کارخانه، بین دوره های پرورش و بین مزارع اهمیت فراوان در پیش گیری از این بیماری دارد.

دکتر رشیدی گفت: از جمله نقاط پرخطر خوراک طیور کارخانه ها و انبارهای خوراک غیرمجاز فاقد استانداردهای بهداشتی می باشد ضمن اینکه مراکز عرضه و مرغداری هایی که خودشان اقدام به ساخت و فروش خوراک می کنند و خوراک موجود در فروشگاه های پرندگان زینتی نیز از جمله این نقاط پر خطر می باشد.

وی گفت: عرضه متمرکز و رسمی دان آزاد، به رفع بسیاری از مشکلات مربوط به خوراک طیور کمک خواهد کرد.

دکتر رشیدی گفت: واحدهای پرخطر این بیماری در چند گروه طبقه بندی شده و از طریق این اداره کل برای تهیه بانک اطلاعاتی، این نقاط پر خطر به شهرستان ها اعلام شده است و بر لزوم مراقبت این واحدها و دریافت گزارشات شهرستان ها تاکید گردیده است.

این مقام مسئول این نقاط پرخطر را مرغداری های فاقد استانداردهای بهداشتی، واحدهای سایر ماکیان، پرندگان بومی و صنعتی حاشیه تالاب ها و آبگیرها، مناطقی که تراکم واحدهای پرورش طیور در آنها بالا است و در فاصله کمی از هم قرار دارند، مرغداری های نزدیک به جاده ها و کشتارگاه ها، واحدهای نزدیک به زمین های کشاورزی که از کود مرغی استفاده می کنند، مرغداری های صنعتی نزدیک به پرندگان بومی، زنده فروشی ها و فروشگاه های پرندگان زینتی اعلام کرد.

دکتر رشیدی اعلام داشت: علیرغم اهمیت مراقبت از این واحدها، به دلیل ترددهای غیرضروری که بعنوان مهمترین عوامل انتقال و انتشار بیماری شناخته می شود، اطلاع گیری از تلفات بیماری در مرغداری ها باید از طریق ارتباط موثر با مرغداران و نمایندگان آنها، اتحادیه و تعاونی مرغداران و همین طور کلینیسین های طیور صورت پذیرد که البته  این اداره کل در تعامل کامل با مراکز بخش خصوصی و اتحادیه و تعاونی های طیور می باشد.

وی از مانور دورمیزی آنفلوانزای فوق حاد توسط این اداره کل و شبکه های دامپزشکی شهرستان ها خبر داد و بیان داشت: فعالیت های پیشگیرانه در مرغداری های استاندارد باید بر اطلاع رسانی و آموزش در خصوص بیماری و اصول بیوسکیوریتی برای جلوگیری از ورود ویروس به مزرعه متمرکز باشد ضمن اینکه در واحد های فاقد استانداردهای بهداشتی جلوگیری از انتشار بیماری به دیگر پرندگان اهمیت ویژه ای دارد.

در ادامه «دکتر فرید صباغ» عضو تیم بررسی و مطالعات اپیدمیولوژیک بیماری های دامی مطالبی در خصوص تشخیص بالینی و کالبد گشایی این بیماری  در پرندگان آبزی، خانگی و صنعتی ارائه نمود و گفت: در صورت مشاهده تلفات بالا، علائم تنفسی و کاهش تولید در جمعیت طیور، حتما بایستی طیور ازلحاظ این بیماری بررسی گردند.

وی ادامه داد: تشخیص این بیماری بر اساس علائم بالینی، قطعی نیست و حتما این بیماری باید با روش های آزمایشگاهی تایید شود.

دکتر صباغ در مورد انواع آلاینده های خوراک، ضدعفونی دان، ویژگی های ضدعفونی کننده ها، ضدعفونی کننده های موجود در بازار و روش استفاده از آنها توضیحات کاملی ارائه کرد و گفت: لازم است که ضدعفونی کننده سمی نبوده اثر سوء روی خوراک و دارو واکسن دام نداشته و ماندگاری زیاد داشته باشد.


نظر شما
ادامه