کد خبر: ۶۱۰۷۷

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با تأکید بر اینکه همدان از نظر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان پاک است، گفت: پرندگان تلف شده در تالاب آق‌گل به علت آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نبوده و استان همدان فعلاً از این نظر پاک است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر محمدرضا رسولی» با اشاره به اینکه هر ساله با فرارسیدن فصل سرما و مهاجرت پرندگان به کشور ما احتمال بروز آنفلوآنزای فوق حادپرندگان وجود دارد، اظهار کرد: با توجه به اینکه همدان یکی از استان های پذیرنده پرندگان مهاجر است، از قبل تمهیدات لازم اندیشیده شده و ستاد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان تشکیل شده است.

وی با تأکید بر اینکه آمادگی لازم در استان در زمینه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان وجود دارد، تصریح کرد: گزارشاتی از تلف شدن پنج قطعه پرنده در تالاب آق‌گل داده شد که بلافاصله نیروهای دامپزشکی و محیط زیست استان از این پرندگان نمونه‌گیری کرده و در اداره کل دامپزشکی استان مورد بررسی قرار گرفته و آزمایشات مورد نیاز انجام شد که نشان داد هیچ موردی از آنفلوآنزا در این منطقه وجود نداشته است.

رسولی ادامه داد: علاوه بر آزمایش‌های انجام شده از پرندگان تلف شده، یک نمونه زنده‌گیری صورت گرفته و نمونه‌برداری شد و در نهایت مشخص شد این نمونه نیز آنفلوآنزا نداشته است بنابراین می‌توان گفت استان همدان فعلاً از نظر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان پاک است و امیدواریم این وضعیت ادامه پیدا کند.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان تأکید کرد: مردم در صورتی که از پرندگان نگه‌داری می‌کنند حتماً توجه داشته باشند که با پرندگان آزادپرواز بیرون تماس نداشته باشند و هر گونه تلفات و بیماری پرندگان را از طریق شماره ۱۵۱۲ به دامپزشکی گزارش دهند.

وی درباره علت تلف شدن ۱۱ رأس دام در یکی از دامداری‌های شهرستان اسدآباد نیز گفت: با توجه به بررسی‌ها و بازدیدهایی که از این دامداری صورت گرفت، مشخص شد هیچ‌ بیماری واگیری در تلفات این دامداری نبوده و این ۱۱ رأس دام به علت پرخوری تلف شدند.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ملایر نیز به خبرنگار ایسنا گفت: تاکنون هیچ نشانه ای از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب آق گل ملایر مشاهده نشده است.

«دکتر ابراهیم نعمت‌گرگانی» به بازدیدهای مشترک و هفتگی اداره دامپزشکی و اداره محیط زیست شهرستان از بخش های مختلف تالاب آق گل ملایر اشاره و اظهار کرد: طی بازدیدهای صورت گرفته تلفات عمده ای مشاهده نشده است و تلفاتی در حد یکیا دو مورد غیرطبیعی نیست.

نعمت گرگانی افزود: از همان تلفات محدود نمونه برداری کردیم و آزمایشات تکمیلی بر روی آنها انجام شد که خوشبختانه هیچ موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این تالاب تاکنون مشاهده نشده است.

وی نسبت به احتمال شیوع این بیماری در پرندگان با توجه به جابه جایی پرندگان مهاجر در این فصل هشدار داد و یادآور شد: با توجه به مهاجرت پرندگان در این فصل و شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به صورت هفتگی و روزانه گزارشات دریافتی از تالاب را بررسی کرده و اگر به موردی برخورد کنیم در اسرع وقت وارد عمل خواهیم شد.


نظر شما
ادامه